TURISTIČKA ISTRAŽIVANJA

Europljani i dalje vole putovati, ali ne i vrućinu i preveliku gužvu

15.08.2025 u 21:28

Bionic
Reading

Putničke navike nepovratno se mijenjaju, i vjerojatno su najbolji odgovor svima koji ovih dana unatoč službenim statistikama vole dizati buku tvrdnjama o 'propaloj sezoni'. Prvo, brojke govore drukčije, bar u nekim odredištima. Drugo, pojam 'sezona' više očito ne znači ono što je uvijek značio.

Odnosi se to i na europske turiste, pa i one iz nekih nama najprivlačnijih emitivnih tržišta. Pokazuju to rezultati istraživanja koje je provela Europska putnička komisija (European Travel Commision - ETC) koja okuplja turističke organizacije - u našem slučaju zajednicu - iz 36 europskih zemalja. Po toj studiji mijenjaju se termini putovanja, sve zanimljivija su razdoblja prije i poslije tradicionalne sezone, ali isto tako i preference prema odredištima, ponajprije izbjegavanje onih pretrpanih turistima. Ispitani su građani Ujedinjenog Kraljevstva, Njemačke, Italije, Nizozemske, Poljske, Švicarske, Belgije, Austrije, Francuske i Španjolske.

Prema ovoj studiji, 77 posto Europljana planiralo je ili planira bar jedno putovanje između lipnja i studenoga, i na tim putovanjima potrošiti između 1500 i 2000 eura po osobi. Najviše ih - čak 91 posto - planira ostati na matičnom kontinentu. Očito, mogućnosti jeftinih putovanja i dobra povezanost, ali i rastuća nesigurnost izvan Europe, kreiraju trendove.

Španjolska na vrhu

S druge strane, u sve većem broju biraju nerazvikane destinacije umjesto uobičajenih turističkih favorita. Mediteran ipak ostaje prvi na listi popularnih europskih regija, sa Španjolskom na vrhu, slijedi Italija, Francuska i Grčka. Što je s Hrvatskom? Prema istraživanju, 15 posto ispitanika koji su već bili kod nas sklono je vratiti se, što je manje od glavnih konkurenata. S druge strane, odlično stojimo među onima koji će u Hrvatsku doći prvi put, samo Grčka je ispred.

Uz izbjegavanje najpopularnijih turističkih mjesta, sve više Europljana želi putovati na rubovima tradicionalne sezone, dakle ili u svibnju i lipnju, ili u rujnu. Jasno, mnogo je faktora - poslovne prilike, školski praznici i slično - koji i dalje utječu da su srpanj i kolovoz i dalje najpopularniji, bira ih kao jednu od mogućnosti po 25 posto ispitanika. No, rujan je sve bliži s 22 posto.

Razlozi su jednostavni: manje turista, ugodnije vrijeme, često i niže cijene, a ponuda ostaje atraktivna, od kulturnih do pustolovnih doživljaja za turiste iz različitih dobnih skupina. A kad smo već kod dobi, zanimljivo je da su za putovanja najzainteresiraniji ispitanici stariji od 55 godina, čak 82 posto ih planira putovati ove godine. Slijedi prva sljedeća skupina, onih od 45 do 54 godine, pa onda oni od 35 do 44 godine. S druge strane, samo 66 posto onih od 18 do 24 godine planira putovati. Zanimljiva poruka stratezima koji zagovaraju orijentaciju na mlađu publiku privlačeći ih partijanerskim ludovanjem.

Planirana potrošnja

Još jedan zanimljiv podatak iz istraživanja je i planirana potrošnja. Uz sve priče o ekonomskoj nesigurnosti i krizi, 62 posto ispitanika reklo je da će na putovanju potrošiti isto novca kao prošlih godina, a 22 posto planira i veću potrošnju. Kako smo naveli, to se u prosjeku kreće između 1500 do 2000 eura po osobi. Najveći dio odnosi smještaj, potom hrana i piće, ali uz varijacije po dobnim skupinama.

A onda na red dolazi izbor odredišta. Ona najpopularnija poput Rima, Venecije, Barcelone ili Santorinija već se godinama pokušavaju izboriti s prevelikim priljevom turista i neizdrživim gužvama. Na svojoj koži to su osjetili i turisti, i sve ih više - posebno Europljana - radi svjesni zaokret prema lokacijama 'ispod radara'. Tako ispada da 55 posto putnika aktivno traži nove, manje poznate lokacije za predstojeća putovanja. Još na proljeće taj je postotak bio 48. Osim toga, 11 posto ispitanika odgovorilo im je da im je traženje manje napučenih odredišta prioritet kod izbora putovanja.

Jedna od posljedica je i porast popularnosti putovanja automobilima - na taj način lakše je doći do izoliranijih destinacija. Ipak, zračni promet i dalje je najpopularniji, glavni razlog su cjenovne mogućnosti koje pružaju niskotarifni prijevoznici i brzina stizanja na odredište.