PRODAJA DO KRAJA GODINE

Tko je najizgledniji favorit za preuzimanje TDR-a?

23.09.2014 u 07:23

Bionic
Reading

Ante Vlahović, vodeći čovjek rovinjske Adris grupe, donio je stratešku odluku o prodaji TDR-a koja bi trebala biti realizirana do kraja ove godine. Prema posljednjim neslužbenim ali pouzdanim informacijama tportala, u utrku za preuzimanje TDR-a vrlo ozbiljno se uključio i Japan Tobacco International (JTI)

Iako se tijekom ove godine šuškalo o intenzivnim pregovorima s Kinezima (China National Tobacco Corporation) pa čak i s kompanijom Korean Tobacco, posljednjih se tjedana u poslovnim krugovima može čuti da bi vrlo izgledan kandidat za preuzimanje jedine domaće duhanske kompanije mogao biti upravo JTI. U Adrisu nisu htjeli ni potvrditi ni demantirati pregovore s JTI-jem.

'Gledajući dugoročno, u uvjetima krajnje koncentracije duhanske industrije, držimo da nismo u mogućnosti značajnije dodavati vrijednost tom dijelu našeg posla. Stoga je razložno razmišljati i o mogućem partnerstvu. Cilj nam je, svakako, zadržati proizvodnju i radna mjesta u Hrvatskoj', ponovili su nam svoj raniji komentar u Adris grupi.

O tome jesu li pred preuzimanjem TDR-a, pitali smo i u Japan Tobaccu. Preko njihova zagrebačkog ureda dobili smo kratak odgovor: 'Politika kompanije jest ta da ne komentiramo poslovne aktivnosti koje se tiču spajanja i preuzimanja.'

Pad tržišnog udjela

Strateška odluka vodećih ljudi i dioničara Adris grupe da se ide u prodaju TDR-a posve je logična, a upućeni u priču tvrde da je tome trebalo pristupiti i ranije jer bi se postigla viša cijena. TDR-u se dominacija na hrvatskom tržištu smanjuje pa je s nekadašnjih i više od 80 posto udjela on sada na 60 posto tržišnog udjela. TDR je lani proizveo 9,5 milijardi cigareta, a ako se to usporedi s brojkom od 12,5 milijardi otprije pet godina, jasno je da u Rovinju dugoročno gube borbu s multinacionalkama koje su uspješno 'tukli' u regiji u posljednjih 20 godina. TDR izvozi 65 posto cigareta u regiju i vodeći je igrač u BiH gdje ima 30 posto tržišta, a izvozi u Srbiju, Makedoniju, Sloveniju, Crnu Goru, Kosovo...

Tko je Japan Tobacco?

JTI je međunarodni biznis Japan Tobacca i radi se o jednom od četiriju vodećih svjetskih proizvođača cigareta uz Philip Morris, British American Tobacco i Imperial Tobacco. Ako se u obzir ne uzme veliki kineski proizvođač China National Tobacco, ova četiri igrača drže dvije trećine svjetskog tržišta.

A da TDR-u i Adrisu treba skidati kapu što je tolike godine odolijevao multinacionalkama, govori podatak da, primjerice, samo JTI godišnje proizvede više od 500 milijardi cigareta. Najpoznatiji brendovi JTI-ja su Winston i Camel koji se nalaze na listi 10 najprodavanijih brendova u svijetu. JTI je treći svjetski igrač s tržišnim udjelom oko 15 posto, a osnovan je 1999., kada je Japan Tobacco za osam milijardi američkih dolara kupio međunarodno poslovanje američkog R. J. Reynoldsa. Prema posljednjim podacima Japan Tobacco  ostvario je prihod od oko 15 milijardi eura uz operativnu dobit od 3,7 milijardi eura. Kompanija posluje u 72 zemlje, ima 47 tisuća zaposlenih. Sjedište je JTI-ja u Ženevi, a Japan Tobacco, naravno, ima centralu u Tokiju. JTI ima već proizvodnju u Srbiji u Senti, gdje su prisutni od 2006. U grupi Japan Tobacco 80 posto od ukupne proizvodnje odnosi se na duhansku proizvodnju dok se preostalih 20 posto odnosi na proizvodnju hrane, pića i farmaceutiku.

