Najbolje strane TV serije u 2020. godini prema izboru Zrinke Pavlić

• 01.01.2021 u 16:44

U godini u kojoj smo se slabo družili, slabo radili, slabo se ičemu radovali - gledanje TV serija mnogima je bilo jedina zabava. Radovali smo se u njima prikazanim likovima kao da su nam poznanici, strepili nad njihovim zapletima i raspletima, u njima pronalazili život koji je oko nas zamirao u sve zlokobnijoj tišini i srećom - serija je bilo sasvim dovoljno! Unatoč pandemiji, već ih je prije snimljena prava moćna gomilica pa je i ove godine bilo nemoguće pogledati sve te poprilično teško odabrati koje su među njima najbolje. Ipak, evo, pokušali smo

NAPOMENA: naslovi serija ujedno su linkovi prema izvornim osvrtima, tamo gdje je izvorni osvrt napisan.

20. DAMIN GAMBIT (The Queen's Gambit), 1. sezona, Netflix

Serija koja je krajem 2020. zavela cijeli svijet, potakla interes za šah i prodaju šahovskih kompleta te kod mnogih izazvala nostalgiju za 'zlatnim vremenima' šahovskih zvijezda. Priča o djevojci bez roditelja, koja iz jednog američkog sirotišta šezdesetih godina dvadesetog stoljeća uspije baciti cijeli šahovski svijet na koljena sasvim je, naravno, fiktivna jer u to doba u stvarnosti nijednoj ženi nije bilo dopušteno da igra šah u istoj ligi s muškarcima, ali Netflix nam je donio šarmantu, prekrasno dizajniranu, nezahtjevnu i vrlo zabavnu bajku u koju su gledatelji s velikim užitkom bježali od stvarnosti.

'Damin gambit', foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: Netflix

19. MITSKA POTRAGA: GAVRANOVA GOZBA (Mythic Quest: Raven's Banquet), 1. sezona, Apple TV+

Jedna od prvih serija na novom streaming servisu, Apple TV+, pametna je i duhovita humoristična serija o ljudima koji stvaraju i održavaju superpopularnu računalnu igru. Iako estetika i dinamika igre itekako igraju ulogu u seriji, u njoj je najbolje to što zapravo ne govori o samoj igri, nego o korporacijskom kontekstu u kojem se te igre stvaraju, o međuljudskim odnosima među tim tvorcima i o teškom izrabljivanju na kojem cijeli taj svijet počiva. Ozbiljna tema, ali autori serije, dobrim dijelom sastavljeni od autora kultne 'Sunčane Philadelpije', pobrinuli su se da bude obrađena na vrlo smiješan način.

Foršpan za seriju 'Mitska potraga: gavranova gozba' Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

18. KRALJ TIGROVA (Tiger King), 1. sezona, Netflix

Jedan od najluđih dokumentarnih serijala koje ćete ikada pogledati buknuo je na Netflixu krajem ožujka i postao prava 'karantenska senzacija' diljem svijeta jer se naveliko bindžao tijekom prvog lockdowna. 'Kralj Tigrova' nevjerojatna je priča o liku koji je sam sebe nazvao Joe Exotic, totalno je karikaturalni američki krkan i glavna mu je djelatnost u životu bilo držanje privatnih zooloških vrtova s velikim mačkama - tigrovima, lavovima, risovima, panterama i sl. Joe Exotic ujedno je i osoba koja već neko vrijeme sjedi u zatvoru zbog čitavog niza nezakonitih postupaka (držanje divljih životinja je samo jedan od njih), osoba koja je sama od sebe pokušavala učiniti zvijezdom pa je snimao country pjesme iako ne zna pjevati, reality showove iako nije znao ništa o televiziji, natjecao se na izborima za guvernera i predsjednika iako ne zna ništa o politici te se na kraju spetljao s malo krupnijim lošim momcima od sebe, iako se s krupnijim igračima nije znao nositi. 'Kralj tigrova' pomalo je senzacionalistički i karikirani dokumentarac, ovogodišnja poslastica za sve one koji se smatraju intelektualno i kulturno superiornima bizarnim izdancima američkog white trasha, ali je svejedno zanimljiviji i zabavniji od štokoje ovogodišnje igrane serije.

