ZDRAVLJE SVEMIRSKIH PUTNIKA

Astronauti razvili genetske mutacije koje mogu izazvati rak

11.12.2022 u 15:50

Svemirska putovanja sa sobom nose brojne rizike, a nedavno objavljena studija pokazala je da su genetske mutacije pronađene baš u svakom uzorku krvi NASA-inih astronauta koji su boravili u svemiru između 1998. i 2001. godine.

Znanstvenici s Icahn School od Medicine Mount Sinai iz New Yorka proučili su desetljećima stare uzorke krvi 14 NASA-inih astronauta koji su letjeli u misijama Space Shuttlea prije nešto više od dva desetljeća. Kako se navodi u novoj studiji objavljenoj u časopisu Nature Communications Biology, u svim testiranim uzorcima pronađene su genetske mutacije, premda su one vjerojatno dovoljno niske da ne predstavljaju ozbiljnu prijetnju dugotrajnom zdravlju astronauta.

Uzorci krvi za ovo najnovije istraživanje prikupljeni su od 12 muškaraca i dviju žene astronauta deset dana prije leta i na dan slijetanja. Uzorci su zatim kriogeno pohranjeni na -80 stupnjeva Celzija oko dva desetljeća. Pronađene mutacije bile su obilježene visokim udjelom krvnih stanica koje su došle iz jednog klona, što je fenomen poznat kao klonska hematopoeza. Mutacije poput ove mogu biti izazvane izlaganjem prekomjernom ultraljubičastom zračenju i drugim oblicima zračenja uključujući kemoterapiju, a u ovom slučaju znanstvenici vjeruju da bi one mogle biti posljedica izlaganja svemirskom zračenju.

'Astronauti rade u ekstremnom okruženju u kojem mnogi čimbenici mogu rezultirati mutacijama, a najvažniji je svemirsko zračenje, što znači da postoji rizik da bi se te mutacije mogle razviti u klonsku hematopoezu', rekao je glavni autor studije David Goukassian.

Mutacije uočene u uzorcima krvi NASA-inih astronauta nalikuju vrsti somatskih mutacija koje vidimo kod starijih ljudi - što je samo po sebi zanimljivo, s obzirom na to da je prosječna dob astronauta bila samo 42 godine.

'Iako je klonska hematopoeza koju smo promatrali bila relativno male veličine, činjenica da smo promatrali te mutacije bila je iznenađujuća s obzirom na relativno mladu dob i zdravlje ovih astronauta. Prisutnost tih mutacija ne znači nužno da će astronauti razviti kardiovaskularnu bolest ili rak', rekao je Goukassian, dodajući da ipak 'postoji rizik da bi se to s vremenom moglo dogoditi kroz stalnu i dugotrajnu izloženost ekstremnom okruženju dubokog svemira'.

Istraživanje naglašava važnost redovitih zdravstvenih pregleda za astronaute, posebno s obzirom da se idućih godina planiraju dulje misije prema Mjesecu i Marsu. Znanstvenici su dugo nagađali o brojnim zdravstvenim rizicima s kojima se astronauti suočavaju kada provode dulja razdoblja u svemiru - i što više otkrivamo, to bolje možemo osigurati njihovu dugoročnu sigurnost. Pogotovo nakon inicijativa o svemirskim putovanjima milijardera Jeffa Bezosa, Elona Muska i Richarda Bransona.