Program 'Bugonia: Fusnote' kroz niz povezanih filmova istražuje motive društvene paranoje, ideološke podijeljenosti i suvremene tjeskobe
Film Bugonia Yorgosa Lanthimosa inspiracija je za novi tematski ciklus Kina Kinoteke Bugonia: Fusnote, koji od 10. proinca 2025. do 9. siječnja 2026. kroz četiri tematske cjeline prikazuje filmove što se s Lanthimosovim radom povezuju tematski ili stilski, gradeći širi kontekst njegove najnovije režijske preokupacije.
Filmografija Yorgosa Lanthimosa rijetko koga ostavlja ravnodušnim – njegove se filmove ili strastveno voli ili snažno odbacuje. No bez obzira na osobni sud, teško je osporiti njihovu autorsku prepoznatljivost: svjetovi koje Lanthimos gradi naizgled nalikuju našem, ali njihovi su temelji pomaknuti, odnosi iščašeni, a logika ponašanja likova asinkrona i aritmična. Upravo ta nelagoda i neizvjesnost, osjećaj da ne znamo što slijedi nakon što se ugase svjetla u kinodvorani, jedno je od ključnih obilježja njegova rukopisa.
Lanthimosov zasad posljednji film Bugonia u tom smislu nije iznimka. Riječ je o priči o dvojici teoretičara zavjere, Teddyju Getzu i njegovu bratiću Donu, koji otimaju Michelle Fuller, direktoricu velike farmaceutske korporacije, uvjereni da je izvidnica izvanzemaljske rase Andromedaca poslane na Zemlju kako bi započela kolonizaciju i iscrpljivanje njezinih resursa. Apsurdna polazišna situacija ubrzo se pretvara u slojevitu studiju paranoje, moći i društvene dezorijentacije.
Od ranih eksperimentalnih ostvarenja poput Očnjaka (2009.) do recentnih Kinds of Kindness (2024.), ali i filmova koji su snažnije komunicirali sa širom publikom, poput Miljenice (2018.) i Ubogih stvorenja (2023.), Lanthimos sustavno istražuje obrasce autoriteta, konstrukcije moći i mehanizme manipulacije koji oblikuju međuljudske odnose. Bugonia se pritom izdvaja kao film u kojem se redatelj najizravnije suočava s duhom vremena – Zeitgeistom suvremene civilizacije.
U središtu filma je osjećaj kolektivne tjeskobe pred silnicama koje oblikuju današnju stvarnost: nepremostive klasne razlike, ideološke podjele, gubitak povjerenja u medije, informacije i činjenice, kao i stalna prijetnja ekološke, ratne i tehnološke katastrofe. Bugonia je istodobno komedija apsurda o bespomoćnosti suvremenog pojedinca, potraga za smislom u dezorijentirajućem kaosu i mračna elegija o mogućnosti – ili izvjesnosti – samouništenja.
Ciklus Bugonia: Fusnote podijeljen je u četiri tematske cjeline, a obuhvaća filmove koji se međusobno nadovezuju i komentiraju slične ideje iz različitih žanrovskih i kulturnih perspektiva. Među njima je i Spasimo zeleni planet!, kultni južnokorejski film Janga Joon-hwana, čiji je Bugonia remake, kao i niz drugih ostvarenja koja istražuju teme društvenog jaza, zarobljenosti u informacijskim mjehurićima, opsesivne težnje za radikalnom obnovom svijeta te zavodljivog, gotovo sirenskog poziva (auto)destrukcije.