PREDSTAVA U KEREMPUHU

Maratonce je nekad inspirirao Tito, danas su to mafijaške obitelji

24.12.2015 u 12:58

  • +19

Maratonci trče počasni krug

Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Kerempuh

Bionic
Reading

Crna komedija 'Maratonci trče počasni krug', premijerno izvedena u Kerempuhu, oslanja se na dramu poznatog srpskog dramatičara i ravnatelja teatra Zvezdara Dušana Kovačevića koju je on napisao na trećoj godine akademije, što znači da je ponešto drukčija od istoimenog slavnog filma Slobodana Šijana iz 1982.(primjerice, najstariji Topalović Pantelija ne pojavljuje se u komadu), ali nimalo lošija. Dapače, to je vrlo dobra i hrabra predstava koja će vas svojim oporim humorom itekako nasmijati, ali i zamisliti

I dalje je u središtu suluda obitelj Topalovića koja se bavi izradom mrtvačkih sanduka, međutim u ovom čitanju sve prisutnije srpske redateljice Ive Milošević (režirala je u Beogradu tekst 'O Mirjani i onima oko nje' Ivora Martinića) priča je premještena u sadašnjost i naglasak je stavljen na današnje neuralgične točke društva. Naime, Kovačević je taj mračan tekst napisao početkom 70-ih, u vrijeme političke krize, a bio je inspiriran, kako je izjavio, Josipom Brozom Titom i njegovom Vladom 'stogodišnjaka'. Redateljica je pak očito bila inspirirana današnjim mafijaškim obiteljima ogrezlim u zlo.

Tako su Topalovići predstavljeni kao beskrupulozna, konzervativna, zatvorena i izrazito patrijarhalno orijentirana mafijaška obitelj koja se bavi unosnim poslom – preprodajom već rabljenih mrtvačkih sanduka koje za njih iskopava Bili Piton. Zorno je pokazan i njihov odnos prema ženama, koje ubijaju, jer su nepotreban luksuz, odnosno kako kaže Milutin Topalović, 'Žena je tu da popegla, pospremi, i tako to'. Jedini svijetao lik je mladi Mirko, najmlađi Topalović koji se bezuspješno pokušava othrvati sili obitelji i živjeti svoj život, ali u tome ne uspijeva.

Tako predstava jasno kritizira današnje (ne)vrijednost, nemoral, nemoć pojedinca da se suprotstavi kolektivu, strah malog čovjeka koji ne preže ni od čega u borbi za egzistenciju, podčinjavanje pojedinca grupi odnosno obitelji, krajnje patrijarhalni odnos prema ženama i slično, a na kraju se daje prilično mračna, obeshrabrujuća slika današnjeg vremena u kojem uspijevaju loši, zli i beskrupulozni. U tome uvelike doprinosi prazna pozornica kojom se sugerira pustoš i praznina ne samo ovog svijeta nego i njihovih duša.

Pokazuje se da Mirko Topalović, igra ga Luka Petrušić, nakon neuspjelog pokušaja da realizira život u skladu sa svojim potencijalima i vrijednostima naposljetku odustaje od svojih želja, prilagođava se zajednici balkanskih mužjaka i postaje 'pravi muškarac' te novi direktor grobarskog poduzeća, još beskrupulozniji i odurniji od svih njegovih predvodnika. Zapravo, kroz njegov lik zorno je pokazano rađanje novog militantnog vođe u čijim se manirima mogu vidjeti i fašistoidne naznake. Petrušić tu metamorfozu od puzdre do ubojice, direktora i predstavnika totalitarne svijesti pokazuje vrlo uspješno, toliko da su i sami Topalovići zadivljeni njegovom promjenom.

Od ostalih se ističu Elizabeta Kukić koja je odlično dočarala lik Aksentija Topalovića, histeričnog i agresivnog starca od 102 godine koji je istodobno uplašen sa svoju egzistenciju. Vili Matula, također gotovo neprepoznatljiv ispod maske, fenomenalno je izgradio lik 126-godišnjeg Maksimilijana koji unatoč starosti i nemoći jasno iskazuje topalovićevsku crtu okrutnosti i odurnosti, između ostaloga, štipkajući služavku za grudi. Jedine dvije ženske uloge u tom okrutnom svijetu muškaraca – služavka Olja (Mia Valentić Anočić) i Kristina (Maja Posavec) prikazane su kao bespomoćne statistice, bez identiteta, koje šute i onda kad ih se siluje. A Tarik Filipović svog Đenku gradi karikaturalno, očito se inspirirajući ćelavim, glavatim likovima u plastičnim trenirkama.

U svakom slučaju, predstavu 'Maratonci trče počasni krug' treba pogledati, i to bez ikakve potrebe za uspoređivanjem sa slavnim filmom.