BESKONTAKTNO PLAĆANJE

Google ulazi u naše novčanike

22.09.2011 u 18:19

Bionic
Reading

Google je pohrlio ugrabiti što veći dio djevičanskog tržišta beskontaktnog plaćanja. No pitanje je može li zadržati primat na dulji rok

Pet mjeseci nakon prve najave Google je pokrenuo Wallet, aplikaciju koja bi pametne telefone trebala pretvoriti u novčanike.

S kompanijom iz Mountain Viewa u avanturu su krenuli bankarski div Citi, MasterCard, Sprint i tvrtka First Data.

Time je počela utrka za osvajanje još jednog tržišta u nastajanju, a sasvim moguće i još jedna revolucija koja će nam svakodnevnicu okrenuti naglavačke.

Naime, Google je krenuo prvi, ali sigurno neće biti jedini.

Isis, zajednički projekt Verizona, AT&T-a i T-Mobilea, najavljen je za iduću godinu. Apple i Microsoft navodno također pripremaju slične projekte.

Neugodan suparnik


Apple je pritom posebno neugodan suparnik. Njihova ergela prijenosnih uređaja zasad nema ugrađenu tehnologiju NFC, no već se neko vrijeme nagađa da će je imati iPhone 5. Dogodi li se to, nema razloga da je se ne ugradi i u iduće inačice iPada.

Za razliku od Googlea, koji tek treba nagovoriti ostale veće kartičare na suradnju, društvo u Cupertinu taj problem već velikim dijelom ima riješen.

Milijuni korisničkih računa pri servisu iTunes već su povezani sa značajnim kreditnim karticama. Proširivanje na beskontaktno plaćanje vjerojatno će tražiti nešto pravnog natezanja i pogađanja, ali to nije nešto s čime se jabučari ne bi mogli nositi.

Apple bi se tako u vrlo kratkom vremenu mogao domoći platforme s ogromnim brojem korisnika, što bi mu moglo dati puno bolju poziciju u pregovorima s potencijalnim partnerima.

Zbog toga ne treba ni isključiti mogućnost da su namjerno pustili da Google prvi uđe na tržište. Baš zato što si mogu priuštiti luksuz učenja na tuđim greškama.

Počne li Apple prodavati uređaje s ugrađenom tehnologijom NFC, samo je pitanje vremena kad će se uključiti i ostali veliki igrači, poput HTC-a, Samsunga, RIM-a i drugih.

Jednom kad se to dogodi nestat će jedna od velikih prepreka za globalno prihvaćanje beskontaktnog plaćanja.

Što je NFC?


NFC (skraćenica za engleski izraz near-field communications), inače, označava kratkodometnu bežičnu tehnologiju, po načinu rada sličnu Bluetoothu i čipovima RFID.

Zajednički su je osmislile i ostvarile tvrtke NXP Semiconductors i Sony još 2002. godine. Njome se aktivno bave mnoge velike svjetske tvrtke, poput LG-a, Nokije, Huaweija, HTC-a, Motorole, RIM-a, Samsunga, Sony Ericssona, Toshibe, Intela i drugih.

Koristi se za prijenos podataka u malim paketima na kratkim udaljenostima (obično ne više od nekoliko centimetara). Može komunicirati s pasivnim objektima koje ne pogoni električna energija.

Čipove opremljene za takav prijenos podataka može se ugraditi u uređaj, ali i zalijepiti na njega, zajedno s naljepnicom.

Osim za beskontaktno plaćanje, može se koristiti i za, primjerice, dijeljenje kontakt-podataka, fotografija, videa, pjesama, aplikacija... Mogla bi, s vremenom, pomoći pametnim mobitelima i drugim prijenosnim uređajima da zamijene osobne, zdravstvene i kojekakve druge iskaznice, putovnice, ključeve i tko zna što još sve ne.

U Europi i SAD-u još nije široko prihvaćena, no u Japanu i drugim dalekoistočnim zemljama jest.

Kako stvoriti potražnju?


Apple ima još jednu komparativnu prednost. Čak i bez karizme Stevea Jobsa, kompanija može računati na vojsku često fanatičnih sljedbenika koji joj bespogovorno vjeruju, što je dobro imati kad na tržište treba uvesti praktično nepostojeću uslugu koja uključuje prčkanje po novčaniku.

Google se dosad nije pokazao naročito uspješnim. Iako je uvela velik broj novih proizvoda i usluga, kompanija i dalje u najvećoj mjeri živi od poslovnog modela s kojim je i krenula - daje korisnicima nešto besplatno i živi od oglašavanja.

Sjetite se samo kako su, primjerice, prošli Buzz i Wave. Google TV naišao je u holivudskim studijima na hladan prijem, zbog toga što im se nije svidio način na koji se kompanija odnosila prema autorskim pravima. Tužbe autora i izdavača još uvijek stižu na adresu Google Booksa.

Pitanje (manjka) potražnje moglo bi se pokazati ozbiljnim problemom. U beskontaktno bezgotovinsko plaćanje puno se ulaže, ali dosad se nije nešto ozbiljnije primilo.

Čak ni kod nas usluga kao što je mpay nije uhvatila korijena, iako smo bez problema prihvatili plaćanje parkinga i javnog prijevoza mobitelom.

Ograničen domet


Bez odgovora je još uvijek i pitanje ograničenog dometa. Koliko se daleko može stići s jednim operatorom, jednim uređajem, jednom kartičarskom kućom?

Na sam dan lansiranja Google je objavio da su Visa, Discover i American Express dostavili svoje specifikacije za NFC, što bi moglo omogućiti dodavanje njihovih kartica u buduće inačice Walleta.

To je korak u pravom smjeru, no put je još dug. I neizvjestan. Prema procjenama analitičara, masovnije tržište nećemo vidjeti još bar nekoliko godina.

A ni dogovori s navedenim tvrtkama ne moraju značiti puno. Visa ima vlastite planove za mobilno plaćanje, AmEx vlastiti sustav, a pitanje je i hoće li se MasterCard ograničiti isključivo na Google.

Ipak, kako god završio projekt Wallet, čini se da je div iz Mountain Viewa ulaskom na tržište beskontaktnog plaćanja povukao potez nakon kojeg stvari više neće biti iste.