TURISTIČKI BIZNIS

AirBnB je div, ali nije im dosta: sad se okreću svojim najvećim 'neprijateljima'

07.09.2025 u 07:33

Bionic
Reading

Brojni svjetski gradovi upregli su se u naporima da suzbiju pretvaranje svojih najatraktivnijih dijelova u smještajne kapacitete bez stanovnika, a kao glavni neprijatelj najčešće se navodi AirBnB. Isto o toj platformi misle i hotelijeri, jer ona je sinonim za alternativni smještaj. No, sada se strategija tog internet diva mijenja u neočekivanom smjeru

Naime, AirBnB je nakon spektakularno uspješne prve polovice ove godine najavio da se okreće svojim dojučerašnjim najvećim neprijateljima - hotelima - koje će uključiti u ponudu. Time će samo nastaviti rasti i potvrditi se, sviđalo nam se to ili ne, kao supersila turističke industrije. Dovoljno je reći da su u prva dva kvartala nadmašili najoptimističnija predviđanja Wall Streeta, prijavljujući samo u drugom kvartalu prihod od 3,1 milijarde dolara, odnosno 13 posto više nego lani. Dobit im je dosegla više od 600 milijuna dolara, nakon što su prodali 134 milijuna noćenja i doživljaja, odnosno sedam posto više nego u istom lanjskom tromjesečju.

Predsjednik AirBnB-a Brian Chesky, međutim, očekuje da će rezultati u trećem kvartalu, onom koji u najvećem dijelu svijeta obilježava glavni dio turističke sezone, biti nešto umanjeni. Prevedeno u brojke, on prognozira promet nešto veći od četiri milijarde dolara. To je izazvalo pad vrijednosti dionica, no istodobno i okretanje novim tržištima, uključujući hotele čiji pritisak na zakonodavce predstavlja najveću prepreku razvoju ove platforme. Poznato je da se nadležni koji odlučuju više zabrinu kad hoteli zabilježe gubitak, nego kad im gradske jezgre ostanu bez stanovnika.

Za početak su se okrenuli manjim hotelima, onima koji spadaju u butique i bed and breakfast kategorijama i izvan su velikih lanaca. Jasno, neće odustati od svog glavnog biznisa, posredovanja u iznajmljivanju soba i apartmana u kućama i stanovima, no vide veliki potencijal u malim, neovisnim hotelima, posebno na područjima gdje očekuju veći rast i širenje. Među takvima je i Europa, gdje je veliki postotak hotela izvan lanaca.

Što je bolje: hotel ili AirBnB?

Otkud ova promjena? Iz AirBnB-a objašnjavaju da prema njihovim podacima mnoštvo potencijalnih turista nakon pretraživanja ponuđenog smještaja odustaje zbog nedovoljne raspoloživosti soba i apartmana, ali i zbog nemogućnosti dobijanja svih blagodati koje ih čekaju u hotelima, bilo da je riječ o obrocima, ili o održavanju i čišćenju soba ili bilo čega drugog na što ne mogu računati u uobičajenom privatnom smještaju.

Premda mnogima nije poznato, ali AirBnB već ima posla s hotelima, nakon kupovine platforme HotelTonight koja omogućava last minute rezervacije po nižim cijenama. Chesky je upravo tu aplikaciju ponudio kao primjer uspješnosti, pa bi u strategiji širenja AirBnB mogao krenuti baš tim putem - kupovinom sličnih 'alata' za rezervaciju hotelskog smještaja.

Brojni forumi, primjerice Reddit, i inače se bave raspravama što je bolji izbor - hotel ili AirBnB. Za razliku od početne ideje ove platforme, kad se najam nudio u prostorima u kojima se živjelo. Danas zapravo vrlo često i nema razlike, jer se na AirBnB-u nude smještajni kapaciteti koji ponudom, pa i luksuzom, ne zaostaju naročito za hotelima. Dapače, namjenski se uređuju da bi privukli što više gostiju, postajući surogati za hotele. No, razlike postoje, a u toj kompaniji sad žele premostiti taj jaz.