'Pravo bogatstvo' danas se ne mjeri garažom punom superautomobila ni listom čekanja na prestižnu torbicu Birkin, nego sjedalom u privatnom avionu
Pandemija, uzlet burzi i kriptovaluta te pop kultura pogurali su letenje privatnim avionima na tron luksuza te sada ono jasno povlači crtu između jedan posto najbogatijih i onih 0,1 posto još bogatijih od njih.
Kad je poduzetnik Maxx Chewning prodao svoj biznis s kiselim bombonima Hersheyju za 75,5 milijuna dolara, prva 'slabost' bila mu je – nebo.
Prije kupnje Rolexa i kuće iz snova unajmio je Dassault Falcon 900 te poveo suprugu i šest prijatelja u Vail. Preskočili su sigurnosne kontrole, došli ravno na pistu i zavalili se u kožne naslonjače s pozlatama u drvenoj kabini. Račun: okruglih 100.000 dolara. Njihov zlatni pudl Dood ležerno mu se rastegnuo pod nogama. 'Šala je da sam morao uzeti privatni avion kako bih poveo psa', kaže za Wall Street Journal 35-godišnjak. 'Cijena me nije previše zanimala.'
Letenje privatnim zrakoplovima oduvijek je bilo teritorij ultrabogatih, ali klub se ubrzano širi. Uzletom cijena dionica i kriptovaluta nastalo je više milijunaša i milijardera, a 'novac za privatni jet' postao je nova ambicija – linija koja dijeli jedan posto bogatih od onih 0,1 posto najbogatijih. U sve više slučajeva privatni let nadjačava Ferrari, torbu Birkin, vrijednu 14.000 dolara, ili kuću na obali Hamptonsa.
Pandemija je bila okidač za to, a pop kultura turbopunjač. Društvene mreže otvorile su pak prozor u svakodnevicu jet-seta: od manekenki koje s društvom lete na djevojačku zabavu u Los Cabos do menadžera hedge fondova koji skoče do St. Bartsa na rođendanski vikend. Nije ni čudo to da 'Henryji' (high earners, not rich yet) na Redditu sanjaju o privatnom avionu. Jedan kaže da zarađuje oko 300.000 dolara, oženjen je i ima dijete u vrtiću. Komentar ispod: 'Definitivno je bliže tome da bude švorc nego privatnom letu.'
Privatni zrakoplovi su in
No raste broj onih koji to mogu platiti. Prema Altrati, populacija ultrabogatih s više od 30 milijuna dolara imovine dosegla je rekord u 2024. godini Prema UBS-u, SAD je lani u prosjeku stvarao više od tisuću milijunaša dnevno, a klub milijardera narastao je više od 50 posto od 2015. do 2024. Argus International bilježi tako rekordne sate leta privatnih aviona u 2022., a brojke su od tada sve veće.
Modeli korištenja sve su raznolikiji: aplikacije za pojedinačna sjedala i plaćanje po satu, povremeni čarter za rute kao što je New York – Miami, suvlasništvo ili jet kartice, pa do rijetkih mogula koji kupuju cijeli avion. Neki pružatelji takvih usluga prihvaćaju i kriptovalute.
SPEKTAKL U VENECIJI
Mladoženja je spreman: Jeff Bezos snimljen u svečanom smokingu, a svima je jasno kako se osjeća
Kenn Ricci, pilot i čelnik Flexjeta, kaže da su 'štedljivi bogataši' tijekom pandemije počeli trošiti na privatne letove zbog zdravstvene sigurnosti, a danas se teško vraćaju komercijalnim linijama. Godine gospodarskog rasta otupile su i poslijekriznu nelagodu zbog razmetljivosti. 'Bogati su opet in', kaže Ricci. 'Ponekad ih volimo, ponekad ih mrzimo.'
No privatni let ne donosi samo izbjegavanje redova i gužvi, već i zamjenu Biscoffa za tople kekse i jelovnik od desetak stranica, s kojeg birate delicije kao što su koktel od škampa i filet mignon. Nobu Matsuhisa složio je meni za VistaJet s miso lososom, a dio kabinskog osoblja treniran je za facijalne tretmane na 12.000 metara visine luksuznom kozmetikom dr. Barbare Sturm. Flexjet je lani odveo svoje članove na jezero Como, na izlet jahtom i black-tie večeru te su isprobavali dragulje britanskog dvorskog zlatara Garrarda.
Za neke je glavna zvijezda – pas. Tennille Holt, u mirovini od 2023., sa suprugom i osmogodišnjim cavapooom Hudsonom putuje svijetom. Pas ima svoj Instagram, a u zraku najradije jede pečenu piletinu. Par je izdvojio oko 200.000 dolara da prebaci Hudsona iz Australije u Los Angeles u Bombardieru Global 6000 i tako izbjegne komercijalni let. 'Cilj je bio stvoriti slobodu da živimo po vlastitim pravilima, što danas znači puno putovanja i mogućnost da letimo privatno kad god želimo', kaže Holt. 'Hudsonu je to najudobnije.'
Slabost ultrabogatih
Industrija novca, naravno, prati potražnju. Oko trećine tvrtki za upravljanje bogatstvom nudi concierge i lifestyle usluge poput privatne avijacije svojim imućnim klijentima. Savjetnici tehnološkim i kriptomilijunašima i milijarderima preporučuju koji avion kupiti i kako ga financirati: preko duga osiguranog rastućim portfeljima i mjesečnih kamata umjesto podizanja desetaka milijuna gotovine. Nakon što je uočio skok troškova letenja, Corient tako pomaže klijentima udružiti se u frakcijsko vlasništvo ili uzeti prepaid jet kartice.
Obiteljski uredi angažiraju specijalizirane savjetnike za kupnju letjelica vrijednih desetke milijuna dolara, uključujući obuku posada i planiranje putovanja pomoću conciergea, a u Goldman Sachsu stručnjaci za zrakoplove povezuju ultrabogate s financijerima te proizvođačima i dizajnerima za personalizaciju njihova interijera i preinake. Dodatni vjetar u leđa daje im porezni odbitak za zrakoplove korištene u poslovne svrhe, uveden za vrijeme administracije predsjednika Trumpa, što je zgodan bonus za one koji često miješaju posao i zadovoljstvo.
Promjene se vide i na terenu. Kevin Hooks, 63-godišnji Flexjetov klijent, troši oko 800.000 dolara godišnje na letove, uglavnom po jugozapadu SAD-a, u Praetoru 600 s devet sjedala. Od pandemije, kaže, hangari su vidljivo puniji. Zavolio je i privatne helikoptere: nedavno je leteći od Normandije do Londona uštedio osam sati, a posvetio ih je potrazi za zakopanim relikvijama iz Drugog svjetskog rata. Ponekad ipak sjedne i na komercijalni let.
Kad je njegov sin s četiri godine prvi put ušao u avion Southwest Airlinesa, upitao je: 'Tko su svi ovi drugi ljudi u avionu?'