Izvor: Društvene mreže

17. VELIKA (The Great), 1. sezona, Hulu (kod nas prikazano i dostupno na HBO-u)

Jedna od dvije prošlogodišnje serije koje se bave likom i djelom ruske carice Katarine Velike potpuno je neozbiljna, samo se povremeno zamara povijesnom točnošću i autentičnošću događaja i likova koje opisuje, ali je zato urnebesno zabavna i razigrana. Elle Fanning kao mlada carica Katarina i Nicolas Hoult kao budaletina od cara Petra III glavni su glumački i komičarski aduti serije, ali za smiješne anakronizme, crni humor i svetogrdni odnos prema povijesti koji seriju čini jedinstvenom ipak je najzaslužniji scenarist Tony McNamara, isti čovjek koji je napisao scenarij za Oscarom nagrađenu 'Miljenicu' Yorgosa Lanthimosa

'Velika', foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: Hulu

16. DOBRO MJESTO (The Good Place), 4. sezona, NBC (kod nas dostupno na Netflixu)

Michael Schur, autor koji je praktički vlastoručno osvježio žanr američke televizijske komedije, i to u doba dok humoristične TV-serije uglavnom stagniraju i tapkaju na istom mjestu kao i prije trideset godina, vjerojatno nikada ne bi uspio progurati ideju za 'The Good Place' da nije otprije imao pedigre takvoga autora. Nakon što je odradio svoje s američkom verzijom serije 'U uredu', nakon što je stvorio 'Parks and Recreation' i 'Brooklyn Nine-nine', međutim, uspio je na male ekrane dovesti i tu genijalnost o četvoro ljudi koji nakon smrti dospiju u verziju zagrobnog života za koju im odmah postaje jasno da NIJE verzija zagrobnog života kakvu su zaslužili svojim životom na Zemlji. 'Dobro mjesto' ili 'The Good Place' ove je godine završilo svoju televizijsku priču s četvrtom i posljednjom sezonom, i završilo ju je na pametan, melankoličan i filozofski promišljen, no iznad svega duhovit način. Kao velika obožavateljica serije, ali i njezina autora, do samog sam kraja i uz svaku epizodu priželjkivala da sam mogla biti muha na zidu dok je Schur producentima i direktorima televizijske kuće predlagao ideju za ovu seriju. To vam je, znate, komedija o zagrobnom životu, u kojem četvoro ljudi otkriva besmisao i uzaludnost dualističkog koncepta svijeta i moralnog sustava u kojem se u jednom svijetu čini dobro zato da bi se dobila nagrada u drug... Hej, hej, čekajte, zašto me odvlačite i bacate kroz prozor? Ne, ne, nemojte! Smiješno je, kunem se! Jedan konobar u seriji zove se Ken Garoo!' Zbog mene i zbog svih ostalih gledatelja drago mi je što to ipak nije tako završilo, nego smo dobili jednu od najboljih serija desetljeća.

'The Good Place', najava posljednje sezone Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

15. KRUNA (The Crown), 4. sezona, Netflix

Britanskom scenaristu Peteru Morganu briljantno ide od ruke pisanje serija o svemu vrlo britanskom, pa tako i o britanskoj kraljevskoj obitelji. 'Kruna' je ove godine imala svoj četvrti nastavak i ušla je u ono razdoblje britanske i svjetske povijesti kojega se dobro sjećaju čak i pripadnici generacije koja je sada u četrdesetima i pedesetima. Tačerizam, brak princeze Dijane i princa Charlesa, Falklandski rat, rođenje Williama i Harryja... Kao i u prve tri sezone, i ovdje je fascinantna Morganova pripovjedačka vještina, onaj 'fini vez' kojim za svoju priču uspijeva zainteresirati čak i najzagriženije hejtere bilo kakve monarhije, pogotovo one utjelovljene u britanskoj kraljevskoj obitelji, koja se već desetljećima dokazuje kao hrpa dokonih bezveznjaka koji nisu sposobni ni za što drugo osim za proizvodnju javnih cirkusa i skandala. Mnogi su ovoj sezoni zamjerili pretjerano karikiranje lika Margaret Thatcher u izvedbi Gillian Anderson, kao i umanjivanje tragedije tačerizma za britanski društveni sustav i mnogi su s tim prigovorima bili u pravu, no 'Kruna' i dalje ostaje fascinantan primjer televizijske priče koja će vas uvući u svoj svijet čak i ako to ne želite.

