PIRATI ILI NE?

Ne skidamo filmove s interneta samo zato što su besplatni

  • Autor: Merita Arslani
  • Zadnja izmjena 31.08.2013 11:58
  • Objavljeno 31.08.2013 u 09:00
Marcin de Kaminski

Marcin de Kaminski

Izvor: Promo fotografije / Autor: Staffan Gustavsson

Najveće istraživanje do sada o dijeljenju datoteka preko interneta pokazalo je da korisnici nisu pohlepni ili škrti, već da - za razliku od zakonodavaca - jako dobro razumiju digitalni svijet

Filmove, glazbu, knjige i ostale datoteke dijelimo s drugima zato što prvo želimo provjeriti sviđa li nam se nešto od toga prije nego što to zaista kupimo.

Drugi razlog je taj što u tom trenutku ne postoji ni jedan drugi način da to nabavimo legalnim putem, a treći je zato što nam je nešto od toga preskupo i skidanje datoteka s nekog sajta je jedini način da do toga dođemo.

Ovo su rezultati dvogodišnjeg istraživanja koje je provela Cybernorms Research Group sa Sveučilišta u Lundu u Švedskoj, a istraživanje je napravljeno u suradnji s Torrentfreakom i Pirate Bayom, odnosno njihovim korisnicima, i najveće je istraživanje ovakve vrste dosad.

Ne žele mjesecima čekati

Rezultati su pomalo iznenadili i same autore istraživanja, a jedan od začetnika projekta Marcin de Kaminski ističe da su korisnici, koje gotovo uvijek svi nazivaju piratima zbog onoga što rade, u istraživanju jako dobro objasnili što misle o konceptu autorskih prava u digitalnom svijetu.

'Uvijek je najlakše reći da je dijeljenje datoteka preko interneta naprosto neka vrsta pohlepe, lijenosti ili škrtosti. Naše istraživanje je pokazalo da korisnici to ne rade samo zato što je nešto besplatno. Odgovori koje smo od njih dobili, a većina njih nije odgovorila samo jednom rečenicom, jako dobro ilustriraju situaciju na tržištu', navodi Kaminski.

Naime, gotovo da nema korisnika iz neke zemlje koji nije naveo problem nedostupnosti određenih sadržaja, prije svega glazbe i filmova. Kaminski kaže da se dosta sadržaja, pogotovo televizijskog, još uvijek prvenstveno nudi domaćoj publici, a tek kasnije publici u ostalim zemljama.

No publika ne želi baš uvijek čekati mjesecima da joj nešto postane dostupno, a i pitanje je na kojem tržištu će se neka serija ili film uopće prikazati i tako je dijeljenje na sajtovima poput Pirate Baya i tisućama sličnih za neke jedini način da tog sadržaja dođu.

Zakone donose u neznanju

'Ovo istraživanje bi svakako moglo biti od velike pomoći zakonodavcima u Europi, Americi, ali i ostatku svijeta. Da biste donosili zakone koji se tiču ovakvih stvari, morate razumijeti digitalni svijet i ono što se u njemu događa. Nažalost, zakoni protiv piratstva često se donose na temelju nekakvih priča rekla-kazala i mišljenja koja nisu osnovana na činjenicama, već na nekakvim poluinformacijama', tvrdi Kaminski.

Korisnici, njih oko 80 tisuća koji su sudjelovali u istraživanju, dali su jako dobre argumente i za ostale razloge zbog kojih redovito posjećuju sajtove na kojima mogu podijeliti i skinuti ono što ih zanima.

Tako je dobar dio njih naveo da je glazbena i filmska produkcija preogromna i da, zahvaljujući dijeljenju, uspijevaju filtrirati ono što im se sviđa. Mnogi među njima čak su i kazali da nikada prije nisu kupovali više glazbe i filmova nego posljednjih godina, odnosno od kada imaju mogućnost prvo provjeriti što se nudi.

Korisne analize dali su i korisnici koji kupovanje legalnog sadržaja smatraju preskupim. Među njima je najviše korisnika iz istočne Europe, koji su posebno istaknuli kako su filmovi i glazba u ovom dijelu Europe vrlo često puno skuplji nego u ostalim zemljama.

Čvrsta ruka ne pomaže

'Piratstvo se neće spriječiti čvršćom kontrolom, već radom na problemima koji su u ovom istraživanju jako dobro prikazani. Smatram potpuno pogrešnim da se protiv piratstva zakonodavci bore isključivo donošenjem strogih zakona i što se samo govori o kršenju autorskih prava.

Očito je da svi moraju razmisliti kako korisnicima omogućiti više legalnih načina da dođu do sadržaja i možda ono što je i važnije, kako da taj sadržaj financijski bude prihvatljiv što većem broju ljudi. Uostalom, što više ljudi kupuje nekakav sadržaj, bez obzira na po kojoj cijeni, to je veća korist za filmsku i glazbenu industriju', zaključuje Kaminski.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!