ISTRAŽIVANJE SVEMIRA

NASA izračunala koliko je rizičan prvi SpaceX-ov let s ljudima, evo što astronauti misle o tome

  • Autor: Miroslav Wranka
  • Zadnja izmjena 25.05.2020 10:10
  • Objavljeno 25.05.2020 u 10:02
Doug Hurley i Bob Behnken

Doug Hurley i Bob Behnken

Izvor: Profimedia / Autor: Kim Shiflett/Nasa / Zuma Press / Profimedia

Pođe li s misijom Demo-2 sve kako je planirano, SpaceX je na dobrom putu kako bi dobio trajnu dozvolu za letove s ljudskom posadom u svemir

U tvrtki SpaceX spremaju se poslati prve ljude u orbitu oko Zemlje. Bit će to prvo lansiranje iz Sjedinjenih Država nakon dugog razdoblja. Podsjetimo, zadnji space shuttle umirovljen je u srpnju 2011. godine.

Ta tvrtka, koju je 2002. godine pokrenuo Elon Musk, već blizu deset godina radi za američku svemirsku agenciju NASA-u na osmišljavanju, izgradnji i testiranju novog svemirskog broda za sedan članova posade Crew Dragon.

Astronauti Bob Behnken i Doug Hurley odabrani su za misiju called Demo-2 koja bi, pođe li sve po planu, trebala se otisnuti u svemir na raketi Falcon 9 u srijedu, 27. svibnja, u 22:33 po srednjoeuropskom vremenu s uzletišta Kennedy Space Center u američkoj saveznoj državi Floridi.

Odredište je Međunarodna svemirska postaja, kamo voze laboratorij veličine nogometnog igrališta. U svemiru će ostati 110 dana i potom se vratiti na Zemlju, skupa s Crew Dragonom.

Bit će to ne samo probni let za tu letjelicu, već i o prvi let u potpuno novom svemirskom brodu u zadnjih skoro pa 40 godina. Inženjeri u SpaceX-u provjeravaju sve što se provjeriti može kako bi se potencijalni rizici sveli na najmanju moguću mjeru.

O kolikom je riziku riječ? Pa, u NASA-u su se potrudili izračunati koliki su izgledi da će misija biti neuspješna ili da će astronauti tijekom nje poginuti. Propast misije otprilike je 4,5 puta izglednija nego smrt astronauta.

Sustav za spašavanje snizio rizike

NASA-in program Commercial Crew od dobavljača koji u njemu sudjeluju (uz SpaceX tu je, primjerice, i Boeing) traži pridržavanje niza sigurnosnih mjera kako bi mogli slati ljude u svemir. Među tim mjerama ističu se mogućnosti gubitka posade i propasti misije.

Povijesno gledano, NASA-in space shuttle imao je omjer gubitka posade oko jedan naspram 68. Od 135 misija dvije su - Challenger 1986. godine i Columbia 2003. - okončane gubitkom posade (po sedam u oba slučaja). Propast misije podrazumijeva neuspjeh u ostvarivanju ciljeva bez smrtnih slučajeva među posadom.

U NASA-i su izračunali kako je rizik za posadu Crew Dragona jedan naspram 276, a rizik za misiju jedan naspram 60. Granica tolerancije je jedan naspram 270 za cijelu misiju. Rizik gubitka posade razmjerno je nizak zahvaljujući sustavu za spašavanje uspješno testiranom u siječnju ove godine.

Ali, u SpaceX-u su također poradili na smanjenju rizika od svemirskog otpada, asteroida, kometne prašine i drugih predmeta koji mogu ugroziti misiju, dodavanjem dodatnih slojeva štitova i fotografiranjem letjelice prije no što napusti Međunarodnu svemirsku postaju.

Pođe li s misijom doista sve kako je planirano, SpaceX je na dobrom putu kako bi dobio trajnu dozvolu za letove s ljudskom posadom u svemir.

Što se samih astronauta tiče, spremni su prihvatiti te izglede. Behnken je rekao kako su on i Hurley 'dobili više uvida u to što može poći po zlu više nego ijedna posada u nedavnoj povijesti'.

Svaka svemirska misija mora pronaći dobar balans između sigurnosti i izvedivosti, što znači kako su određeni kompromisi nužni i uvijek prisutni.

Izračunom rizika bave se računala koja, kad god je moguće, za to koriste stvarne podatke prikupljene tijekom leta, piše Business Insider.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!