RADIKALNA VJERA VS. DRUŠTVO

Kreacionizam u Hrvatskoj šire Vatikan i američki protestanti!

27.01.2011 u 08:44

Bionic
Reading

Muzej evolucije u Krapini je obmana i hram ateizma, T-rex je pomeo Darwina, Crkva ne priznaje evoluciju - samo su neka od upozorenja na 'bauk darvinizma' kojima se diče naslovnice časopisa Book od početka njegova izdavanja prošle godine. Tko zaista stoji iza širenja takve opasne pseudoznanosti u Hrvatskoj?

Časopis je odlično opremljen, tiskan u boji na kvalitetnom papiru, a čini se da si bez problema osigurava reklame, što plaćene, što besplatne, čak i na našoj javnoj televiziji - HRT-u. Kada u njegovu reklamiranju, svjesno ili nesvjesno, pristanu sudjelovati i razvikani hrvatski znanstvenici poput fizičara dr. sc. Vladimira Paara, teško je ne zapitati se trebamo li se zabrinuti i tko stoji iza tako radikalnog kreacionizma i agresivne evangelizacije.

Naime, budući da je Papa Ivan Pavao II. priznao evoluciju, bilo bi logično pretpostaviti da je riječ o tradicionalno radikalnim protestantskim evanđeoskim zajednicama koje već godinama u Sjedinjenim Državama tvrde da je evolucija glupost te da su dinosaurusi živjeli istovremeno s ljudima. Spomenute zajednice posljednjih godina intenziviraju svoje misije i s ove strane oceana, a neke djeluju i u Hrvatskoj – jedna se u Zagrebu krije iza zanimljivih imena udruga 'Moj grad Zagreb' i 'Centar za prirodoslovne studije'. Riječ je o tzv. 'Službi veće milosti', hrvatskoj ispostavi organizacije evanđeoskih kršćana Greater Grace World Outreach koju je utemeljio vozač pekarskog kamiona Carl H. Stevens nakon što je 1960-ih za molitve doživio vjersku viziju.

Na službenim internetskim stranicama ovog 'prirodoslovnog centra' utemeljitelj spomenutih udruga, nezaposleni diplomirani učitelj razredne nastave Damir Gal, nudi upravo radikalne sadržaje kakvi se od takvih organizacija mogu očekivati. Uz tvrdnje da se rukovodi isključivo znanstvenim dokazima, a ne dogmom, Gal ondje sljedećim riječima upozorava na strahote darvinizma: 'Darvinizam se pojavio prije jednog i pol stoljeća i od tog vremena čovječanstvu nije donio ništa osim krvavih diktatura i poticanja rasizma i ratova. Bilo je neizbježno da ova filozofija, koja ljude smatra životinjskom vrstom i koja naučava da je borba nepromjenjivi zakon prirode, oblikuje okrutne jedinke i društva' (nameće se zaključak da prije Charlesa Darwina Biblija, društvo i njegove jedinke jednostavno nisu poznavali spomenute i nespomenute strahote).

Teolog Vukoja: Radi se o neznanju

No, logika ovaj puta vara - Book nije evangelički časopis! Naprotiv, iza njega stoji udruga 'Kristofori' koju pomaže 'International Catholic Charismatic Renewal Services' (ICCRS), odnosno Međunarodna služba katoličke karizmatske obnove koju je 1993. godine priznao Vatikan.

Je li ovdje riječ o nesporazumu, zastranjenju ili pak o razilaženju između službene Crkve i karizmatskih pokreta koje Vatikan tolerira, pokušali smo saznati od katoličkog teologa dr. sc. Nikole Vukoje, docenta na Katoličkom bogoslovnom fakultetu u Zagrebu.

Vukoja nam je rekao kako između teorije evolucije i teologije stvaranja nema sukoba.

