Kako potrošači traže bolje performanse svojih proizvoda za njegu kože, a biotehnološke tvrtke proizvode sastojke nove generacije brže no ikad, beauty brendovi moraju munjevito ulagati ili riskiraju ostati iza konkurencije
Sastojci vođeni biotehnologijom poput PDRN-a i egzosoma redefiniraju inovacije u njezi kože, no njihov razvoj zahtijeva velika ulaganja, specijaliziranu nabavu i duge rokove. Brendovi koji žure iskoristiti nove aktivne sastojke riskiraju tako ponoviti kolaps proizvoda s CBD-om, kada je hype nadmašio regulativu, lance opskrbe i vjerodostojnu znanost.
U dermatološkom i kozmetičkom laserskom centru Zell u Seulu, dr. Jong Min Park dnevno prima 30 do 40 pacijenata. Petina njih traži injekcije s PDRN-om, regenerativni tretman izveden iz DNK reproduktivnih stanica lososa, populariziran u SAD-u kao 'tretman za lice sa lososovom spermom'.
Unatoč tome, tretman ne sadrži spermu, već polideoksiribonukleotid (PDRN) i polinukleotide (PN), fragmente DNK koji se koriste u medicini za poticanje obnove tkiva. On iza sebe krije ozbiljnu znanost, a pacijenti odmah primjećuju vidljiva poboljšanja, ali i s protekom vremena. 'To prirodno vodi do preporuka', kaže Park, dodajući da je potražnja naglo porasla u posljednjih pet godina i čini do 20 posto prihoda njegove ordinacije.
Brendovi koji rade topičke proizvode za njegu kože također profitiraju. Ove godine su K‑beauty hitovi poput Medicubea, kao i globalni luksuzni brendovi poput Lancômea, lansirali formule s PDRN‑om, a drugi ulažu u sustave na bazi egzosoma ili istražuju nove peptide. Iskorištavanje trenda može se isplatiti: Lancômeovo lansiranje kreme Absolue Longevity s PDRN-om istaknuto je u L’Oréalovom izvješću za prvo tromjesečje nakon što je njihov odjel luksuznih brendova nadmašio očekivanja.
Odabir sljedećeg hit sastojka u njezi kože podsjeća na kockanje, što najbolje ilustrira uspon i pad proizvoda s CBD-om. 'Sve to zahtijeva značajno vrijeme, resurse i duboku suradnju', upozorava dr. Annie Black, međunarodna znanstvena direktorica Lancômea. Razvoj novog sastojka i skaliranje industrijskog procesa, posebice iz biljnih stanica, nadilazi uobičajena ulaganja, a razvoj Lancômeove kreme potrajao je tri godine, duže nego što traju mnogi trendovi.
Kako brendovi biraju koje trendove slijediti?
Izvršni direktori i kemičari navode četiri dosljedna kriterija: dokaze u obliku uvjerljivih mehanizama i kliničkih podataka, regulativu s jasnim putevima dokumentacije na ključnim tržištima, skalabilnost, što znači pouzdane lance opskrbe i proizvodnju koja može podržati potražnju izvan jednog lansiranja te inkluzivnost, tj. dostupnost izbora za različite tonove i tipove kože.
'Biotehnološki sastojci često zahtijevaju specijalizirano nabavljanje, strategije stabilizacije i posebne analitike', kaže kozmetička kemičarka Esther Olu, napominjući da čak i brendovi sa solidnom znanošću mogu posrnuti pri skaliranju proizvodnje ili navigaciji regulativom.
Lyla Chang, voditeljica marketinga za SAD u Medicubeu, slaže se da se oprez isplati. 'Ne jurimo samo sljedeću veliku molekulu. Tražimo aktivne sastojke koji mogu izdržati znanstvenu provjeru i izgraditi dugoročno povjerenje potrošača.' Oni pak očekuju performanse, a biotehnologija ih može pružiti, no to je skupo, sporo i neoprostivo kada su znanost ili lanac opskrbe slabi.
