IZ PULE: ZRINKA PAVLIĆ

'Nakon ljeta': Seks, alkohol, lake droge i Laibach na usnulom dalmatinskom otoku

Zrinka Pavlić
  • 15.07.2025 u 20:50

  • Bionic
    Reading

    U filmu koji igra na već mnogo puta isprobane zicere 'otkačenih otočana', ponešto blagog humora i romantike, jedini je pravi adut Anja Matković.

    Ovogodišnjem se filmskom festivalu u Puli poklopilo da padne nekako pred kraj ili usred ciklusa prikazivanja mnogih domaćih ostvarenja iz proteklihn godinu dana pa su u glavnom programu premijere rijetke, a dosta česti filmovi koje su mnogi već pogledali pa čak i recenzirali. Nema u tome ničeg lošeg, još manje nelegitimnog - ipak je Pula festival na kojem se pokazuje i nagrađuje ono što je u domaćoj produkciji izašlo od zadnjeg festivala naovamo, a ne samo ono što nitko živ nije vidio prije Pule. Osim toga, u slučaju filma 'Nakon ljeta' Danisa Tanovića nekima je od nas, kao primjerice meni, ovo doista bila prva šansa da ih pogledamo. Vjerujem i da među (dosta brojnim) gledateljima sinoć u Areni ovo isto nije bila repriza ni stara vijest. A u tome i jest jedna od glavnih fora ovog festivala.

    Koja je pak glavna fora ovoga filma? Jasno i bez okolišanja - Anja Matković. Glavna glumica i koscenaristica uvjerljivo je, prirodno, karizmatično i šarmantno odglumila ženu koja stiže na dalmatinski otok pred kraj turističke sezone da bi dokazala kako je kći lokalnog pomorskog kapetana i seoskog dobrotvora te na ostavinskoj raspravi dobila ono što joj pripada. Maja, kako joj je ime u filmu, u tom će svojem kratkom izletu u nepoznatu sredinu dobiti ponešto po što nije došla, ponešto izgubiti te proći kroz neka emotivna previranja koja dijelom imaju, a dijelom nemaju veze s onim što će joj se dogoditi na otoku. No najvažnije je to da će nas cijelo vrijeme filma držati uza se - shvaćat ćemo je i suosjećati s njom, osjećati da je dobro poznajemo i da znamo zašto radi ono što radi, čak i onda (često) kad nam sama priča u filmu za to ne daje baš previše povoda.

    Blago simpatično, ali...

    Što se pak svega ostalog tiče, film ne daje povoda za prevelik interes, tek za povremenu blagu simpatiju i zabavljenost koja se sastoji od kimanja glavom i pomisli 'aha, kužim foru', ali rijetko kad i pokojeg smijanja naglas. Priča o pridošlici koja dolazi na dalmatinski otok s nekom svojom misijom te ondje biva okružena simpatičnim lokalnim čudacima toliko je već puta ponovljena da se čini kao da čak i u Puli svake godine imamo po jednog predstavnika te šprance (prošle godine 'Šalša'), s tim da nijedan nije došao ni do potkoljenice vrhu toga 'žanra' niti mu toliko pomaknuo granice kao, recimo, 'Osmi povjerenik'.

    Nakon ljeta, foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

    No Tanoviću ovdje to, čini se, nije ni bila ambicija. On je ovdje snimio odrasliju verziju ljetnog tinejdžerskog filma (s tim da nije ni upola tako zgodan i zabavan kao, recimo, 'Ljeto kad sam naučila letjeti') sa začinskim dodacima nešto malo seksa, alkohola, lakih droga, rokenrola (točnije, Laibacha), električnih vozila koja pluže Prvićem i lude babe partizanke koja puca iz puške kad posumnja da su ponovno stigli fašisti. Tu su, naravno, i Gospa i Hajduk i Tito, lokalni redikul s fotićem i ljutitom materom koja mu stalno viče da mora stavit 'faktor' na kožu, i Goran Navojec s lošim dalmatinskim naglaskom, i Uliks Fehmiu, koji ovdje djeluje kao da od oca jest naslijedio nešto pojavnosti i dominacije ekranom, ali ne i mnogo glumačkog talenta.

    Nema tu mnogočega drugog. Tek pokoji trenutak dopadljivosti, pokoji uvjerljivi trenutak romantike i neuvjerljivi trenutak ljubavnog brodoloma i - krave. Da nije Anje Matković i njezine izvedbe, koja se izdvaja iz ostatka filma tako da se čini kao da se pripremala za neku sasvim drugu priču od ove ukupne - krave bi možda bile jedino uzbuđenje u ovome filmu.

    Sadržaj, stavovi i mišljenja izneseni u komentarima objavljenima na tportalu pripadaju autoru i ne predstavljaju nužno stavove uredništva tportala.