NEPOTOPLJENI NA BIJENALU

Hrvatski tim na crnogorskoj izložbi u Veneciji

  • Autor: M. P.
  • Zadnja izmjena 30.08.2010 16:21
  • Objavljeno 30.08.2010 u 14:10
Tportal

Tportal

Izvor: tportal.hr / Autor: Tportal

U okviru crnogorske izložbe na ovogodišnjem Venecijanskom bijenalu prikazan je projekt hrvatskih arhitekata Krunoslava Ivanišina i Lulzima Kabashija za revitalizaciju prostora oko brane hidroelektrane Piva Mratinje u Crnoj Gori

Izbornik crnogorskog paviljona i dekan Arhitektonskog fakulteta u Podgorici Goran Radović crnogorsku izložbu nazvao je 'Mjesta za ponovne susrete - reciklaža prostora', sasvim u duhu teme Bijenala 'Ljudi se sreću u arhitekturi'.

Za izložbu je odabrao pobjedničke projekte s triju međunarodnih natječaja održanih u Crnoj Gori u protekle dvije godine koji se bave reciklažom zatečenih prostora. To su prenamjena deponija otrovnog otpada iz rudnika olova i cinka u Mojkovcu u sportsko-rekreacijski centar profesora Rifata Alihodžića, rekonstrukcija napuštenih hala tvornice Obod u Univerzitet Crne Gore u Cetinju mlade arhitektice Adjelke Badnjar i projekt hrvatskih arhitekata Krunoslava Ivanišina i Lulzima Kabashija za revitalizaciju prostora oko brane hidroelektrane Piva Mratinje, visoko u planinama na sjeveru Crne Gore.

Ivanišin Kabashi arhitekti

Ivanišin Kabashi arhitekti

Izvor: tportal.hr / Autor: Tportal

'Valorizacija jednog prirodnog lijepog prostora, napuštenog od izgradnje brane, bez dodatnih sadržaja za čovjekove aktivnosti, čini ovaj prostor crnom točkom. Bez ikakvih sadržaja prolaznik se, uz uzdisaje o prirodnoj ljepoti prostora, ne zaustavlja. Ponuđenim arhitektonskim rješenjem ovom se prirodnom ambijentu dodaju primijenjeni i sasvim dovoljni sadržaji koji će čovjeka zaustaviti i posebno dovesti da ga posjeti. Sadržaji su oprezno planirani kako se ne bi narušio prirodni efekt, već sve stavilo u službu korištenja prirodnih ljepota. Ova ideja i arhitektonski koncept vraćaju čovjeka prirodi i omogućavaju njeno korištenje u zapuštenom prostoru oko visoke brane i akumulacijskog jezera hidroelektrane', istaknuo je Radović o projektu zagrebačkog arhitektonskog dvojca.

Kako Crna Gora od osamostaljenja nema svoj prostor u Giardinima, a unajmljivanje prostora u Arsenalima s obzirom na recesiju iznimno je skupo, za izložbu su ove godine iskoristili donirani prostor u venecijanskom sjedištu UNESCO-a, renesansnoj palači Zorzi arhitekta Maura Codussija. Mala, ali precizno usmjerena izložba, realizirana sasvim skromnim sredstvima, uz velik trud izbornika i izlagača bez ikakvog honorara uklopila se u cjelinu ovogodišnje izložbe arhitekture na Venecijanskom bijenalu, gdje se malo tko rasipao novcem.

Izložba je postavljena u prostoriji površine pedesetak kvadrata. Iz bijele prostorija je pretvorena u crnu postavljenjem jednostavne građevinske skele na koju je nategnuto platno. Jedan vertikalni otvor u platnu propušta danje svjetlo koje obasjava ideju izložbe predstavljenu riječima 'Re-encounter! Meet! Connect! Clarify! Challenge! Express! Approach! Feel! Revaluate! Reuse! Return! Attract! Stop! Transform! Learn! Create! Understand! Preserve! Restore! Recycle!'.

Jedna linija umjetnog svjetla sa stropa osvjetljava sedam kutija - po dvije za svaki rad i jednu za izbornikovo objašnjenje. Digitalnim printom na šperploči, svaka kutija predstavlja proces reciklaže prostora: od zatečenog 'crnog' stanja, do vraćanja ovih zapuštenih prostora korisnicima - ljudima koji će se ponovno susretati u arhitekturi.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!

Napiši ovdje što ti misliš o ovoj temi