MARS ČEKA ZEMLJANE

Matt Damon i Hollywood već su na filmu uzgajali hranu na Marsu, NASA tvrdi da je uz lucernu to vrlo moguće

30.08.2022 u 08:11

Sjećate se filma 'Marsijanac' s Mattom Damonom, i kako je onako napušten na Marsu uspio uzgojiti biljke za hranu? Naravno, u pitanju je Hollywood, ali priča nije bez vraga. I dosad se smatralo da škrto tlo na crvenom planetu teoretski može davati urod, a sada je ta pretpostavka pojačana novim eksperimentima koje provodi NASA.

Planeri svemirskih putovanja desetljećima se već bave opcijama odlaska na Mars, možda i naseljavanja. I uvijek se nameće dodatna dilema; čak i kad budu svladani svi izazovi takvog svemirskog putovanja, bit će potrebno naći način kako boravak na Marsu učiniti održivim. S obzirom na udaljenost od Zemlje, ključno će biti pronaći način za uzgoj hrane, posebno biljne.

Lik kojeg je glumio Matt Damon našao je rješenja, no neće to biti lak zadatak. Mars je surov, i nedostaje mu organskih tvari i korisnih mikroba kakve imamo na Zemlji, a osim toga tlo mu je puno soli i minerala koji većinu biljaka tjeraju na borbu za opstanak.

Nove studije sugeriraju da bi rješenje mogla biti biljka koju znamo pod imenom lucerna ili plava djetelina. Ova zdrava mahunarka mogla bi opstati u škrtom vulkanskom tlu kakvo dominira na Marsu, a onda bi poslužila kao gnojivo za hranjivije biljke poput repe, rotkvice ili salate.

Baš kao u filmu, tlo na Marsu ima sasvim malo hranjivih tvari, što u kombinaciji s visokim salinitetom vode taj planet čini neprikladnim za uzgoj hrane. Zbog toga su u NASA-i shvatili da trebaju razviti strategije kojima će unaprijediti hranjivost tla i desalinizirati vodu za potrebe dugotrajnijih misija. I tu lucerna stupa na scenu.

Imitiranjem uvjeta s Marsa, utvrdili su da lucerna u takvom tlu može rasti jednako uspješno kao u zemaljskom tlu, bez dodatne dohrane zemljišta gnojivima. Nakon toga znanstvenici američke svemirske agencije otišli su korak dalje, pretvarajući lucernu u gnojivo. Na taj način pokušali su uzgojiti tri vrste kojima ne treba puno brige i koje rastu brzo - repu, rotkvicu i zelenu salatu. I uspjeli su.

Jedina kvaka je voda, bez nje nema uroda. Prema dodatnim ispitivanjima, ona se na Marsu može dobiti ako se voda kakva je tamo nađena tretira jednim tipom morskih bakterija, a onda bude filtrirana kroz vulkanske stijene kako bi se dobila pitka voda potrebna za uzgoj.

Ipak, puno je pitanja koja čekaju odgovore. Prvo, pitanje je koliko je na Zemlji moguće 'imitirati' uvjete na Marsu. Nije mala vjerojatnost da, kad jednom ljudi i dođu do crvenog planeta, stvari ne budu točno onakve kakve se očekuju.

S druge strane, ovi eksperimenti nude znanstvenicima i astronautima priliku za razmatranje različitih obećavajućih opcija. Njvažnija je da bi uzgoj lucerne kao gnojiva sigurno koštalo manje od transporta golemih količina hrane na milijune kilometara dugom letu do crvenog planeta. Osim toga, lucerna sasvim sigurno nije jedini izvor hranjivih tvari kojeg bismo mogli proizvesti izvan Zemlje. A onda to vodi i stvaranju trajnih naseobina i održivih ljudskih misija.

Kogaa zanima cijela studija, dostupna je na PLOS.org.