Od medicinskog tretmana do beauty bestselera
PDRN je razvijen prije desetak godina za brže zacjeljivanje rana, a u korejskoj estetici počeo se koristiti 2014., najprije u vidu injekcija brenda Rejuran, dostupnih isključivo u klinikama. Njihova linija proizvoda za kućnu njegu kože pojavila se 2017. godine, a na Zapadu je interes krenuo s odmakom: tek kada su ga spomenule slavne osobe – prvo Jennifer Aniston u intervjuu za Wall Street Journal 2023., a zatim Kim Kardashian 2024. godine – takozvani tretman lica lososovom spermom ušao je u mainstream i pokrenuo pomamu za PDRN‑om.
K‑beauty brendovi biraju različite strategije. Medicube je krenuo agresivno: više od trećine njihova asortimana za njegu kože sada uključuje PDRN. 'U odnosu na standardnu njegu, ulaganje u ovu liniju otprilike je dvostruko veće', kaže Chang. Za američko tržište brend je razvio dva smjera i lansirao formule s PDRN-om dobivene iz lososa te iz biljnih izvora, no rezultati su u početku sporo stizali, a prekretnica je došla u ožujku ove godine, kada je snažan rast internetske prodaje, praćen povećanom potražnjom trgovaca, pogurao liniju s PDRN-om među globalno najprodavanije.
Brend Sungboon Editor pak postupno napreduje, spajajući PDRN s komplementarnim sastojcima poput niacinamida, različitih oblika hijaluronske kiseline, ceramida i antioksidanta tipa vitamina C, kaže Joey Chung, voditelj brenda za Sjevernu Ameriku. 'Razmakom između lansiranja čuvamo kvalitetu proizvoda, izbjegavamo preveliku izloženost sastojka i održavamo fleksibilnost da odgovorimo na tržišne signale bez prekomjerne proizvodnje ili snižavanja cijena.'
Formule s tim aktivnim sastojcima nove generacije mogu koštati dva do pet puta više i produžiti rokove razvoja do tri puta, prema riječima kozmetičke kemičarke i licencirane estetičarke Olu. 'Biotehnološki sastojci često zahtijevaju specijaliziranu nabavu, logistiku hladnog lanca i strategije stabilizacije, uz dodatna sigurnosna testiranja i proizvodna partnerstva.' To dodaje fiksne troškove koji nisu povezani s uobičajenim aktivnim sastojcima poput niacinamida, retinola, vitamina C ili hijaluronske kiseline, a oni su jeftini, stabilni i laki za formuliranje.
Brendovi koji si mogu priuštiti brzo kretanje često to čine, no kao što je dokazao bum proizvoda s CBD-om, ta brzina lako im se može obiti o glavu.
Lekcija iz prošlosti: Kolaps CBD-a
Američka industrija CDB-a doživjela je vrtoglav uspon i jednako dramatičan pad, postavši jasna opomena svim budućim trendovima u beauty i wellness sektoru. Prema podacima istraživačke kuće Brightfield Group, tržište proizvoda s CDB-om u SAD-u je poraslo nevjerojatnih 562 posto u samo jednoj godini, dosegnuvši vrijednost od pet milijardi dolara 2020. godine.
Ono što je u početku izgledalo kao prekretnica u industriji uskoro se pretvorilo u ono što su analitičari nazvali 'izumiranjem'. U roku od samo godinu dana s tržišta je nestalo više od tisuću brendova. Razlozi sloma bili su brojni: prenatrpano tržište, nekontrolirana kvaliteta proizvoda, neusklađeno ili pogrešno označavanje, regulatorna nesigurnost i nedostatak ozbiljnih znanstvenih dokaza koji bi poduprli marketinške tvrdnje.
'Govorimo o ljudima koji prihvaćaju proizvode što su, u većini slučajeva, potpuno neregulirani', napominje Paul Armentano, zamjenik direktora organizacije NORML. Problem nije bio u samoj popularnosti CBD-a, već u brzopletom ulasku brendova na tržište bez temeljenih standarda kvalitete, sigurnosti i učinkovitosti.