Prema japanskim zakonima, značajan vlasnički udio u Japan Tobaccu ima njihovo Ministarstvo financija koje je do 2012. držalo 50 posto dionica. Vlada je zbog strašnog potresa 2011. odlučila smanjiti svoj udio te je oko 17 posto dionica prodala financijskim ulagačima kako bi pomogla u saniranju šteta. Zanimljivo je i to da u Japan Tobaccu, pa onda i u JTI-ju, rade prema tzv. metodi Kaizen koja podrazumijeva to da nijedan dan u firmi ne smije proći da se ne napravi neko poboljšanje, a to se operativno provodi na svim razinama.


Vrijednost TDR-a: od 2,8 do 3,8 milijardi kuna

Prema posljednjim preuzimanjima u duhanskoj industriji, računica po kojoj se vrednuju tvrtke iznosi od sedam do 10X EBITDA (dobit prije poreza, kamata, amortizacije i deprecijacije). TDR-ov EBITDA iznosi oko 400 milijuna kuna. Dakle, cijena po kojoj adrisovci mogu prodati TDR kreće se između 2,8 i 3,8 milijardi kuna. Upućeni u duhanski biznis u regiji upozoravaju, međutim, da bi cijena mogla biti niža, jer TDR-ov EBITDA već godinama pada.

Ako Ante Vlahović, predsjednik Uprave i vodeći dioničar Adris grupe proda TDR Japancima, slična sudbina čeka i Istragrafiku, TDR-ovu tvornicu ambalaže, za koju jedan naš sugovornik pretpostavlja da ne treba novom vlasniku, ali ide dalje na bubanj. Moguće je da će im trebati Hrvatski duhani, također u vlasništvu rovinjske kompanije, koje bi onda novi vlasnik preuzeo u paketu s TDR-om. Ostaje otvoreno i pitanje iNovina, lanca kioska u vlasništvu Adris grupe. TDR-u su iNovine bile važne upravo zbog plasmana cigareta, a Adris grupa ima udio i u najvećem lancu kioska u državi – u Tisku, koji je u većinskom vlasništvu koncerna Agrokor Ivice Todorića. Iako su lani Agrokor i Adris imali namjeru spojiti ta dva lanca, iz AZTN-a im je signalizirano da to 'neće ići', zbog čega su odustali od povezivanja.

Adris nastavlja ekspanziju s Croatia osiguranjem

TDR je glavni krvotok Adris grupe, a upravo na račun njegove superprofitabilnosti tijekom posljednjih desetak godina snažno su ušli u turizam (Maistra) i proizvodnju hrane (Cromaris).
No da će Adris potpuno zaokrenuti smjer, i to u osiguravateljski biznis, bilo je jasno kada je krajem prošle godine kupio Croatia osiguranje (CO), najvećeg državnog osiguravatelja. Ukupna vrijednost transakcije koja je uključivala paket dionica i dokapitalizaciju iznosila je 1,7 milijardi kuna. Trenutačno prihod Adris grupe tako iznosi nešto više od šest milijardi kuna.

Bez TDR-a i svega što duhanski biznis veže uza se (Istragrafika, Hrvatski duhani...) Adris gubi prihod od 1,3 milijarde, ali i najveći dio profita grupe, koji doduše bilježi konstantan pad. Ako Ante Vlahović, kao što je zamislio, do kraja godine proda TDR, Adris će imati prihod od oko pet milijardi kuna: oko tri milijarde se odnosi na grupu Croatia osiguranje, blizu 900 milijuna kuna na turizam i proizvodnju hrane, a maloprodajni dio (iNovine i ostalo) nosi oko 850 milijuna kuna prihoda.

Iduća meta: slovenski Triglav
 

No to su sve aktualni podaci, a poznato je da se CO nalazi pred velikim restrukturiranjem i tek će se u 2015. vidjeti pravi rezultati tog osiguravatelja pod Adrisovom kapom.
Adris je niskozadužena kompanija, a kupnja Croatia osiguranja navodno je u cijelosti financirano vlastitim kapitalom (uoči tog preuzimanja prema neslužbenim su procjenama u Rovinju imali na raspolaganju oko 450 milijuna eura keša).

Novac koji 'sjedne' od prodaje TDR-a sigurno je namijenjen za ekspanziju u osiguravateljskom biznisu. Adris grupa trenutačno želi povećati udio u slovenskom osiguravatelju Sava Re, ali i vrlo ozbiljno cilja na Triglav osiguranje, čija se privatizacija tek očekuje. Prema ocjenama slovenskih analitičara, Triglav bi mogao koštati oko 600 milijuna eura.