PREPORUKE ZA ČITANJE

Podsjetimo se iznimnih strip albuma 2013.

17.12.2013 u 09:00

Bionic
Reading

Pročitajte preporuke za čitanje nekoliko odličnih strip albuma objavljenih 2013.

O najboljim izdanjima 2013. sjajne izdavačke kuće Fibra već smo pisali ovdje, a izdvajamo samo neke od stranih naslova koje nikako ne biste trebali propustiti.

Miroslav Sekulić, Pelote dans la fumee
'Zapleteni u dimu' teška je priča djetinjstva unutar jednog imaginarnog sirotišta, priča o traženju snage za preživljavanje nepravdi, rastanaka, udaraca...', objasnio nam je talentirani hrvatski autor kojem je novi grafički roman nedavno objavljen u Francuskoj. Pročitajte intervju s Miroslavom Sekulićem o njegovim prethodnim radovima.

Fiona Staples i Brian K. Vaughan Saga 2
Strip 'Saga' našao se na svim relevantnijim listama najboljih stripova u zadnje dvije godine i pokupio većinu prestižnih nagrada. Priča o dezerterima zaraćenih strana koji odluče donijeti na svijet kćer dok oko njih tutnji interplanetarni rat, kompleksna je, pametna i emotivna studija obiteljskih odnosa prikazana kroz brojne snažne likove, koje spoj kontradiktornosti i iznenađujućih reakcija, čini najzanimljivijim ikad napisanim u povijesti stripa. 'Saga' je o ratu, ljubavi, pobuni, robotima s trudnim ženama i posttraumatskim sindromom, magičnim prstenovima, laserima, paukolikim stvorenjima, mačkama koje govore i prepoznaju laž, veličanstvenim i maštovitim eksterijerima, dramatičnim akcijama i dirljivim obratima.

Rutu Modan, The Property
Mlada Izraelka Mica Segal putuje u Varšavu s razdražljivom bakom Reginom kako bi joj pomogla da vrati vlasništvo nad zgradom koju je njezina obitelj bila prisiljena napustiti 1940. Novi strip autorice proslavljene odličnim 'Izlaznim ranama' (kod nas je objavila Fibra), donosi višeslojnu, napetu i duhovitu priču o tajnama i ljubavnim vezama. Likovi kompleksnih motivacija i sjajne, elegantne i jednostavne ilustracije, inspiriraju i fasciniraju čitatelje i kritiku, te smještaju izraelsku autoricu među najcjenjenija imena suvremene devete umjetnosti.



Art Spiegelman, Co-Mix: A Retrospective of Comics, Graphics, and Scraps

Dobitnik nagrade Pulitzer za memoare o Holokaustu, kultni grafički roman 'Maus' pomogao je pri uređivanju nove zbirke svojih stripova. 'Co-Mix' sadrži njegova rana djela, underground stripove i eksperimentalne radove, bilješke i skice za 'Mausa', reprodukciju njegovih naslovnica za 'Short Order Comix' Roberta Crumba, segmente stripa 'Two-Fisted Painters' koji je izlazio u nastavcima u časopisu Raw te njegove radove objavljivane u New Yorkeru o slavnim stripašima Mauriceu Sendaku i Charlesu Burnsu. U šest desetljeća umjetničke karijere, Spiegelman je bio revolucionarna figura u svijetu stripa. Eseje o njegovim uracima napisali su ugledni filmski kritičar J. Hoberman i Robert Storr, kurator MoMA-e, a u njima nalazimo elokventne meditacije o umjetniku koji je definirao žanr.



Jim Woodring
, Frank
Novi ljubavni strip Jima Woodringa 'Frank', bez teksta, uz jezik uvrnute logike Looney Tunesa, pronalazi način da iskomunicira ezoterijsku poruku o ljudskoj prirodi. Uz premisu i pitanje kako će glavni lik reagirati na kataklizmičan i definitivni prekid romantične veze, Woodring progovara o idejama i 'podrazumijevanju' sreće, bliskosti i mogućnosti prihvaćanja percepcije drugačijih identiteta.

