POREZ NA PLAĆE

Zašto Hrvatska 'dere' građane više nego zemlje u okruženju?

30.09.2014 u 15:17

Bionic
Reading

S obzirom da držimo visoko drugo mjesto u okruženju po poreznom opterećenju plaće, s poreznom stopom koja ide do visokih 40 posto, zanimanje javnosti za ovu temu potpuno je opravdano. Katarina Dijan, izvršna direktorica poreznog odjela tvrtke Ernst Young za tportal analizira zašto su nam porezi tako veliki

Zadnjih tjedana o porezima se govori na svakom koraku. Novi razredi u oporezivanju porezom na dohodak tema su na subotnjoj kavi u grupi prijatelja, na poslovnim sastancima i političkim skupovima. S obzirom na to da u široj okolici držimo visoko drugo mjesto u poreznom opterećenju plaće, s poreznom stopom koja ide do visokih 40 posto, zanimanje javnosti i poslovne zajednice za ovu temu potpuno je opravdano

Za ilustraciju, marginalne stope poreza na dohodak u zemljama u okolici kreću se od jedva dvoznamenkastih 10 posto u Bosni i Hercegovini, 10 posto u Bugarskoj, 10 posto u Srbiji (s dodatkom posebnog godišnjeg poreza, ali samo za one osobe čija godišnja primanja prelaze odrađeni prag), 15 posto u Češkoj, 15 posto u Crnoj Gori i 16 posto u Mađarskoj prema nešto viših 25 posto u Slovačkoj i 32 posto u Poljskoj.

Od svih zemalja u široj okolici jedino se Slovenija spominje kao zemlja s većim poreznim opterećenjem plaće i marginalnom stopom od 50 posto. Međutim u usporedbi sa Slovenijom treba biti jako pažljiv. Naime važno je ne zaboraviti da Hrvatska, osim poreza na dohodak, ima prirez porezu na dohodak, a on osobama s prebivalištem ili boravištem u Zagrebu diže marginalnu stopu na čak 47 posto. Dodatno, u uobičajenim okolnostima u Sloveniji mjesečna bruto plaća mora premašiti vrlo visokih 55 tisuća kuna da bi postala oporeziva s marginalnih 50 posto. Za razliku od Slovenije, spomenutih 47 posto u Hrvatskoj dostižemo već s mjesečnom bruto plaćom od 14 tisuća kuna.

Tko je autorica?

Katarina Dijan radi kao izvršna direktorica u Odjelu poreznog savjetovanja u tvrtci Ernst Young Hrvatska i Slovenija, gdje vodi odjele specijalizirane za oporezivanje fizičkih osoba i međunarodna izaslanja. Za tportal analizirala je najavljene promjene u oporezivanju dohotka.

U očima većine građana (onih s mjesečnim primanjima daleko manjima od 55 tisuća kuna bruto plaće) ovakva brza progresija pomiče Hrvatsku s neslavnog drugog na još manje privlačno prvo mjesto na ljestvici zemalja s visokim poreznim opterećenjem plaće.

Za potpunu analizu opterećenja plaće javnim davanjima svakako bi trebalo uzeti u obzir i obavezne doprinose. Tu se bilo kakva usporedba dodatno komplicira jer je (kao uostalom i kod poreza, ali možda ipak više u izravnoj vezi) važan ne samo iznos doprinosa, nego i očekivanje razine prava koja proizlaze iz sustava obveznih osiguranja.

Ako nastavimo kako smo i započeli, u terminima pojednostavljenih postotaka i marginalnih stopa, od 100 jedinica valute koje poslodavac odvoji za plaću svog radnika u Hrvatskoj samo 36 posto završava kao njegovo neto primanje dok se visokih 64 posto usmjerava za podmirenje obveznih doprinosa, poreza na dohodak i prireza porezu na dohodak.

Najavljene promjene poreznih propisa u obliku proširenja poreznih razreda svakako su dobrodošle, bez obzira pripadate li grupi onih kojima će nova pravila nadopuniti kasicu s 50 ili tisuću kuna mjesečno.

Međutim teško je očekivati da će ovakva promjena privući pažnju stranih investitora i učiniti Hrvatsku konkurentnijom u odnosu na druge zemlje.

Ako već nemamo fleksibilnost napraviti radikalnije poteze i drastično smanjiti poreznu stopu, svakako treba razmišljati i o drugim potezima koji ne bi rezultirali smanjenjem proračunskih prihoda, a poboljšali bi dojam koji ostavljamo na širu poslovnu zajednicu, poput smanjenja pravne nesigurnosti poštivanjem i pojednostavnjenjem trenutnih poreznih propisa i poboljšanjem komunikacije između Porezne uprave i poreznih obveznika. Razna udruženja poduzetnika puna su ideja koje 'ne koštaju', a čije bi provođenje znatno promijenilo trenutnu atmosferu u Hrvatskoj i učinilo je privlačnijom poslovnom svijetu.