Azija je dom više od polovice među 15 najpopularnijih ljetnih turističkih destinacija, prema izvješću koje je u ponedjeljak objavio Mastercard Economics Institute
Ovaj poredak potvrđuje stalan interes za Osaku i Tokio, a koji je prošle godine zauzeo drugo mjesto. Pariz je treći na listi, što odražava pad broja posjetitelja tijekom ljeta 2024. godine, dijelom uzrokovan održavanjem Ljetnih olimpijskih igara. Na četvrtom je mjestu Šangaj.
Peking, Seul i Singapur također se nalaze među deset najboljih, uz španjolske gradove Palmu de Mallorcu i Madrid te brazilski Rio de Janeiro.
Među destinacijama izvan prvih deset ističu se i dva manje poznata azijska grada — vijetnamski Nha Trang i japanska Fukuoka, koji zauzimaju 11., odnosno 13. mjesto, prenosi CNBC Travel.
Top 15 destinacija:
- Tokio, Japan
- Osaka, Japan
- Pariz, Francuska
- Šangaj, Kina
- Palma de Mallorca, Španjolska
- Seul, Južna Koreja
- Peking, Kina
- Madrid, Španjolska
- Rio de Janeiro, Brazil
- Singapur
- Nha Trang, Vijetnam
- Reykjavik, Island
- Fukuoka, Japan
- Hurgada, Egipat
- Šarm el Šeik, Egipat
Prema istom izvješću, interes za azijske gradove uglavnom dolazi od putnika iz Azije, Europe i Sjedinjenih Američkih Država.
Azija se ističe i među putnicima s Bliskog istoka, iako je rastući interes usmjeren više prema Tajlandu nego prema Japanu. Među najtraženijim ljetnim destinacijama kod putnika s Bliskog istoka nalaze se Bangkok i Phuket.
Uloga deviznih tečajeva
Tokio je bio najposjećeniji grad na svijetu u 2024. godini ponajviše zahvaljujući slabosti japanskog jena, a on je dosegnuo najnižu vrijednost u odnosu na američki dolar još od 1986. godine. Taj valutni pad učinio je Japan znatno pristupačnijim turistima u potrazi za povoljnim opcijama. Iako se vrijednost jena donekle oporavila — u utorak je iznosila 147,98 jena za američki dolar — slabi tečaj ostaje važan faktor koji privlači posjetitelje, navodi Mastercardov Ekonomski institut.
Izvješće također pokazuje da su azijski turisti znatno osjetljiviji na promjene deviznih tečajeva u usporedbi s onima iz drugih dijelova svijeta. Tako je, primjerice, pad vrijednosti jena od jedan posto doveo do povećanja dolazaka iz kontinentalne Kine za 1,5 posto, no rezultirao je znatno manjim porastom od samo 0,2 posto iz Njemačke, Francuske i Novog Zelanda.
Sličan učinak zabilježen je i kod američkog dolara — njegov pad od jedan posto potaknuo je povećan broj dolazaka u SAD iz Tajvana, Singapura, Južne Koreje i Indije.
Britanski turisti, s druge strane, pokazuju manju osjetljivost na valutne promjene. Njihove navike putovanja ostale su stabilne unatoč oscilacijama valuta u Australiji, Hong Kongu, Japanu, Švicarskoj i SAD-u.
'Analiza MEI-ja otkriva jasan obrazac: putnici iz Azije pokazuju veću osjetljivost na devizne tečajeve, što je važan čimbenik u njihovom planiranju međunarodnih putovanja', navodi se u izvješću.
Promjene u trendovima
Izvješće također ističe da su ekonomski i politički faktori utjecali na promjene u preferencijama putovanja još prije početka ljetne sezone.
Zabilježen je porast broja putnika u Saudijsku Arabiju, osobito u gradove Džedu i Rijad. Ova pojačana turistička aktivnost pripisuje se državnim nastojanjima za diverzifikacijom gospodarstva, kao i povećanim investicijama te poslovnim putovanjima.
S druge strane, Sjedinjene Američke Države bilježe pad broja međunarodnih dolazaka, osobito među Kanađanima. Prema izvješću JPMorgana, objavljenom 23. travnja, međunarodna putovanja u SAD pokazuju znakove opadanja. Letovi iz inozemstva pali su za gotovo pet posto u veljači, unatoč očekivanjima o rastu broja stranih posjetitelja u tom razdoblju.
Slabiji dolar možda pomogne SAD-u
U 2024. godini potrošnja stranih turista u SAD-u procjenjuje se na 215 milijardi dolara, što predstavlja oko 0,7 posto američkog bruto domaćeg proizvoda. Prema JPMorganu, pad stranih dolazaka od 10 posto imao bi tek ograničen — manji od 0,1 posto — učinak na ukupni BDP.
'Ipak, taj se pad mogao znatno osjetiti u sektorima turizma i obrazovanja. Naime stranci su u 2023. godini činili šest posto ukupne turističke potražnje, više od 10 posto potražnje za hotelskim i ugostiteljskim uslugama te šest posto svih upisanih studenata u visokom obrazovanju.'
U takvom scenariju slabiji američki dolar mogao bi ponovno povećati atraktivnost SAD-a kao destinacije za međunarodne posjetitelje, osobito one iz Azije, koji su u 2023. godini činili 40 posto svih dolazaka iz inozemstva, stoji u izvješću.