Da, Wes Anderson ponovo iscrtava prepoznatljiv, precizno simetričan, pastelno obojen svijet, manirističan do kosti. Ali 'Feničanska spletka' svejedno je pravi užitak za gledanje. Film koji još jednom potvrđuje sve ono zbog čega ga obožavamo.
Američkom filmašu Wesu Andersonu mnogi zamjeraju upadanje u maniru. Njegove izrazito stilizirane, značenjski prenapregnute, elaborirane filmske kompozicije koje zahtijevaju višestruka gledanja i iznimnu sposobnost koncentracije doista traže posvećenost; treba se snaći u tom košmaru motiva (složenih minuciozno precizno, simetrično i logično), pulsirajuće višerazinske strukture priče i ekstremno literariziranog, esejiziranog jezika.
Anderson je, naime, neka vrsta filmskog arhitekta; njegovi su filmovi metodično, gotovo matematički projektirani, samodostatni svjetovi sazdani od osjećaja i ideja, komponirani naizgled statično, poput ilustracija, dok se zapravo sve odvija munjevitom brzinom: prepuni su skretanja, estetskih, verbalnih i prostornih rukavaca, u kojima se radnja i likovi višeslojno rastvaraju. Nešto poput kutije u kutiji, ali kao niz minijaturnih, narativno, značenjski i vizualno intenzivnih diorama.
U punoj brzini. I u svijetu koji djeluje poznato, ali je neuhvatljivo pomaknut. Anderson je, naime, i kralj apsurda, ali ne onog eksplozivnog, napadnog – njegov je apsurd strogo kontroliran, suzdržan, rutiniziran čak: usred najneobičnijih okolnosti, njegovi se likovi ponašaju obrednički hladnokrvno, a ta stroga dosljednost nelogike u sebi sadrži nešto temeljno destabilizirajuće.
Ovaj put i koketira i prkosi
Naravno, Wes Anderson stvorio si je svijet u kojemu može raditi što hoće, kako hoće, i to u vrtoglavo skupim produkcijama i uz glumce holivudske A-klase. I da, možda jest riječ o maniri, ali ta je manira i dalje veličanstveno jedinstvena i svakako nije ni jednoobrazna niti dosadna: Anderson je ludi vizionar, maštoviti arhitekt, fantazmagorični lutkar, poetski kartograf, a svaki njegov film eklektična vizualno-narativna bomba; fikcionalna, ali emotivno stvarna.
I sad napokon dolazim do Feničanske spletke, njegovog najnovijeg filma, špijunsko-korporativno-obiteljske farse koja je svjetsku premijeru imala u svibnju u Cannesu, hrvatsku na upravo završenom Pula Film Festivalu, a kinopremijeru u hrvatskim kinima u utorak, 15. srpnja. I da, riječ je o filmu koji Andersona izlaže onoj optužbi iz prve rečenice ovog teksta, naime, da stilski previše nalikuje svim ostalim njegovim filmovima. Ali, rekla bih da ovaj put redatelj istovremeno i koketira s vlastitom estetikom, i prkosi joj.
Zlikovac u egzistencijalnoj krizi
Radnja prati ekscentričnog plutokrata i trgovca oružjem Zsa-Zsa Kordu (Benicio del Toro) koji kreće u provođenje svojeg apsurdno zamršenog "Feničanskog plana" – niza operacija osmišljenih kako bi preuzeo kontrolu nad gospodarstvom izmišljene bliskoistočne države.
Naravno, taj je plan duboko nemoralan: temelji se na eksploataciji radne snage i manipulaciji tržištem hrane, s ciljem izazivanja gladi. U tom svijetu korumpiranih investicija i obiteljskih veza, Korda se oslanja na pomoć rođaka i suradnika, redom pitoresknih karaktera, uključujući rođakinju Hildu (Scarlett Johansson), pomorskog kapetana Martyja (Jeffrey Wright) i vlasnika noćnog kluba Marseille Boba (Mathieu Amalric), dok je njegov polubrat Nubar (Benedict Cumberbatch) i glavni sponzor njegovih ambicija i njegov osobni arhineprijatelj.
