naopak sustav

Vlasnik benzinske postaje upozorava na apsurd: Svaki dan gubimo 500 eura!

24.06.2025 u 10:16

Bionic
Reading

Već četiri godine na snazi je vladina mjera ograničavanja maloprodajnih cijena goriva, a kako tvrde mali distributeri – upravo su oni ti koji često trpe gubitke zbog sustava koji, po njihovim riječima, ne funkcionira. Među onima koji su odlučili javno progovoriti je i Dario Sučec, direktor tvrtke Pokupčanka, koja upravlja benzinskom postajom u Pokupskom

Sučec je u objavi na Facebooku jasno upozorio na problem: dok je maloprodajna cijena goriva koju plaća krajnji kupac ograničena svaka dva tjedna, veleprodajna cijena za distributere mijenja se svakog tjedna i u potpunosti je tržišno određena. Rezultat je situacija u kojoj mali prodavači goriva vrlo često – doslovno – prodaju gorivo ispod nabavne cijene.

Dnevni gubitak od 500 eura, tjedni od 3.500 eura

‘Eurodizel platimo 1,3054 €/litru, a prodajemo ga po ograničenih 1,30 € – to je gubitak od 0,0053 € po litri, a kod plavog dizela je još gore: platimo 0,7914 €/litru, a prodajemo za 0,70 €, što znači gubitak od čak 0,0914 € po litri’, napisao je Sučec.

U brojkama, to znači da mala benzinska postaja koja dnevno proda 5.000 litara goriva može generirati dnevni gubitak od 500 eura, tjedni od 3.500 eura, a mjesečni i do 15.000 eura. Sučec napominje da se ovakve situacije događaju često tijekom posljednje četiri godine.

U svom istupu direktor Pokupčanke ne osporava nužnost regulacije cijena u kriznim vremenima, ali naglašava da je apsurdno da se ista logika ne primjenjuje i na veleprodaju. U trenucima globalne nestabilnosti cijena nafte, koje se mijenjaju iz minute u minutu, mali distributeri u Hrvatskoj, kako kaže, jednostavno nemaju šansu za stabilno poslovanje.

HUP zatražio postupnu deregulaciju cijena goriva

Podsjetimo, nedavno je Hrvatska udruga poslodavaca (HUP), odnosno njihova Udruga energetike predložila Vladi postupnu deregulaciju cijena goriva, i to najprije na benzinskim postajama uz autoceste, gdje su operativni troškovi najviši, a potrošnja u turističkoj sezoni najveća.

HUP ističe da je hrvatsko tržište goriva među rijetkima u EU na kojem je cijena i dalje administrativno određena, neovisno o lokaciji prodaje i realnim troškovima. Tvrde da je takav model neodrživ, a u konačnici i nepravedan prema domaćim distributerima, koji trpe gubitke dok istovremeno, zbog nižih cijena, turisti ostvaruju pogodnosti koje netko mora platiti – najčešće porezni obveznici.

Prema HUP-u, liberalizacija cijena goriva isključivo na autocestama ne bi ugrozila hrvatsku konkurentnost kao autodestinacije, budući da bi i s tržišnim cijenama Hrvatska ostala među povoljnijim zemljama.