Kruna, 4. sezona Izvor: Društvene mreže / Autor: Netflix

14. RADOVI U TIJEKU (Work in Progress), 1. sezona, Showtime (kod nas prikazano i dostupno na HBO-u)

Abby je negdje na polovici četrdesetih, neurotična je do daske, ne zna baš točno ni što bi sa sobom ni sa svojim životom, ima neobičnu, napola hoardersku naviku zapisivanja svega živog, upravo je izašla iz duge veze sa ženom koju je silno voljela, posao koji radi i zahvaljujući kojemu plaća račune nimalo je ne ispunjava i trudi ga se održati u statusu privremenog - uglavnom, život joj se raspada kada u njega uđe Kris, transmuškarac s kojim započinje vrlo emotivnu i lijepu vezu. No Abbyini problemi nisu takvi da bi mogli nestati samo zato što se zaljubila i što ima nekoga tko je voli... Supersimpatična poluautobiografska serija Abby McEnany, koja samu sebe definira kao 'debelu qeer lezbu', jedno je od osvježenja u repertoaru 'malih indie serija', ali i u svijetu poluautobiografskih serija jer potpuno smušenu i psihički egzotičnu Abby prikazuje kao istinski dopadljivo, drago ljudsko biće s pomaknutim, ali zanimljivim pogledom na život.

Isječak iz prve epizode serije 'Radovi u tijeku' Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

13. KOD KUĆE S AMY SEDARIS (At Home With Amy Sedaris), 3. sezona, truTV

Amy Sedaris znamo kao glas Princess Carolyn u seriji 'BoJack Horseman', kao šašavu prijateljicu Kimmy Schmidt u 'Neslomljivoj Kimmy Schmidt' i po dugogodišnjoj komičarskoj karijeri, ali malo tko zapravo zna za njezin serijal 'Kod kuće s Amy Sedaris', suludu parodiju na američke emisije o kuhanju, održavanju i ukrašavanju doma. Humor Amy Sedaris maničan je veseo i potpuno nenormalan pa se razmjerno teško probija do velikih, mainstream televizija i publike, iako je ulazak u njezin šareni, otkačeni i sulud svijet možda najbolji bijeg od svakodnevice koji postoji na televiziji, što dokazuje i hrpetina uglednih komičara, glumaca, pjevača i ostalih slavnih ličnosti koji joj redovito gostuju u emisiji, pa su to činili i u trećoj sezoni, emitiranoj ove godine.

Amy Sedaris i Michael Cera u serijalu 'At Home with Amy Sedaris' Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

12. VODIČ KROZ ŽIVOT S JOHNOM WILSONOM (How To With John Wilson), 1. sezona, HBO

Kao što i sam John Wilson kaže u najavi, njegovu je seriju teško opisati, barem ju je bilo teško opisati HBO-u pa je to prepustila njemu samome. Šest epizoda njegove serije zapravo je šest malih, superduhovitih dokumentaraca u kojima John šeće ulicama New Yorka i pokušva dati upute na naslovnu temu (kako čavrljati, kako poboljšati pamćenje, kako podići skelu, kako skuhati savršen rižoto...), ali neprekidno meandrira u vlastita zapažanja, vlastite probleme i neobične rukavce na zadanu temu. Hvatajući svojom kamerom svu šarolikost života u velegradu, neobične ljude i svoja razmišljanja, John Wilson dao nam je jednu od najoriginalnijih i najzabavnijih dokumentarnih serija ove godine.

