ubrzan tempo

Potrošnja u ožuju porasla 14. mjesec zaredom

29.04.2022 u 12:53

Bionic
Reading

U Hrvatskoj je u ožujku potrošnja u maloprodaji porasla 14. mjesec zaredom na godišnjoj razini, i to brže nego mjesec dana prije, što ukazuje na nastavak rasta gospodarstva. Državni zavod za statistiku (DZS) objavio je u petak izvješće o prometu u trgovini na malo, a prema kalendarski prilagođenim podacima, potrošnja je u ožujku porasla 2 posto u odnosu na prethodni mjesec, dok je u odnosu na ožujak prošle godine ojačala 3,6 posto.

To je već 14. mjesec zaredom kako raste na godišnjoj razini, i to brže nego mjesec dana prije, kada je rast iznosio 0,3 posto.

U ožujku je promet od trgovine na malo hranom, pićem i duhanskim proizvodima porastao za 2,7 posto na godišnjoj razini, dok je promet od trgovine neprehrambenim proizvodima, osim trgovine motornim gorivima i mazivima, porastao za 1,1 posto, pokazuju podaci DZS-a.

„Neizvjesnost i visoki inflatorni pritisci već utječu na pojedine visokofrekventne pokazatelje, poput prometa u trgovini na malo, čija je prosječna realna stopa rasta u prvom tromjesečju usporila na 2 posto”, navode analitičari Raiffeisenbank Austria (RBA) u osvrtu na izvješće DZS-a.

Kako ističu iz RBA, učinak baznog razdoblja i velika neizvjesnost zbog geopolitičkih događanja, što se ogleda u pogoršanju indeksa pouzdanja, očekivanja i raspoloženja potrošača, zasigurno će usporiti dinamiku pozitivnih kretanja u trgovačkoj djelatnosti.

Povjerenje potrošača narušeno je zbog rasta inflacije i rata u Ukrajini. „Na obuzdavanje potrošnje djeluje i visoka percepcija inflacije, koja je pod snažnim utjecajem rasta cijena hrane i energije”, navode analitičari RBA.

S druge strane, kažu, po umjerenim stopama nastavit će se rast zaposlenosti i pad nezaposlenosti.

„Uz to, ostajemo pozitivni spram ovogodišnje turističke sezone, budući da i kod fizičkih pokazatelja, a osobito kod financijskih očekujemo dvoznamenkaste stope rasta. To će zasigurno djelovati na očuvanje raspoloživog dohotka te tako utjecati u pozitivnom smjeru na maloprodajna kretanja”, zaključuju analitičari RBA.