Frederik Peeters, Aama
SF švicarskog strip autora najpoznatijeg po strip memoarima 'Plave pilule' o ljubavnoj vezi s Cati, koja je kao i njezin sinčić, HIV pozitivna. Novi strip smješten je u daleku budućnost, u kojoj se glavni junak Verloc Nim budi s amnezijom dok mu njegov dnevnik dodaje robot-majmun nazvan Churchill. Uskoro otkriva da mu je zaboravljeni život bio čista bijeda: izgubio je posao, obitelj i prijatelje zbog upornog odbijanja tehnoloških napredaka društva. Nije prihvatio brojne implantate i genetske modifikacije namijenjene bržem, boljem i bezbolnijem funkcioniranju. Postao je društveni izopćenik dok ga njegov brat Conrad nije odveo na susjedni planet kako bi došli u posjed misteriozne supstance zvane 'aama'. Pun akcije i avanture, 'Aama' je jedinstveno istraživanje opasne veze društva i tehnologije.

Taiyo Matsumoto, Sunny
'Sunny' je sentimentalan pogled na neistražene dijelove japanske kulture mladih. U prvom poglavlju autor do najmanjih pojedinosti secira i prezentira živote protagonista, savršeno prenoseći konfuziju i dezorijentaciju prilagodbe djevojke Sei u novoj okolini. U brojnim intervjuima Matsumoto je navodio da njegova djela teško nalaze publiku budući da ne odgovaraju kriterijima na koje je naviknuta tradicionalna publika odrasla na mangama, a previše su čudni i 'strani' europskim i američkim čitateljima. Novim stripom s kvaziautobiografskom radnjom i linearnim pripovijedanjem uspio se približiti široj publici te se nova manga našla na listi ovogodišnjih bestselera časopisa New York Times.



Katie Green, Lighter Than My Shadow

Memoari autorice o njezinoj borbi s anoreksijom. Ilustracije protkane blagim nijansama sive imaju kvalitetu naivnih dječjih crteža i u suprotnosti su s težinom priče o autoričinu djetinjstvu i teen godinama u kojima postaje opsjednuta hranom i očuvanjem kontrole. Kroz osobne doživljaje prijateljstva, školovanja i traženja pomoći od ostrašćenog alternativnog iscjelitelja, izgrađuje se maštovita struktura uvijek nanovo reducirana na tijelo. 'Zarobljena sam u ovom krugu i mrzim se zbog toga', konstatira u stripu Green, koja u svojoj umjetnosti ipak nalazi lijek i utjehu.



Ellen Forney, Marbles

Nakon dijagnosticiranja kronične depresije prije tridesetog rođendana, autorica započinje bitku s lijekovima i nastojanjem da uspostavi mentalnu ravnotežu bez gubitka strasti i kreativnosti. Neumoljivom snagom i intenzivnom iskrenošću u stripu ispisuje crnohumorno i sarkastično istraživanje o tom poremećaju, odnosima između 'ludosti' i kreativnosti, isprepletenoj s pričama slavnih 'bipolarnih' umjetnika i pisaca: Vincenta van Gogha, Georgie O’Keeffe, Williama Styrona i Sylvije Plath



Suehiro Maruo, The Strange Tale of Panorama Island

Marua su prozvali 'zlim Chrisom Wareom', a u novom stripu bavi se militarizacijom u ranom razdoblju Shōwa japanske povijesti, razdoblju zvjerskih zločina i patnje. Kritizira tradiciju, a dijabolično poremećene i lascivne likove koristi kao avatare prikaza trulog i nasilnog doba. Priča se vrti oko lika odlučnog da proživi svoje bolesne fantazije: preuzima identitet nedavno preminulog, nevjerojatno bogatog doppelgängera, usput zavodeći njegovu pasivnu i ucviljenu udovicu te usmjerava ekonomsko bogatstvo u održavanje otoka luksuza, ograđeni vrt u kojem svi naizgled uživaju u neprekidnoj zabavi, a udovoljavanje željama nikad ne prestaje. Sve dok se vrt ne počne urušavati, a krv teći s neba.