Posljedice su bile brze i ozbiljne. Trgovci su masovno povlačili proizvode s polica, procesori plaćanja blokirali su transakcije nakon otkrića nenavedenih sastojaka, a Google i Facebook uveli su zabranu oglašavanja proizvoda s CBD-om. Povjerenje potrošača srušilo se gotovo preko noći.
Za današnje biotehnološke i beauty brendove kolaps tržišta CBD-a ostaje važna i skupa lekcija: dugoročnu održivost ne donosi hype, već znanstvena vjerodostojnost, provjerena sigurnost i stabilni lanci opskrbe. To su jedini temelji na kojima se može graditi trend koji doista traje.
Samo djelić trendovskih aktivnih sastojaka opstaje kada se u obzir uzmu sigurnost, skalabilnost i troškovi, kaže Olu. Ona ističe hijaluronsku kiselinu, niacinamid i peptide kao 'sastojke dugovječnosti' s postojanošću, objašnjavajući: 'Imaju jasan mehanizam, robusnu proizvodnju, nizak regulatorni otpor i predvidivu kemiju.' Nasuprot tome, mnoge nove molekule ulaze na tržište prije nego što njihovi podaci o učinkovitosti ili sigurnosti 'sazriju', a lanci opskrbe ne mogu pratiti taj tempo te samo oko 10 do 30 posto aktivnih sastojaka nove generacije postaje istinski održivo. 'Mnogi drugi su zanimljivi, ali nepraktični', dodaje.
Nova granica regenerativne njege kože
Ako je PDRN označio početak novog vala u regenerativnoj njezi kože, egzosomi su logičan sljedeći korak. Riječ je o mjehurićima kojima stanice kože komuniciraju prenoseći faktore rasta i proteine koji potiču popravak i obnovu tkiva.
Plated Skin Science, linija brenda Rion Aesthetics, temelji se na tehnologiji iz programa regenerativne medicine Klinike Mayo, u kojoj su trombocitni egzosomi prvi put sustavno istraživani, a znanstveni temelj Rionove platforme proizašao je iz istraživanja vrijednog više od 150 milijuna dolara. Prema izvršnoj direktorici Alisi Lask, najveći su izazovi bili stabilnost i skalabilnost proizvoda te je Plated zato lansiran u ograničenim količinama preko ordinacija američkih liječnika, a tvrtka je patentirala postupak kojim se produljuje rok trajanja njihovih proizvoda.
Celebrity estetičarka Angela Caglia, koja je tri desetljeća liječila klijente prije nego što je pokrenula liniju proizvoda, izgradila je svoj brend na egzosomskoj tehnologiji potaknutoj istraživanjima ljudskih matičnih stanica. Njezin serum Cell Forté, koji košta 325 dolara, koristi bezstaničnu tekućinu bogatu proteinima te proizvedenu iz ljudskih masnih mezenhimalnih matičnih stanica. Te su stanice ručno uzgajane da bi se očuvali faktori rasta, peptidi i drugi biosignali koji podupiru regeneraciju kože. 'Klijenti žele pravu regenerativnu estetiku nadohvat ruke', objašnjava Caglia.
Serum je brzo postao hit: tijekom premijere u trgovini Violet Grey rasprodan je dva puta tjedno i ostao je među najprodavanijima dvije godine. Ipak, Caglia upozorava da se pojam 'egzosom' ubrzo pretvara u buzzword, a neki brendovi ga koriste za označavanje potpuno nepovezanih sastojaka, što zbunjuje potrošače.
Osim toga, smatra da regenerativna znanost predstavlja sljedeću fazu u razvoju njege kože: 'Moj je cilj pružiti rezultate koji smanjuju i sprječavaju vidljivo starenje na staničnoj razini. Više ne tretiramo samo površinu.'