očajni prijevoznici

'Vlada nas je prevarila! Ako se nešto ne promijeni, ugasit ćemo stotine lokalnih autobusnih linija'

15.11.2019 u 11:07

Bionic
Reading

Hrvatskoj prijeti potpuno urušavanje javnog linijskog prijevoza. Na stotine mjesta i sela diljem zemlje, većinom u siromašnijim krajevima, mogle bi ostati bez lokalnih autobusnih linija. Za kaotičnu situaciju prijevoznici optužuju državu i Ministarstvo prometa. Ujedno strahuju kako će nered na tržištu i njih odvući u propast

Autobusi tvrtke Meštrović prijevoz povezuju Zaprešić s lokalnim mjestima. Njezin vlasnik Hrvoje Meštrović, ujedno predsjednik Udruge hrvatskih autobusnih javno linijskih prijevoznika (UHAJLP), najavljuje kako će od početka prosinca smanjiti broj polazaka na pojedinim linijama, a zatim će neke morati u potpunosti ugasiti.

'Prvo ćemo ukinuti polaske u ranim jutarnjim i kasnim večernjim satima. Zatim ćemo ukinuti polaske kroz dan za koje nema putnika te polaske subotom i nedjeljom i praznicima. Ako se ni to ne pokaže dovoljno da održimo poslovanje, gasit ćemo liniju po liniju. Žao mi je stanovnika jer će im kvaliteta života drastično pasti, ali nemam drugog izbora', rezignirano je za tportal izjavio Meštrović.

Njegov primjer slijedit će, kaže, ostale tvrtke članice UHAJLP-a, njih 28, koje pokrivaju gotovo 90 posto županijskog autobusnog prijevoza, a dnevno prevezu više od 200.000 putnika.

'Sve su te tvrtke pred nestankom. Govorimo o firmama koje zapošljavaju više od 6000 radnika i imaju 2000 autobusa. U zadnje tri godine poslujem s gubitkom. Tvrtku ne mogu ugasiti preko noći jer bi mi to bilo preskupo. Trebao bih platiti dva do tri milijuna kuna dugova. Tog novca nemam u džepu', ustvrdio je Meštrović, u čijoj tvrtki radi 20-ak vozača.

Zadnjih desetak godina privatni autobusni prijevoznici koji održavaju linijski prijevoz nalaze se u začaranom krugu koji ih pomalo ubija. Za spas im je nužan vanjski izvor financiranja.

'Naši problemi počinju masovnim ukidanjem radnih mjesta, odnosno nestankom čitavih tvornica. Radnici iz manjih mjesta koji su putovali u veće gradove bili su naši najbrojniji putnici. Ako je prije bilo 100 putnika i cijena karte npr. deset kuna, kada se prepolovi broj putnika, cijena je 20 kuna za preostale putnike. Kad na to dodamo porast troškova, cijena raste još više. Tako se dodatno smanjuje broj putnika', objasnio je Meštrović.

Prije tri godine problem je dodatno eskalirao uslijed masovnog odlaska vozača u inozemstvo. Tad su autobusni prijevoznici dobili od Vlade garanciju da će se uvesti sustav javnih usluga, kakav je u svim ostalim zemljama EU-a, te da će se sklopiti ugovori o javnoj usluzi između županija i prijevoznika po ekonomskoj cijeni, što im garantira poslovanje bez gubitaka.

Prema računici UHAJLP-a, trenutačni prihod prijevoznika iznosi 364 milijuna kuna, odnosno 5,92 kune po kilometru. Da bi javnolinijski prijevoz bio održiv, ekonomska cijena trebala bi iznositi 11,1 kunu po kilometru, što znači da bi država trebala osigurati dodatnih 318 milijuna kuna.

Vjerujući Vladi da će dobiti tražene ugovore, prijevoznici su pristali održavati nerentabilne linije i dalje trpjeti gubitke. Međutim obećane ugovore do danas nisu dobili iako je u svibnju 2018. izglasan Zakon o prijevozu u cestovnom prometu, no Pravilnik o linijskom prijevozu putnika, koji bi definirao ugovore o javnoj usluzi, još uvijek nije donesen.

'Država nas je prevarila! Obmanula nas je obećanjem. Vrijeme nam ubrzo istječe jer 3. prosinca na snagu stupa europska uredba prema kojoj će se na javnim natječajima birati prijevoznici za javne linije. Na njih se mogu javiti sve tvrtke iz EU-a. Država na tim natječajima mora ponuditi ekonomske cijene i sigurno će biti zainteresiranih iz Slovenije ili Austrije. Naše tvrtke, nakon što su godinama devastirane, ne mogu im konkurirati. Da smo prije imali potpisane ugovore o javnoj usluzi, izbjegli bismo gubitke i bili bismo spremni za natječaje i otvaranje tržišta', uvjeren je Meštrović.

Apsurd je to da se sama država našla u vremenskom tjesnacu jer nakon 3. prosinca dosadašnje subvencioniranje autobusnih prijevoznika iz lokalnih jedinica bit će protiv europskih pravila.

'Pojedini prijevoznici sad se dvostruko financiraju, malo iz općine, a malo iz županije. Preko noći će sve to postati nezakonito. Ostali ne primaju nikakvu pomoć', objasnio je Meštrović.

Izlaz iz trenutne situacije, tvrdi on, to je da Vlada direktno sklopi ugovore s prijevoznicima i tako održi prijevoz do donošenja pravilnika, za koji je zaduženo Ministarstvo prometa, i postupnog uređenja cijelog linijskog prijevoza.

'Javni natječaji nisu spremni, još nigdje u EU nisu raspisani, a našim županijama trebat će više godina da ih pripreme i ugovore. Za to vrijeme cijeli sustav javnog prijevoza raspast će se jer će nam prijevoznici otići u stečaj. Nužno je da ministar prometa Oleg Butković hitno donese pravilnik i da se potpišu ugovori o javnoj usluzi', naglasio je Meštrović.

Famozni Pravilnik o linijskom prijevozu putnika je, tvrde iz resornog ministarstva, gotov, ali prije njegove objave potrebno je obraditi više od 600 primjedbi koje su uputili prijevoznici, njihove udruge i županije. Proces obrade, poručili su iz Ministarstva, pri samom je kraju.

'Donošenjem ovog pravilnika, među ostalim, uredit će se način i postupak usklađivanja voznih redova, postupak izdavanja dozvola za javni linijski prijevoz putnika te postupak sklapanja ugovora o prijevozu kao javnoj usluzi', poručili su iz Ministarstva prometa.