Vodič kroz život s Johnom Wilsonom Izvor: Društvene mreže / Autor: HBO

11. RAMY, 2. sezona, HBO

Ah, Ramy... prezgodni dvadeset-i-nešto-godišnjak iz New Yorka, potomak doseljenika iz Egipta i predani vjernik koji islam shvaća vrlo produhovljeno i ozbiljno, ali ipak nimalo ekstremno. Malo izgleda kao Enrique Iglesias, oblači se kao bilo koji američki student, želi živjeti u skladu s Kuranom i Prorokovim riječima, ali ga vlastiti seksualni nagoni, pa čak i vlastita kultura i zajednica u kojoj živi u tome stalno ometaju i to dovodi do doista komičnih situacija. 'Ramy' je vrlo zabavna serija i iako govori o pripadnicima manjine u Americi, lako ćete shvatiti Ramyjeva previranja i njegovo smiješno, naivno, ali ipak produhovljeno putovanje kroz život.

Ramy, foršpan za 2. sezonu Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

10. BROOKLYN 9-9, 7. sezona, NBC (kod nas do 5. sezone dostupno na Netflixu i emitirano na HTV-u)

Najfascinantnija stvar u vezi sa serijom 'Brooklyn 9-9' jest to da ni u sedmoj sezoni i nakon prebacivanja s jedne američke TV-mreže na drugu - nimalo ne gubi na kvaliteti. I dalje je to jedna od najjačih humorističnih serija, s najjačim glumačkih ansamblom iz kojega je nemoguće izdvojiti najbolje razrađeni, najsmješniji i najvažniji lik, i dalje svaka epizoda, uz urnebesan humor, ima legitimnu policijsku priču kakva bi prošla i u 'ozbiljnim' policijskim serijama pa se i dalje nadamo da će, nakon izvrsne sedme sezone, nastaviti sa snimanjem i emitiranjem.

Brooklyn 9-9, najava 7. sezone Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

9. GOSPOĐA AMERIKA (Mrs. America), 1. sezona, FX on HULU (kod nas emitirana i dostupna na HBO-u)

Sjajna povijesno utemeljena serija o nastojanjima američkog feminističkog pokreta da u Ustav SAD-a uvrsti amandman o jednakim pravima za žene i muškarce, koji je sedamdesetih godina dvadesetog stoljeća naišao na snažan otpor ženske konzervativne organizacije predvođene željeznom rukom konzervativne aktivistice Phylis Schlafley. Serija je izuzetno zanimljiva u opisivanju nastanka i opstanka takvog konzervativnog pokreta, u kojem ćemo - baš kao i u liku same Schlafley - prepoznati djelovanje i nekih suvremenih domaćih akterica, no zanimljiva je i zato što opisuje koliko je teško bilo ujediniti jedan toliko raznovrstan i razgranat pokret kao što je feministički, usprkos golemom i predanom trudu legendarnih aktivistica kao što su bile Gloria Steinem i Bella Abzug. Amandman o jednakim pravima muškaraca i žena ni do dana današnjeg nije uvršten u američki ustav. Ova serija nudi jedan od mogućih odgovora na pitanje - zašto?

'Gospođa Amerika', foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

8. PEN15, 2. sezona, Hulu

Maya Erskine i Anna Konkle već su u prvoj sezoni svoje neugodno komične serije učinile nešto što je dosad bilo neviđeno u svijetu TV-serija. Snimile su iskrenu, necenzuriranu, povremeno za gledanje teško izdržljivu seriju o ženskom pubertetu. Teme koje šarolik svijet TV-serija inače izbjegava - menstruaciju, žensku masturbaciju, djevojačku seksualnost i način na koji ona utječe na društveni život mlađih srednjoškolki Maya i Anna pokrile su bez zadrški, a eventualnu crtu koju bi pri prikazu takvih tema možda morale podvući zbog mlađahnih glumica izbjegle su tako da su same preuzele uloge dvije glavne junakinje - istoimene najbolje 15-godišnje prijateljice koje se sa statusom čudakinja koji im cure i dečki u njihovoj školi dodjeljuju bore predanim međusobnim prijateljstvom i razumijevanjem. U drugoj sezoni cijelu su priču podigle na višu razinu - na složene odnose s roditeljima, vlastitim tijelom, ugledom i popularnošću u maloj školskoj zajednici, prvim vezama, razočaranjima, nesigurnostima i osjećajem da su same na svijetu. Iako je i dalje riječ o humorističnoj seriji, to su sve obradile na jedan dubok, pametan i suštinski ozbiljan način.

