Ante Vrdelja, Croteam:

Hrvatska gejming industrija raste i uvijek je u potrazi za novim zvijezdama

  • Autor: Damir Rukavina
  • Zadnja izmjena 26.05.2019 14:44
  • Objavljeno 26.05.2019 u 14:44
tportal

Izvor: Screenshot / Autor: Croteam

Što se događa iza vrata najpoznatijeg gejming studija u Hrvatskoj? Uhvatili smo priliku i razgovarali s njihovim producentom Antom Vrdeljom

Jedan od najpoznatijih, ako ne i najpoznatiji razvojni studio za videoigre na ovim prostorima danas pomaže manjim studijima da plasiraju svoje igre, neprestano se širi i radi na novim naslovima. Kako bismo dobili malo bolji uvid u ono što se kuha u studiju odgovornom za Talos Principle i Serious Sam, iskoristili smo priliku i razgovarali s njihovim producentom Antom Vrdeljom.

Croteam je danas najpoznatiji po svojem liku Serious Samu. Mislite li da je on odgovoran za trenutnu poziciju Croteama (uspjeh, angažmani) ili smatrate da ključ uspjeha leži i u drugim naslovima?

Serious Sam rođen je u Croteamu, a danas spada u panteon akcijskih heroja videoigara, pa smo na njega baš silno ponosni - ne samo što je naš, već što je i naše gore list. Sam ipak nije prvorođenče. Nešto je manje poznato to da je Croteam na međunarodnoj sceni debitirao nogometnom igrom Football Glory, čiji je uspjeh u devedesetima omogućio studiju da nastavi s radom. Talos Principle dijametralno je suprotno iskustvo Serious Samu i obraća se sasvim različitoj publici, ali je podjednako uspješan u privlačenju novih igrača i demonstraciji razvoja studija kroz više od četvrt stoljeća djelovanja.

Sve su ove igre, pa i one koje nikad nisu ugledale svjetlo dana ili nisu bile jednako uspješne, dio Croteamove priče.

The Talos Principle - foršpan

Po stažu spadate među najstarije hrvatske programerske timove. Što se najviše promijenilo tijekom godina?

Rast industrije videoigara u posljednjem desetljeću bio je silovit, s dobrim i lošim posljedicama takvog rasta. Ugodno je bilo pratiti nastanak i razvoj drugih timova koji djeluju u Hrvatskoj, imati darovite kolege, razmjenjivati iskustva. Nešto je manje ugodno nadmetati se na globalnom tržištu, na kojem se broj objavljenih igara u svega pet godina doslovno ustostručio. Prilagoditi se novim uvjetima i tržišnim trendovima, to je vrijedilo oduvijek, a kako točno - e to je onaj teži i zanimljiviji dio računice, dio koji se uvijek mijenja.

Croteam danas pomaže manjim studijima pri razvoju naslova. Jeste li zadovoljni dosadašnjim rezultatima i koje je vaše mišljenje o game developmentu u Hrvatskoj?

Program Croteam Inkubator bio je osmišljen kao pomoć malim studijima, onima koji rade na prvoj igri, i kao mjesto za eksperimentiranje novim idejama. Ravnamo li se tim kriterijem, onda svi možemo biti zadovoljni dosadašnjom inicijativom. Naravno, nisu svi eksperimenti zaživjeli. Neki od onih kojih su zaživjeli pak nisu postali planetarno popularni, što je dio za kojim žalimo. No scena game developmenta u Hrvatskoj se mijenja nabolje i danas već postoje ili se ubrzano pripremaju institucionalni programi podrške manjim studijima, a po uzoru na mnoge europske zemlje.

Kako po vama Hrvatska kotira na europskoj programerskoj sceni? Zaostajemo li? Jesmo li ispred ostalih?

Od dijela europskih zemalja smo bolji, točno, no mjeriti po tom ključu nije neka radost (tek schadenfreude) pa se uspoređujemo s onima za kojima zaostajemo i u njih se ugledamo. Da budemo bolji.

Serious Sam 4: Planet Badass - slike iz igre

Izvor: Screenshot / Autor: CroTeam

Mnogi ljudi razmišljaju o ulasku u game development? Da im možete dati savjet, što biste predložili i kamo biste ih uputili za dobar početak karijere?

Od žanrova i načina monetizacija u svijetu igara više je tek specijaliziranih zanimanja. Tvrtka usredotočena na tzv. core igre ne posjeduje nužno vještine i znanja primjenjive na mobilne naslove, kao što ni 3D ilustratori u većim timovima uglavnom ne programiraju. U manjim timovima pak svi rade sve, pa je teško uputiti univerzalno primjenjiv i iskreno dobronamjeran savjet bez poznavanja individualnih talenata i ambicija onoga tko započinje karijeru.

Zgodna polazišna točka studentima i ove godine može biti radionica 'Dizajn i razvoj videoigara'. Radionica se upravo održava na Akademiji dramske umjetnosti u organizaciji pet sastavnica Sveučilišta u Zagrebu (FER, FOI, ALU, AF Studij dizajna, ADU) i Klastera hrvatskih proizvođača računalnih igara. U program su uključeni i mentori iz Croteama.

S fanovima i mladim programerima podjednako nastojimo biti u kontaktu i stoga je Croteam već godinama aktivan sudionik na domaćim zbivanjima poput Reboot Infogamera i Reboot Developa.

Izvor: Društvene mreže

Postoje li studiji koji inspiriraju Croteam? Imate li nekog programera kojeg ste barem malim dijelom uzeli kao uzor?

Serious Sam je igra s pogledom iz prvog lica, first person shooter, a sam studio osnovan je devedesetih, u vrijeme iznimne popularnost ovog žanra. Nije nikakva tajna - igre i ljudi iz id Softwarea inspirirali su Croteam, kao uostalom i nebrojene druge programere. Čitateljima će možda biti zanimljiva epizoda u kojoj je Croteam pregovarao s čelnim ljudima iz id Softwarea, ovdje, u Zagrebu, o mogućoj suradnji na Doomu. Do suradnje tada ipak nije došlo, no prijateljstvo i uspomene su ostali.

Planirate li se širiti? Koji su planovi Croteama za budućnost?

Na većini Croteamovih projekata sudjelovalo je oko 25 ljudi. U posljednje vrijeme studio se udvostručio kako bi dovršio izuzetno zahtjevan projekt i najambiciozniju Croteamovu igru do danas, Serious Sam 4: Planet Badass. Uvijek smo u potrazi za talentiranim kandidatima, a ponekad na svojim web stranicama objavljujemo i pozive potencijalnim suradnicima: http://www.croteam.com/careers/.

DIGITALNA ZABAVA

Popisali smo naše najdraže domaće videoigre svih vremena

Pogledaj galeriju
6

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!