marta ortega perez

Što se događa u Zari? Nova direktorica napravila je značajan zaokret prema luksuzu

03.04.2023 u 22:22

Bionic
Reading

Marta Ortega Perez prije godinu dana postala je neizvršna direktorica očeve firme Inditex, a od onda je stavila toliki fokus na poboljšanje kvalitete da brendovi poput Zare posjeduju sve više proizvoda s elementima luksuza

Marta Ortega Perez, kćer vlasnika Inditexa Amancija Ortege Gaone 'teškog' oko 78 milijarde dolara, od travnja 2022. godine neizvršna je direktorica ove slavne kompanija koja pod svojim okriljem ima neke od najunosnijih svjetskih high street brendova kao što su Zara, Oysho, Stradivarius, Bershka, Pull & Bear i Massimo Dutti.

Njenim dolaskom na ovu prestižnu poziciju mnogi nisu bili oduševljeni, ističući njeno često povlačenje po tabloidima uslijed dva razvoda i brojnih fotografija s razuzdanih partyja. U prilog joj nije išla niti činjenica da je stilga 'u paketu' s novim izvršnim direktorom Oscarom Garcijom Maceirasom, odvjetnikom o kojem se vrlo malo znalo.

Majka dizajnirala Zarinu žensku kolekciju, otac čitav dan upravljao Inditexom

No, nitko ovim potezom nije bio osobito iznenađen, s obzirom na to da je Amancio Ortega Gaona još 2008. najavio njen dolazak:

'Miran sam jer znam da imam spremnu generaciju čiji dolazak gotovo nitko nije niti naslutio. Pitanje nasljeđa je riješeno.'

  • +6
Marta Ortega i Carlos Torretta Izvor: Profimedia / Autor: Laurent Salmon / KCS Presse / Profimedia

Marta Ortega Perez počela je raditi u Inditexu prije 16 godina, sa svega 23 godine, a u razgovoru za Financial Times opisala je svoje početke u biznisu koji korijene vuku u njeno rano djetinjstvo.

'Kada sam bila mala, gledala bih mamu kako radi na Zarinoj kolekciji za žene. Naravno, otac je radio gotovo čitavo vrijeme. No, mama je imala dvije sestre i četiri brata, a svi su bili zaposleni u firmi tako da se o poslu stalno pričalo.'

U uredima Inditex vlada prijateljska atmosfera, a za sve je zaslužan njen otac koji i u dobi od 87 godina ondje provodi puno vremena, trudeći se iz svih zaposlenika izvući ono najbolje.

'Mislim da je ključ uspjeha u tome što svatko radi posao u kojem je najbolji. Moj posao je rad na finalnom proizvodu te njegovoj prezentaciji', govori Marta Ortega Perez te priznaje da je brigu o financijama prepustila ekspertima, dok se sama okrenula dogovaranju suradnji poput one s Kaijom Gerber i dizajnerima kao što su Charlotte Gainsboourg i Narciso Rodriguez.

  • +6
Zara Izvor: Promo fotografije / Autor: Promo

Podigla dizajn i kvalitetu proizvoda na višu razinu

Pod njenim utjecajem, Zarin dizajn postao je profinjeniji, a poboljšao se i vizual nakita i drugih modnih dodataka. Čitav Inditex pod njom je napravio vidan zaokret prema luksuzu, a to je donijelo i pripadajuć profit, što potvrđuje rekordna zarada ostvarena u 2022. godinu u iznosu od 32,6 milijarde dolara.

Iako je Ortega Perez sve više usmjerena ka poboljšanju kvalitetu proizvoda koji bi Inditexove brendove učinio više luksuznima, činjenica je kako oni nikad nisu bili zamišljeni na taj način.

Naime, prosječan iznos računa u Zari iznosi oko 70 eura, a u Bershki ili Pull & Bearu oko 50-60 eura. Iza toga stoji želja Amancija da tržištu ponudi demokratske brendove i cjenovno pristupačnu modu.

Zara balerinke Izvor: Promo fotografije / Autor: Promo

'Sklapaju sve kvalitetnije suradnje i konstatno poboljšavaju proizvod. No, i dalje imaju pristupačne cijene, a to samo govori o njihovoj financijskoj moći. Također, pomaže im kvalitetno skladištenje robe uslijed koje imaju vrlo malo viškova te dobro organiziran prijevoz koji smanjuje ukupan trošak', pojašnjava tajnu dobrog omjere cijene i kvalitete poslovni analitičar Richard Chamberlain.

Ortega Perez otkriva kako je konkurencija lanaca tzv. brze mode iz Kine sve jača, ali kako u Zari ne olaniraju posustati u izradi kvalitetne odjeće u kojoj sudjeluje preko 250 dizajnera te izrada komada šivanih prema tijelima modela, a ne prema kompjuterskim izračunima.

'Brza moda podrazumijeva masovnu proizvodnju i nisku kvalitetu kako bi se postigla niska cijena. No, mi imamo model koji se oslanja na dobro poznavanje tržišta i potražnju zbog čega imamo manje od 2% neprodane robe.'

Kaia x Zara Izvor: Promo fotografije / Autor: Zara

Umjesto dugoročne strategije, oslanja se na intuiciju

Ova 39-godišnja nasljednica jedne od najuspješnijih kompanija u ruke je dobila dobro uhodan posao, ali tvrdi kako nema određenu strategiju koju planira slijediti.

'Možda zvuči kao da je nemoguće da uspije u ovako velikoj kompaniji, no nemamo neku veliku strategiju. Oslanjam se na svoje osjećaj i donosim odluke intuitivno. Moj fokus je na stalno poboljšanje proizvoda i kvalitetu usluge', kaže Ortega Perez pa otkriva što najviše voli nositi.

'Osobno, najradije nosim komade iz Zare i Massimo Duttija. Naravno, kupujem i dizajnersku odjeću, a tu je mnoštvo odjeće koju sam naslijedila od majke koja je bila u modi čitav život', otkrila je neizvršna direktorica Inditexa pa, za kraj, otkrila u kojem smjeru će ići ova uspješna kompanija.

'Kvaliteta, kvaliteta, kvaliteta. To je sve što me zanima. Kako bismo u tome uspjeli, potrebno je strpljenje, prilagodljivost tržištu i timski rad.'