Planove će mu pomutiti sabotaža povećanjem cijene ključnih industrijskih zakovica, koju predvodi agent američke vlade Excalibur (Rupert Friend), a kad se tome pridoda egzistencijalna kriza nakon što preživi još jedan u nizu atentata i po tko zna koji put izađe neozlijeđen nakon pada aviona (Ja se osjećam potpuno sigurno!, rečenica je koju hladnokrvno opetovano ponavlja dok oko njega ljudima eksplodiraju glave), propitujući vlastiti život i mučen vizijama božanskog suda (Boga utjelovljuje Bill Murray), Korda poziva otuđenu kći Liesl (Mia Threapleton), koja je k tome na pragu zaređivanja, kako bi je učinio svojom suradnicom i nasljednicom.
Novi tematski registar
Kako bi zaokružili proračun, uz pratnju karikiranog hibrida špijuna i obiteljskog učitelja za neobične insekte Bjorna Lunda (Michael Cera) otac i kći kreću u obilazak investitora; iz tog putovanja grana se film u duhu pikarskog romana – eskapistička zabava s nizom epizoda i digresija u visoko estetiziranoj satiri ekonomskog imperijalizma, komponirana na matrici andersonovski stiliziranog apsurda i plejadi vrhunskih glumaca.
Redatelj se i ne pokušava odmaknuti od svojeg poznatog jezika: simetrične kompozicije, teatralne mizanscene, nostalgična paleta boja, marionetski dijalozi u stakato replikama i ironijski distanciran ton – sve je tu. Ali ovaj put ta forma kao da nosi i nešto dublje: melankolični romantik Anderson u Feničanskoj spletki ušao je u sarkastičniji, politički zasićeniji teritorij i uveo tematski registar koji kod ovog redatelja dosad nije bio u prvom planu: antikolonijalizam, geopolitičke aluzije, kritiku tržišnog ekstremizma, pa čak i religijsku metafiziku. Treba li reći da film uključuje i rukavac s revolucionarnim antikolonijalnim pokretom u stilu Robina Hooda, na čelu s karizmatičnim vođom (Richard Ayoade)?
Kamera, jedan od Andersonovih najprepoznatljivijih autorskih oruđa, i ovdje je precizna, kalkulirana, postavljena kao neka vrsta samostalnog naratora koji sve promatra frontalno, statično, distancirano, iz svoje pozicije točno u sredini kompozicije. Boja, koja je kod ovog redatelja također dramaturški alat, ovdje je precizno simbolički kodirana kroz kombinaciju neke vrste retro-bliskoistočne kolonijalne vintage fantazije u kojoj dominiraju zlatni tonovi, nijanse kadulje, ciglenosmeđa i blijedoplava.
Impresivno skladana partitura
Uz zlokobno elegantnog Benicija del Tora, u Andersonov strogi stil nepomičnih lica koja vibriraju iznutra sjajno se uklopila Mia Threapleton, relativno novo lice u svijetu filma (ako se pitate zašto vas toliko podsjeća na nekoga, to je zato što je riječ o kćeri slavne glumice Kate Winslet). Njezina Liesl unosi u očeve intrige (uključujući atentate, poslove s privatnim vojskama i geopolitičke manipulacije), moralno nedvosmislen kontrapunkt, propitujući njegovu nihilističku, "transakcijsku" viziju svijeta.
Anderson prema svojim likovima njeguje poseban odnos; ne razvija ih kroz psihološku dubinu, nego ih koristi kao stilizirane figure unutar šireg vizualnog i narativnog mozaika. Tako i ovdje čitava plejada velikih glumaca – Tom Hanks, Willem Dafoe, Charlotte Gainsbourg, Bryan Cranston, F. Murray Abraham – dobiva tek cameo uloge, precizno dozirane tako da djeluju kao svojevrsni atmosferski markeri, naglasci u Andersonovoj impresivno skladanoj partituri.
Na kraju, da, možda je Anderson doista duboko zaglibio u vlastitu maniru i da, možda ima nešto u tvrdnjama da umjesto da se razvija, sa svakim novim filmom dodatno utvrđuje već postojeći sustav varijacija već viđenog, ali Feničanska spletka unatoč svih svojih prepoznatljivih stilskih obilježja – a ja bih rekla i baš zbog njih – sjajno funkcionira kao duhovito zavodljiva karikatura sadašnjosti, gotovo politička alegorija, vizualno raskošna, prepuna sjajne glume i divnih pretjerivanja.