nerješiv problem

Vožnja bez tereta: Samo u Europi prazni kamioni lani prevalili 34 milijarde kilometara i natukli milijarde eura nepotrebnih troškova

13.09.2022 u 07:46

Bionic
Reading

Cestovni teretni promet godinama se suočava s problemom 'praznih kilometara', odnosno velikih dionica puta koje teretna vozila prelaze bez ikakvog tereta, obično nakon što isporuče robu. Rastom cijena goriva prijevoznici više nego ikad prije trebaju hitno rješenje jer se, osim suvišnog ekološkog onečišćenja, stvaraju nepotrebni troškovi. Problem nije lako rješiv, ali bi u njegovu rješavanju možda mogla pomoći tehnologija

Svaki dan tisuće dostavnih kamiona prijeđu kilometre i kilometre puta bez ikakvog tereta. Pri tome na godišnjoj razini potpuno prazni prevale udaljenosti od nekoliko milijardi kilometara.

Velik je to problem za industriju cestovnog teretnog prometa jer na taj način dolazi do nepotrebnih financijskih izdataka i za pošiljatelje robe i za prijevoznike te do dodatnog onečišćenja okoliša. Naime nakon što kamion isporuči robu često na povratku bude potpuno prazan.

Prema podacima Europske komisije, u EU su kamioni potpuno prazni prevalili 34 milijarde kilometara u 2021. godini, što je više od petine ukupne udaljenosti prijeđene u cestovnom teretnom prijevozu. U odnosu na 2020. porast je to od 1,2 posto.

Izrazito je to složen problem zbog prirode ove industrije. Proizvođači i trgovci na malo otpremaju različite količine robe na različite lokacije, katkad se istovremeno oslanjajući na više prijevoznika. U idealnim uvjetima transporterima bi trebao jedan klijent (ili više njih) za kojeg će prevesti robu u jednom smjeru te onda drugi klijent za kojeg će je prevoziti u povratku. Ali pri tome trebaju imati kamion prilagođen teretu koji se prevozi, s rashladnim uređajem ili prijenosnim viličarom.

Martin Willmor, suosnivač i izvršni direktor DigiHaula, digitalne platforme koja usklađuje pošiljke s transportnim vozilima, smatra da je to teško rješiv problem i da je oslanjanje na analogne procese također jedan od problema. 'Lanac opskrbe kao sektor jedna je od zadnjih industrija koja je postala digitalna', rekao je Willmor, a pokrenuo je DigiHaul nakon duge karijere u DHL-u. Prema njegovim riječima, neki prijevoznici još uvijek rezerviraju dostavu telefonom ili mailom, što znači da informacije o tome što se kamo šalje ne čuvaju na jednom mjestu. Zbog toga je teško pronaći pošiljke robe koje bi kamioni mogli utovariti pri povratku.

  • +8
Blokada kamiona na francusko-britanskoj granici Izvor: EPA / Autor: NEIL HALL

Prema podacima koje je objavila Međunarodna unija cestovnog prometa, cijena slanja robe cestovnim prijevozom u Europi dosegnula je najvišu razinu svih vremena. I dok pošiljatelji u ovakvim okolnostima žele uštedjeti novac gdje god mogu, žele smanjiti i utjecaj na okoliš. Jedan od načina postizanja tog cilja je povećanje fleksibilnosti u smislu vremena preuzimanja. Kad bi se vrijeme preuzimanja pošiljke moglo po potrebi skratiti ili povećati za 24 sata, povećale bi se šanse da se kamion uskladi s kamionom koji je u povratku, objašnjava Willmor i dodaje: 'Moramo se promijeniti, kao industrija imamo obvezu učiniti nešto drukčije.'

U SAD-u su se prazni kilometri transportnih vozila smanjili s 20,6 posto u 2020. na 14,8 posto u 2021. Izvješće Američkog instituta za istraživanje prometa tako pokazuje da zbog rasta cijena prijevoznici puno rjeđe voze bez tereta, no problem je unatoč pozitivnim pomacima i dalje prisutan.

Robb Porter, izvršni direktor američke tvrtke Loadsmart, pokrenuo je platformu Flatbed Messenger kako bi prazne kamione povezao s pošiljateljima kojima treba transport robe. Na taj način jedna tvrtka koja transportira robu može dijeliti kapacitet u svojim kamionima s nekom drugom tvrtkom. Ove godine zbog ove aplikacije prijeđeno je tri milijuna praznih kilometara manje.

  • +2
Teretni prijevoz u Rotterdamu Izvor: Profimedia / Autor: Hollandse Hoogte / Shutterstock Editorial