Pen15, foršpan za 2. sezonu Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

7. BOLJE STVARI (Better Things), 4. sezona, FX (kod nas prikazano i dostupno na HBO-u)

Sjajna, iskrena i duhovita Pamela Adlon sa svojim pričama i opažanjima u seriji 'Bolje stvari' katkada može pomalo teško pasti na želudac sredovječnim ženama jer ova je serija mnogo toga, ali nikako nije eskapistička. Priča o glumici Sam Fox, koja se u Los Angelesu kao samohrana majka tri kćeri i kći sve starije, ali osebujne majke suočava s tegobama života, u četvrtoj sezoni posebno je bolna. Sam se, naime, mora suočiti s prolaznošću - kćeri joj odrastaju, uskoro je više neće trebati onako kako im je bila potrebna dosad, u menopauzi je i sve češće shvaća da su žene te dobi u društvu nevidljive, razmišlja o starosti... Sve to, dakako, čini na prekrasan način, prepun 'boljih stvari' kakve Adlon od početka servira svojim gledateljima, ali... ako očekujete da će vam uz ovu seriju biti lakše, neće.

'Bolje stvari', foršpan za 4. sezonu Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

6. KAD PADNE MRAK (What We Do In The Shadows), 2. sezona, FX (kod nas prikazano i dostupno na HBO-u)

Suludo smiješna serija o grupici vampira koji žive na Staten Islandu i uz pomoć vampirskog sluge nastoje održati vampirski stil života usred suvremene svakodnevice - u drugoj je sezoni postala još smješnija i bogatija događajima nego u prvoj. Nandor, Nadja, Laszlo, Colin Robinson i Guillermo u ovoj sezoni prolaze kroz brojne pustolovine, u kojima Nandor susreće svojeg starog konja, Laszlo neko vrijeme živi sasvim drugim životom i podržava žensku odbojkašku momčad, Nadja i Laszlo otkrivaju vlastitu kantautorsku prošlost... i u svemu tome, naravno, ubijaju masu ljudi te se sreću s nevjerojatnim brojem svakojakih natprirodnih bića, koje nerijetko igraju poznati hollywoodski glumci.

Kad padne mrak, foršpan za 2. sezonu Izvor: Društvene mreže / Autor: FX

5. LOVECRAFTOVA ZEMLJA (Lovecraft Country), 1. sezona, HBO

Fantastično 'nakrcana' serija koja u svojih deset epizoda luta malo u glavnu priču, pa zatim u epizode posvećene pojedinim likovima ili temama - jedna je od zabavnjih serija godine. Baveći se jednom obitelji u Chicagu pedesetih godina dvadesetog stoljeća - obitelji i prijateljima izvjesnog Atticusa Freemana - ona kroz opsesiju žanrom horora i fantastike opisuje svakodnevnu borbu američkih crnaca u prošlosti, ali i danas. Koristeći se raznim lovecraftovskim čudovištima i fantastičnim situacijama, autori ove serije upućuju na razne aspekte te borbe, ali na izuzetno zabavan način svojstven pulp-hororu iz tog i Lovecraftova doba.

'Lovecraftova zemlja', foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: HBO

4. BOJACK HORSEMAN, 6. sezona/2. dio, Netflix

Ove nas je godine napustio BoJack Horseman. To zvuči kao da je umro - što nije - ali ove je godine emitirana druga polovica 6. sezone ove serije, za koju je već unaprijed bilo najavljeno da će biti posljednja. I kakva li je to sezona bila! Sjajna! Dosta se često događa da autori nekih kvalitetnih serija dođu pred sam kraj i onda se spetljaju ili smekšaju ili već nekako unerede onu proverbijalnu motku zato što se žele na što nježniji način oprostiti od svojih omiljenih likova. Autorima 'BoJacka Horsemana' uspjelo je oboje - od BoJacka su se oprostili tako da se vidi da ga i oni, a bogami i mi u publici, unatoč svemu volimo, ali nisu mu dali da se izvuče ni iz jednog sranja koje je radio tijekom života. Zbogom, dakle, BoJače, bila nam je čast i zadovoljstvo pratiti te šest sezona, ali nadamo se da si nas naučio da se kroz život ne može biti takva konjina kao ti a da to za sobom ne povuče barem nekakve posljedice.