'Problem je u nepoznavanju i u netočnom shvaćanju pojma evolucije. Neki niječući evoluciju pokušavaju spasiti Boga stvoritelja i vjeru u stvaranje. Papa Ivan Pavao II. još je 17. travnja 1986. jasno rekao: 'Vjera koja ispravno shvaća stvaranje i pravilno uzeto evolucijsko naučavanje nemaju uzajamno smetnji… Evolucija zapravo pretpostavlja stvaranje'.

'Kad je riječ o stvaranju čovjeka, istoga dana na Trgu sv. Petra Papa je rekao: 'Može se dakle kazati da se, s gledišta nauka vjere, ne vide poteškoće ako se postanak, s obzirom na tijelo, tumači pomoću hipoteze evolucije, pa je moguće da je ljudsko tijelo, slijedom poretka što ga je Stvoritelj utisnuo u energije života, postupno bilo pripravljeno u oblicima prethodnih živih bića. Ali ljudska duša… budući da je duhovna, nije mogla proizaći iz materije'. Katolici dakle mogu prihvatiti ideju da se Božja kreacija dovršava kroz određene procese evolucije kako u svemiru tako i na Zemlji. No evolucija je i danas još uvijek teorija. To nije dovršena stvar. Točka na i još nije stavljena. Možemo reći da se kreacionizam i evolucionizam, kad su oslobođeni ideologije, mogu susresti. Smatram da je učiteljstvo Crkve bilo jasno što se tiče evolucije te se ne može reći da stoji iza tvrdnji prema kojima bi Crkva a priori odbijala evoluciju', rekao je dr. Vukoja.

Duspara: Evolucija ruši temeljnu dogmu o istočnom grijehu

Kardinal Christoph Schoenborn

No Elvis Duspara, jedan od urednika časopisa Book, drugačije misli. Kaže da oni pripadaju struji vjernika koji smatraju da Papina izjava pred pontifikalnom akademijom nema snagu poučavanja te nije obvezujuća, osobito jer ne postoji službeni dokument Katoličke crkve koji priznaje evoluciju.

'Glavni urednik katekizma Katoličke crkve Kardinal Christoph Schoenborn, (jedan od kandidata i konkurenata Benedikta XVI. za nasljednika Ivana Pavla II.), 2005. godine je izjavio: 'Sve od 1996. godine kada je Papa pred Pontifikalnom akademijom rekao da je evolucija više od hipoteze, branitelji neodarvinističke dogme često su se pozivali na pretpostavljeno prihvaćanje ili barem prešutnu suglasnost Katoličke crkve kada su branili svoju teoriju kao da je nekako uskladiva s kršćanskom vjerom. Ali to nije istina'.

Treba istaknuti da je bečki nadbiskup Schoenborn 2005. za New York Times izjavio da prihvaća mogućnost evolucije u smislu zajedničkog nasljeđa. Međutim, istovremeno je odbacio kao katoličkom učenju neprihvatljive određene 'neodarvinističke' teorije koje je predstavljaju kao 'neplanirani proces slučajnog odabira vođen prirodnom selekcijom'.

'Svaki sustav razmišljanja koji poriče mnoštvo dokaza koji potvrđuju postojanje dizajna u biologiji je ideologija, a ne znanost', rekao je tada za N.Y. Times.

Ova njegova stajališta izazvala su kontroverze pa i kritike nekih krugova u Vatikanu, među kojima i direktora Vatikanskog opservatorija Georgea Coynea te katoličkog fizičara Stephena Barra

Duspara je pojasnio da je problem u tome što evolucija ruši glavnu dogmu o istočnom grijehu, a time i ulogu Krista, jer isključuje postojanje Adama i Eve.

'U kršćanstvu postoji dogma o istočnom grijehu i ako je srušite, srušili ste temelj moga vjerovanja. A za tu dogmu ključni su Adam i Eva i to jedan Adam i jedna Eva. Drugim riječima, dogma o Adamu i Evi te istočnom grijehu ne mogu se tumačiti kao neka simbolika za cjelokupno čovječanstvo. Liberalni teolozi promišljaju iste stvari, ali to nema veze s naukom Crkve. Nas ne zanima što je rekao neki doktor teologije nego katekizam, odnosno nauk Katoličke crkve. Mi negiramo makroevoluciju, prelazak iz jedne vrste u drugu, a prihvaćamo mikroevoluciju kao prilagodbu vrsta. Autentični katolički nauk ne prihvaća evoluciju.

