POVIJEST GRČKE FILOZOFIJE

11.04.2013 u 15:22

Knjiga 'Povijest grčke filozofije', koja je izašla u izdanju Znanja, osvjetljava ključno razdoblje u povijesti zapadne filozofije, dok autor Luciano de Crescenzo vodi duhovit dijalog s 'filozofima' iz svojeg susjedstva. Saznajemo da Platona u čitavom životu nitko nije vidio nasmijanog, dok je Empedoklo običavao stupati ulicama s povorkama mladića i okružen slugama i obožavateljima

Talijanski pisac, filmski glumac i redatelj Luciano de Crescenzo suvereno i s lakoćom baratajući činjenicama upućuje na važnost filozofije u današnje vrijeme i u našim životima. U prvom dijelu knjige 'Predsokratovci' donosi elegantne i duhovite životopise predsokratovaca Anaksimandra, Pitagore, Heraklita, Zenona, Empedokla, Demokrita, Protagore. U drugom dijelu knjige, 'Od Sokrata nadalje', autor predstavlja razvoj grčke filozofske misli od Sokrata do Plotina.

Autor na zabavan način otkriva neobične činjenice iz života velikih filozofa. Tako čitatelj saznaje da su Demokritovi nadimci bili Sprdalo i Mudrica, te da je njegov općepoznati bučni smijeh često bio predmet kritike u atenskim intelektualnim krugovima, dok Platona u čitavom životu nitko nije vidio nasmijanog. Empedoklo je običavao stupati ulicama s povorkama mladića i okružen slugama i obožavateljima, dok je Plotin, povučeni introvert, poznat po svojim kompleksima zbog kojih nikad nije dopustio da ga portretira slikar ili da kipar izradi njegovu skulpturu.

'Filozofija je nužna potreba ljudskog života i korisna je u problemima s kojima se čovjek svakodnevno suočava, ali nažalost taj nauk nije bio obvezan kao što je na primjer služenje vojske. Kad bih mogao, uveo bih je u program srednjih škola, ali, bojim se da je, budući da je smatraju zastarjelim predmetom, žele zamijeniti modernijim humanističkim i društvenim znanostima. To je kao kad bi ukinuli artimetiku, jer već i trgovci zbrajaju uz pomoć računala', kazao je spisatelj.

Luciano De Crescenzo (Napulj 1928) do neočekivanog uspjeha njegova književnog prvijenca 'Così parlò Bellavista' (Tako je govorio Bellavista, 1977) radio je kao inženjer u IBM-u. Njegova 'Povijest grčke filozofije' (Storia della Filosofia Greca), koja je u Italiji objavljena u dva sveska (I Presocratici, 1983; Da Socrate in poi, 1986) postala je svjetski bestseler i primjer kako se zahvaljujući autorovu izuzetnu pripovjedačkom daru ovo jedinstveno razdoblje u povijesti filozofije može prikazati na intrigantan i jednostavan način.