BoJack Horseman, foršpan za zadnju sezonu Izvor: Screenshot / Autor: YouTube

3. TED LASSO, 1. sezona, Apple TV+

Jedno od najdivnijih, najsvježijih i najljepših iznenađenja godine! Humoristična serija o treneru američkog nogometa koji spletom bizarnih okolnosti završi kao trener pravog, engleskog nogometnog kluba iz Premier lige ima toliko blesavu premisu da vjerojatno ni sami ne vjerujete dok je sada čitate. No 'Ted Lasso', istoimeni glavni lik te serije, pa i gotovo svi ostali jednostavno će vas oduševiti. Osim što su urnebesno smiješni, najveća vrijednost i svježina ove serije jest to što govori o istinskoj i iskrenoj ljudskoj dobroti koja, unatoč preprekama, na kraju ipak pobjeđuje. Jedna od najtoplijih, najsimpatičnijih i najsmješnijih serija godine.

Ted Lasso, foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

2. SCHITT'S CREEK, 6. sezona, CBC TV

Posljednja sezona jedne od najboljih humorističnih serija na svijetu prošla bi vjerojatno jednako slabo zapaženo kao i prvih pet sezona da 'Schitt's Creek' ove godine na dodjeli Emmyja nije postigao pravo čudo i senzaciju te osvojio gotovo sve nagrade koje je mogao osvojiti. Čudačka i bivša bogataška obitelj Rose u seriji je dobila neočekivanu priču - autori od njih nisu napravili nadrkane cinike koji se neprekidno sukobljavaju s mještanima malog gradića u kojem su prisiljeni živjeti, niti jedni s drugima, nego iz epizode u epizodu postaju bolji ljudi i zbližavaju se jedni s drugima, što neobičan koncept za humorističnu seriju, ali je ovdje fenomenalno uspio. U zadnjoj su sezoni svi dobili finale kakvo zaslužuju, a to je dobila i ekipa serije, koja je bez ikakve sumnje zaslužila sve nagrade koje je osvojila.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Youtube

1. MOGU TE UNIŠTITI (I May Destroy You), 1. sezona, HBO

Michaela Coel, autorica serije 'Mogu te uništiti' doista je svojem djelu pristupila na totalno autorski način. U seriji glumi glavnu ulogu, napisala je sve epizode, djelomično ih je režirala i producirala. Pritom nije riječ o nečemu što je bilo lako napisati, nego o priči o mladoj londončanki u uzletu spisateljske karijere koju jedne noći, dok eskivira obaveze (trebala bi završavati novu knjigu) tako što odlazi tulumariti, nepoznat netko drogira i siluje. Ono što slijedi jest suočavanje glavne junakinje s onim što joj se dogodilo, ali i sa svime ostalim u njezinu životu, počevši s vlastitom krivnjom koju osjeća jer je 'bila tamo gdje nije trebala', preko raznih oblika seksualnog i drugog zlostavljanja koje su doživjeli njezini prijatelji, raznih oblika diskriminacije koje je doživjela kao crnkinja i kao žena tijekom života, pa sve do razrješenja misterije o počinitelju zlodjela i njezinu suočavanju s daljnjim životom nakon te spoznaje. Ništa u svemu tome Michaela Coel nije odradila površno, nije izostavila nijednu nepovoljno okolnost, ali i nijednu privilegiju koju imaju ona ili njezina generacija, prijatelji, članovi obitelji. Uza sve to, uspjelo joj je seriju koja govori o mračnom, nasilnom događaju i cijelom nizu neugodnih tema ne snimiti kao beskrajnu muku i očaj, nego kao nešto što je nerijetko i vrlo zabavno. 'Mogu te uništiti' zato je najbolja serija godine, kojoj teško da ijedna druga može ugroziti položaj.

Mogu te uništiti, foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: HBO