Želja nam je vratiti vjernike u Crkvu. Mislimo da je evolucija kudikamo opasnija od kreacionizma. Čovjek koji vjeruje u Boga nikad se neće zalagati za ubojstva djece u maternici, za eutanaziju, nemoral, blud, krađu ili iskorištavanje siromašnih. Mi jako cijenimo znanost i ona je puno učinila za ljude, međutim, ne i neka slijepa vjerovanja kao što je vjerovanje u evoluciju', rekao je.

Duspara tvrdi da Book izdaju u privatnoj nakladi te da ga financiraju iz prodaje i u manjoj mjeri reklamama.

'ICCRS je jedan od najbrojnijih pokreta u Katoličkoj crkvi i ima svoj ured u Vatikanu. Glavni urednik Booka je službeni promotor ICCRS-a. Karizmatski pokret jedan je od 60 priznatih pokreta u Katoličkoj crkvi', objasnio je Duspara.

Fizičar Vinković: Radikalna učenja privlače vjernike

Profesor astrofizike na PMF-u u Splitu dr. sc. Dejan Vinković smatra da je u ovom slučaju riječ o svojevrsnom suživotu u kojem Vatikan ima koristi od prodornih zajednica koje su uglavnom uspješnije u evangelizaciji od umjerenih.

'Radikalni kreacionizam kakav promovira katolička udruga Kristofori i njezin časopis Book predstavlja katolički fundamentalizam', kaže prof. dr. sc. Dejan Vinković.

'Vatikan službeno priznaje evoluciju, međutim, s druge strane potiče i financira ovakve udruge. Vjerovanje u tvrdi kreacionizam zahtijeva priličnu dozu sljepila prema razvoju društva koje dolazi sa znanošću. No, iz prakse u Sjedinjenim Državama poznato je koliko je to dobra metoda za širenje vjere', objasnio je Vinković koji je neko vrijeme živio u SAD-u.

'Ako ste spremni vjerovati u takve radikalne gluposti, morate stvarno isključiti bilo kakvo kritičko razmišljanje, a zdrav pristup vjeri uključuje i kritičko razmišljanje. Kršćanski intelektualac ili teolog itekako mora kritički promišljati vlastitu vjeru, etičke standarde i društvo u kojem živi. Takve ljude treba uvažavati i oni su važni u društvu, posebno u Hrvatskoj. Dakle, ovdje se očito radi o svojevrsnom razilaženju struja unutar crkve', smatra Vinković.

'U Americi se vidi koliki utjecaj na politiku mogu imati te radikalne struje. Istraživanja u SAD-u pokazala su da vjerski fundamentalizam i njegova angažiranost pune crkve, dok se pastva umjerenih i liberalnih svećenika osipa. Konzervativna stranka ondje se niz godina oslanjala na radikalne kršćanske skupine čiji su članovi išli od vrata do vrata i privlačili im glasače. Međutim, konzervativci danas i sami počinju promišljati kamo ih je odvelo takvo koketiranje s krajnjom kršćanskom desnicom, a ja smatram da je to toliko desno da stvari postaju prilično opasne jer ta politička frakcija često zagovara ideje neprihvatljive za demokraciju. Europa se zato boji kreacionista. Vijeće Europe u svojem je službenom priopćenju istaknulo da je kreacionizam opasnost po demokraciju, jer ne djeluje samo kroz vjerske rasprave već za cilj ima radikalnu evangelizaciju i želi se infiltrirati u sve društvene pore.

Hrvatska je potpuno nepripremljena na metode društvenog djelovanja koje dolaze s radikalnom evangelizacijom, osobito za poteze koje njeni zagovornici povlače daleko od očiju javnosti. A to što Vatikan igra dvostruku igru, vjerojatno više nikoga pretjerano ne čudi', ističe splitski fizičar.