'ČISTA' PUTOVANJA

Biciklistički turizam nije novitet, ali sada stižu novi milijuni i to zahvaljujući EuroVelu

09.08.2025 u 14:26

Bionic
Reading

Naravno, putovanja biciklima, pa ni cikloturizam kao pojam, nisu ništa novo. Jako, jako dugo pustolovniji turisti koriste baš to prijevozno sredstvo za otkrivanje svijeta. No, s rastom svijesti o potrebi za ekološkim putovanjima stigao je novi uzlet, a s njime i doista zanimljiva ulaganja. Krajnja posljedica je, pak, ogromna zarada koja se 'proizvodi' pedaliranjem.

Bicikliranje na duge staze nekad je bilo isključivo sportska disciplina za najizdržljivije. Danas je to rastući oblik putovanja koji malo ili ništa škodi okolišu. A to je postala 'parola dana', zato su u zemljama koje nešto pažljivije i pametnije razmišljaju o svojoj i globalnoj budućnosti vlakovi opet postali dominantni prijevoz. U ostalima su to i dalje autoceste.

Prema procjenama Europske biciklističke federacije (ECF), svake godine biciklima se obavi nevjerojatnih 2,3 milijarde putovanja, od višednevnih težih i lakših paket aranžmana do ležernih vožnju uz obale rijeka, jezera i mora. U to ne treba računati gradske vožnje od kuće do posla i natrag koje su u brojnim gradovima glavni oblik prijevoza. Nije to toliko neobično za Europu, ne samo onu sjevernu, nego i Mediteran. Ipak je ovo kontinent Tour de Francea, Giro d'Italia i Vuelte. No, ovo je sada nešto drugo.

Glavna turistička mantra

Prema podacima ECF-a, cikloturizam generira godišnji prihod veći od 44 milijarde eura, a u njega su uključene tisuće malih tvrtki i obrta, od ruralnih gostionica do agencija za iznajmljivanje bicikla. U mnogo slučajeva putnici na biciklima pomažu i u onome što je glavna turistička mantra današnjice - održivost - jer vrlo često putuju izvan pretrpanih najpopularnijih lokacija, u manje poznate gradove i regije, i izvan najfrekventnijeg dijela sezone.

Kad se onom ionako astronomskom iznosu zarade dodaju ekonomske dobiti od bolje zdravstvene slike i ušteda na gorivu, prema procjenama ECF Europa izravno i neizravno od cikloturizma utrži više od 150 milijardi eura. Zvuči doista nevjerojatno, ali valjda su pažljivo odvagali.

No, dobrobiti od cikloturizma idu i dalje od ekonomije i novca. Promocija bicikliranja čak i za kratka putovanja jedan je od nekoliko ciljeva strategije UN-a za održivi razvoj, zbog razloga u rasponu od smanjenja emisija ugljika do unapređenja fizičkog i mentalnog zdravlja, a poseban dobitak je uključiviji i pristupačniji javni prijevoz.

Centar europske biciklističke renesanse je projekt EuroVelo, kontinentalna mreža biciklističkih ruta čiji je cilj povezivanje cijelog kontinenta na dva kotača. Kad jednom bude kompletirana, mreža će se pružati na ukupno 61 tisuću kilometara preko 17 glavnih tematskih ruta čije trasiranje koordinira ECF. Već do 2023. bilo je spremno 56 tisuća kilometara, većinom po već izgrađenoj biciklističkoj infrastrukturi i prometnicama sa slabijim prometom koje su obogaćene biciklističkim stazama.

Rute po Europi

Svaka ruta nudi zaseban identitet. Recimo, EuroVelo 1 ide obalom Atlantika od Norveške do Portugala. EuroVelo 6, pak, prati velike rijeke - Loire, Rajnu i Dunav - od središta kontinenta do Crnog mora. Kreirana je čak i 'Staza Željezne zavjese' ili EuroVelo 13 koja nekadašnju crtu podjele pretvara u stazu otkrića. Bar su dovoljno informirani da su nas stavili sa zapadne strane 'zavjese', odnosno na samu njezinu granicu. Inače, Hrvatsku dodiruju ili kroz nju prolaze četiri rute.

U cijelu priču uključuju se i nacionalne vlade, ne samo iz EU nego i u zemljama koje nisu članice. Ujedinjeno Kraljevstvo, primjerice, najavilo je ulaganje 355 milijuna za unapređenje hodačke i biciklističke infrastrukture. A sve s jednim ciljem, da cikloturizam postane još važniji segment cijele industrije, koji pritom neće ugrožavati ni okoliš ni samu industriju.