BIZNISMENI IZA PJESAMA

Tko su pravi vladari glazbenog biznisa?

04.04.2012 u 10:11

Bionic
Reading

Saznajte tko su pravi vladari glazbenog biznisa čija imena ne poznajete, iako oni kontroliraju dobar dio onoga što i kako slušate

Neko vrijeme činilo se da su stara i nova garda – diskografi navikli na doba kada je glazba egzistirala u materijalnom svijetu medija te internetski inovatori koji su je pretvorili u jedinice i nule podložne epidemijskom razmnožavanju – bili u krvavom ratu. No u 21. stoljeću jedini su malo osiromašili, a drugi se jako obogatili postavši tako doslovno dijelom istog kluba.

Osim toga, i tradicionalni izdavači i web-revolucionari imaju istu poziciju u općoj slici glazbene industrije – i jedni i drugi stoje iza karijera glazbenika, na različitim postajama putovanja od garaže do zvijezda; od načina na koji snimaju i objavljuju do načina na koji komuniciraju s fanovima, od turneja do društvenih mreža. Fraza 'izvođač je najvažniji' i dalje je relevantna, jer bez glazbenika čija se kreativnost pretvara u biznis, svi bi oni prodavali krumpir i vreće cementa. No isto tako, bez ljudi koji oslikavaju i gospodare sustavom prodaje, ne bi bilo ni Eminema ni Lady Gage kakve danas poznajemo – tko zna, možda bi ostali samo jedno od imena među milijun i jednim nadobudnim glazbenikom na MySpaceu, vječno u utrci za uspjehom, ali nikada dalje od skupljanja prijatelja u cyberspaceu, virtualnih imena kojima spamaju inbox onda kada ne zarađuju za struju i vodu vikendom pjevajući obrade u lokalnom kafiću.

Glazbenih milijunaša koji ne koračaju pred mikrofone i kamere, a koje ste i vi vrlo vjerojatno učinili bogatima, ima dosta, na svakoj stepenici diskografije, a na vrhu većine lista tzv. najmoćnijih nalazi se Irving Azoff, čelnik giganata Live Nation Entertainment i Front Line Management Group, poslovni genije koji je na vrijeme shvatio da se standard kakav je diskografija nekada imala može očuvati samo radikalnom transformacijom poslovnog modela i prebacivanjem energije na koncertne nastupe. Drugim riječima, od prodaje medija više nema milijuna pa je bilo nužno preuzeti potpunu kontrolu nad koncertnim životom pojedinog izvođača.

Azoff je usto i jedan od najmoćnijih menadžera na svjetskoj sceni, a na listi klijenata ima sve od Eaglesa i Christine Aguilere preko Jewel Van Halen do Seala, New Kids on the Block i Steely Dan. Prije četiri godine predsjedao je Ticketmasterom i pokušavao oživjeti karijeru Guns 'N' Roses, a bavio se i produciranjem filmova.


Lucian Grainge predsjeda konglomeratom Universal Music Group, zadužen za zgrtanje milijuna brinući se o tome da glazba izvođača kao što su Amy Winehouse, ABBA, Eurythmics, Sting Take That dođe do vaših ušiju. U glazbenoj industriji počeo je raditi sa 18 godina, bio je kralj britanskih boy bendova devedesetih, a za svoje doprinose dobio je i nekoliko nagrada.

Ništa manje zaposlen nije ni Martin Bandier, koji nadgleda zaradu od autorskih prava tešku 1,3 milijarde dolara godišnje. Glavešina Sonyja u ruci drži karijere superzvijezda od Lady Gage preko Jay-Zja i Kanye Westa do Boba Dylana, Shakire i Norah Jones, plus cijele kataloge Beatlesa i Motowna, kao i dobar dio naslijeđa Michaela Jacksona. Priznajte – želite li plaću ovog čovjeka?

U Sonyju mu pomaže i Doug Morris, bivši čelnik Universala (zamijenio ga je Grainge), a Lyor Cohen im je obojici izravna konkurencija, sa svojim Warner Music Groupom. Cohen je bio jedan od pionira promoviranja hip hopa u osamdesetima, a gradio je i karijere izvođača kao što su Bon Jovi,Mariah Carey i Slayer

Na listi supermenadžera ističe se ime Corana Capshawa, čovjeka koji na listi klijenata ima Aliciju Keys, Faith Hill i Davea Matthewsa; Capshaw vodi kompaniju Red Light Management, suosnivač je ATO Recordsa, a bio je i glavešina Musictoday, tvrtke koja je marketingu i građenju veze između izvođača i obožavatelja još u eri poštanskih kuverti pionirski prilazila na isti način na koji to danas čine društvene mreže na webu (slanjem ulaznica najvećim fanovima unaprijed na kućnu adresu itd.).

Superagent Rob Light predvodi Creative Artist Agency, a brine se o karijerama više od 900 izvođača, među kojima su Bruce Springsteen, Katy Perry,Radiohead..., ali i glumci poput Georgea Clooneyja i Brada Pitta, uključujući i Oprah Winfrey te Stevena Spielberga

No veliko poslovno carstvo koje su ove ikone poslovnog modela 20. stoljeća izgradile do pojave Napstera dobilo je svoju konkurenciju u 21. stoljeću, ali i potencijalnog suradnika u obliku čarobnjaka s interneta, nove generacije biznismena naoružanih laptopima. Njima pripada i Daniel Ek, švedski genije koji je još kao tinejdžer pokazao da ima mozak veći od svih svojih školskih kolega zajedno, a koji ga je danas doveo do pozicije inovatora i kreatora servisa Spotify, na čiju se kreaciju bacio nakon što je µTorrent pretvorio u giganta file sharinga.


Spotify je u SAD-u i dobrom dijelu razvijenog Zapada danas toliko popularan da je novim generacijama praktički zamijenio sve od CD-a preko klasičnog mp3-a do radija pa se u Americi čak pojavila debata oko toga bi li Billboard trebao uvesti preslušavanja na Spotifyju kao relevantnije mjerilo uspjeha od onog na koji smo navikli zbrajanjem prodaje fizičkih, ali i klasičnih digitalnih kopija.

Larry Marcus među prvima je ulagao u servise kao što su Pandora, RootMusic i SoundHound, a Chris Tsakalakis predsjeda StubHubom, drugom najvećom američkom kompanijom za prodaju koncertnih ulaznica, internetsku tvrtku čiju je vrijednost Forbes lani procijenio na 325 milijuna dolara.