KARLOVY VARY FILM FESTIVAL

Lordan Zafranović i okrutni češki kapitalizam

05.07.2013 u 10:19

Bionic
Reading

Na filmskom festivalu u Karlovym Varyima gledali smo dva dokumentarca – jedan o hrvatskom 'filmskom disidentu' i drugi o okrutnim stranama češke trgovine

Ako film nije kontroverzan, zašto ga uopće snimaš?, jedno je od najvažnijih retoričkih pitanja koje hrvatska redateljska legenda Lordan Zafranovićtrenutačno u prisilnom/dobrovoljnom egzilu u Češkoj, izgovara u dokumentarnom filmu o samom sebi.

Nekoliko desetljeća nakon što je s 'Okupacijom u 26. slika' bio nominiran za prestižnu Zlatnu palmu u Cannesu, Zafranović svoje klasike prikazuje na televizoru u češkoj birtiji, znatiželjnicima s područja bivše Jugoslavije – tako nekako počinje 'Okupacija, 27. slika', dokumentarac o redatelju koji je svojim tematskim i političkim odabirom u Hrvatskoj devedesetih zadobio status 'izdajnika, iako ne razumije zašto', kako osobno kaže u cjelovečernjem seciranju lika i djela, ispunjenom razgovorima s poklonicima i kritičarima, arhivskim snimcima, insertima i šetnjom kroz sadašnjicu tvrdoglavog filmskog autora.

Ako imamo na umu da je 'Okupacija, 27. slika', češko-hrvatska koprodukcija, u osnovi televizijski dokumentarac o 'Okupaciji', kontroverzi i političkom aspektu jednog dijela Zafranovićevog opusa, možemo zažmiriti na to da su veliki dijelovi filmografije jednostavno preskočeni i prešućeni (sve između 'Pada Italije' i 'Testamenta'), a iako je Pavo Marinković dokazao da je kompetentan redatelj, prilično je grozan narator, a cijeli uradak krasi i jako loš soundtrack. No 'Okupaciju, 27. slika' prije svega nose dobri sugovornici (Polimac, Kuljiš, Turković, Rafaelić, Radić...), zanimljiva tema i činjenica da je Zafranović konačno dobio dokumentarac koji će jednako zadovoljiti one koji ga vole, kao i one koji ga mrze.


'Crooks' novinarke Silvie Dymakove još je jedan dokumentarni film koji smo pogledali na festivalu, češke produkcije i aktivističkog karaktera – onako kako Marinković drži distancu pametnim balansom između plusa i minusa, 'Crooks' ('Šmejdi') je posve uronjen u kritiku tzv. prezentacija proizvoda, neoliberalni fenomen vampirske mreže sisanja novca prodajom magle.

Kapitalizam jest sustav koji pogoduje predatorima i lešinarima – to valjda svi znamo, no ovaj film na posebno surov, sirov i emotivan način pokazuje kako nekontrolirana trgovina utječe na one najranjivije, u ovom slučaju usamljene umirovljenike koji su skloni vjerovati kako beskrupulozni trgovci jedva čekaju podariti im poklon-pakete na besplatnim večerama koncipiranima poput mješavine tombole i seansi agresivnih kultova.

Uz analize odvjetnika i psihologa, 'Crooks' je većim dijelom složen od materijala zabilježenog skrivenim kamerama, koji je tijekom montaže predan policiji te je i prije premijere gotovog uratka izazvao buru reakcija u zemlji. Ako ste ikada dobili telefonski poziv koji vam objašnjava da ste 'osvojili poklon na nagradnoj igri, samo se trebate pojaviti na svečanoj večeri i preuzeti ga, uz malu prezentaciju dodatnih proizvoda i usluga', ovo je film za vas – ako niste, 'Crooks' je također za vas, kako biste upoznali zamku s distance.