'DATA RECOVERY'

T-HTnagrada@msu.hr Daliboru Martinisu

21.03.2013 u 20:42

Bionic
Reading

Posebnost T-HTnagrade@msu.hr je u tome što ima najveći novčani nagradni fond za suvremenu umjetnost u Hrvatskoj, a nagrađeni radovi bivaju otkupljeni i postaju dio fundusa MSU-a, odnosno Zbirke T-HTnagrada@msu.hr. Prvonagrađeni dobiva 50.000 kuna, drugonagrađeni 45.000 kuna, a trećenagrađeni 40.000 kuna

Medijski projekt 'Data Recovery' Dalibora Martinisa u kojem umjetnik razgovara sam sa sobom nakon više od trideset godina, odnosno, u kojem 2010. godine pred televizijskom kamerom HTV-a odgovara na vlastita pitanja postavljena 1978. godine, dobio je prvu nagradu za suvremenu umjetnost T-HTnagrada@msu.hr za 2013. godinu. Drugonagrađeni je video rad 'Sol' Tonija Meštrovića, dok je treća nagrada pripala Nemanji Cvijanoviću za fotografiju provokativnog naziva 'Do not fuck with social democracy!'. Nagrade su dodijeljene u zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti.

Posebnost T-HTnagrade@msu.hr je u tome što ima najveći novčani nagradni fond za suvremenu umjetnost u Hrvatskoj, a nagrađeni radovi bivaju otkupljeni i postaju dio fundusa MSU-a, odnosno Zbirke T-HTnagrada@msu.hr. Prvonagrađeni dobiva 50.000 kuna, drugonagrađeni 45.000 kuna, a trećenagrađeni 40.000 kuna.


Šesto izdanje natječaja još jednom je potvrdilo da ovaj projekt svake godine okuplja ponajbolje domaće suvremene umjetnike i donosi reprezentativan presjek aktualne likovne scene. Tako da žiri, koji je djelovao u istom sastavu kao i prošle godine (Snježana Pintarić – ravnateljica MSU-a, Radmila Iva Janković – kustosica MSU-a, Dunja Blažević – direktorica Centra za savremenu umjetnost Sarajevo, Evelina Turković – povjesničarka umjetnosti i kritičarka, Darko Fritz – teoretičar, kustos i umjetnik, Zlatko Kopljar – medijski umjetnik i Bart de Baere – ravnatelj Muzeja suvremene umjetnosti u Antwerpenu), nije imao nimalo lagan zadatak izabrati najbolje radove.

Na ovogodišnji natječaj pristiglo je 200 radova, od čega je na izložbi predstavljeno njih trideset i osam, a zastupljeni su umjetnici svih generacija i najrazličitijih umjetničkih izričaja - od multimedijskih instalacija, videoradova, performansa, fotografija do slikarstva i crteža.

Prvu nagradu, u iznosu 50.000 kuna dobio je, jedan od naših najistaknutijih i međunarodno najpriznatijih umjetnika, Dalibor Martinis. Njegov medijski projekt 'Data Recovery' u trajanju od deset minuta prezentira svojevrsno putovanje kroz vrijeme u kojem umjetnik susreće samoga sebe nakon trideset i jedne godine. Prvo pitanje na koje umjetnik iz 1978. traži odgovor od umjetnika iz 2010. godine glasi 'Da li je Dalibor Martinis živ?' Rad je predstavljen tako da je videozapis iz 1978. (snimljen tijekom performansa u Western Front Art Centru u Vancuveru) suočen 'licem u lice' s televizijskim videozapisom iz 2010. godine, snimljenim u emisiji HTV-a 'Drugi format'. 'Data Recovery' naziv je serije sastavljene od veće skupine Matrinisovih radova u kojima se bavi tehnologijom i povratkom izgubljenih podataka. Zanimljivo je da Martinisov rad za T-HTnagrada@msu.hr nije izabran putem natječaja, već je on bio jedan od šestero pozvanih umjetnika.

Druga nagrada, 45.000 kuna, pripala je splitskom videoumjetniku Toniju Meštroviću za videorad 'Sol'. Video u trajanju 23 minute snimljen je na nenaseljenom otočiću Orudu, u blizini Velog Drvenika, na kojem su generacije dalmatinskih ribara i težaka skupljale sol i to protuzakonito, odnosno, bez dozvole moćnih vladara toga područja - Dubrovačke Republike i Venecije. Rad Tonija Meštrovića polazeći od konkretne povijesne činjenice i takozvanog sirotinjskog skupljanja soli tematizira sol kao supstanciju neophodnu za ljudski život.

Treću nagradu, 40.000 kuna, dobio je riječki umjetnik Nemanja Cvijanović. Njegova fotografija nazvana 'Do not fuck with social democracy!' velikih je dimenzija (320cmx170cm) i rađena je u tehnici lamda tiska na aluminiju. Središnji motiv fotografije je bačena zastava koja smještanjem u izložbeni prostor galerije asocira na čin predaje. Umjetnik je cijelu scenu, odnosno kadar, obojio crvenom bojom, čime je promijenio i redefinirao simboličko značenje bijele zastave. Umjetničkom intervencijom (crvenom bojom), zastava kao simbol predaje dobila je novo, revolucionarno značenje, a samim time i nova ideološka obilježja.

Ove godine stručni žiri odlučio je pohvaliti dva rada: video-dokumentaciju performansa 'Oštrenje' Marka Markovića izvedenog u lipnju 2012. godine na Wall Streetu. U financijskoj četvrti koju čuva velik broj policajaca i zaštitarskih službi mladi umjetnik oštrio je u ruci dva mesarska noža jedan o drugi, što je privuklo velik broj znatiželjnika, ali je izostala reakcija policije. Pohvaljena je i multimedijalna instalacija 'Ne slijediti Bijelog zeca' autorskog dvojca Oko&Goldo u kojoj Bijeli zec kao simbol šamana i demona reagira na zvukove iz okoline te se sukladno tome povlači, pulsira ili potpuno nestaje. Multimedijalna instalacija zapravo je ilustracija simboličke potrage za mirom koji nam je potreban kako bismo spoznali svijet oko sebe i kako bismo mogli rasti i razvijati se .

Tko je dobitnik nagrade publike, znat će se u nedjelju, 24. ožujka, do kada je izložba T-HTnagrada@msu.hr otvorena.