mail upozorenja

Drama s Fiskalizacijom 2.0: Jedna tvrtka se 'sama ponudila' za ključnu zadaću

15.10.2025 u 15:42

Bionic
Reading

Obveznici PDV-a koji će od 1. siječnja morati primati i izdavati eRačune dobili su poruku od informacijskog posrednika u kojoj je stajalo da je on zadužen za taj posao. Problem je u tome što ga većina poduzetnika nije odabrala

Od 1. siječnja sljedeće godine svi obveznici PDV-a dužni su, pod okriljem Fiskalizacije 2.0, izdavati i zaprimati eRačune. To će moći učiniti putem informacijskih posrednika, a oni će zaprimati podatke o transakcijama i slati ih s drugim poslovnim subjektima.

Dotad bi svaki poduzetnik, koji je obveznik PDV-a, trebao odabrati svog posrednika s kojim je sklopio ugovor, čime on postaje pristupna točka za preuzimanje eRačuna, a to može učiniti putem FiskAplikacije na stranicama Porezne uprave.

No mnogi su ostali iznenađeni u utorak, kad im je stigao mail od tvrtke Elektronički računi, ovlaštene za poslove informacijskih posrednika, u kojem je pisalo da su upravo oni njihova adresa za zaprimanje e-računa te ih pozvali da potvrde taj upis u FiskAplikaciji.

'Trenutno je Porezna uprava odobrila 10 informacijskih posrednika, a zašto je u aplikaciju dodana samo tvrtka Elektronički računi, ne znam. To je tvrtka koja godinama radi na takvom sustavu, pa pretpostavljam da imaju puno mail adresa. No oni nisu trebali biti dodani kod naših poreznih obveznika, već smo to sami trebali izabrati', objasnila nam je Mirela Relković, predsjednica Udruženja računovođa pri HGK-u.

Jesu li financije ugrožene?

Neki od njih mogli bi pretrpjeti financijsku štetu, pogotovo ako su oni ili njihovi računovođe odlučili potvrditi posrednika iz FiskAplikacije, iako ga možda nisu odabrali.

'Oni se oslanjaju najviše na svoje računovođe i računovodstvene urede te za sve informacije očekuju da će ih dobiti od njih. Na kraju krajeva, tko će im pomoći ako neće računovođe? Netko će možda kliknuti na ono što im je jučer ponuđeno, pa će dobiti nekakav ugovor. S druge strane, ta tvrtka dala je informaciju koja nije istinita, a jučer su svi dobili mailove od njih da su dodani u sustav FiskAplikacija', poručila je Relković.

Moguće je promijeniti posrednika

Srećom, cijela se neugodna situacija može izbjeći. Na LinkedInu su već počeli kružiti savjeti kako izbjeći da informacijski posrednik kojeg poduzetnici nisu odabrali ipak dođe do njihove privole.

'Ako ste dobili takav mail i ako ne poslujete s navedenim informacijskim posrednikom niti s njim želite poslovati, taj upis možete odbiti ovim koracima: prijavite se u ePoreznu, uđite u FiskAplikaciju (nalazi se pod usluge), u administraciji, pod tabom Adrese za zaprimanje eRačuna, kliknite na ikonu oka, a u prozoru koji će se otvoriti kliknite na Odbij', glasi savjet.

Porezna uprava, s obzirom na ovu zbunjujuću situaciju, objavila je obavijest na svojim internetskim stranicama u kojoj objašnjava što bi poduzetnici trebali napraviti kad im se pojave slične poruke informacijskih posrednika.

'Poreznim obveznicima će se u FiskAplikaciji prikazivati popis informacijskih posrednika koji su ih objavili, a sami porezni obveznici odlučuju o izboru informacijskog posrednika. Potvrda informacijskog posrednika kroz aplikaciju može se izvršiti osobno ili preko ovlaštene osobe. Ako je obveznik već potvrdio jednog informacijskog posrednika, ali želi promijeniti izbor, potvrdom drugog posrednika putem istog identifikatora (npr. OIB) automatski se obustavlja prethodna potvrda. Važno je imati potvrđenog informacijskog posrednika do 31. prosinca 2025. godine.

Također, Porezna uprava naglašava da porezni obveznici nisu u obvezi prihvatiti informacijskog posrednika s kojim nemaju ugovorni odnos, odnosno s kojim ne surađuju. Stoga se preporučuje poreznim obveznicima da pažljivo provjere naziv pristupne točke i ostale podatke o novom zapisu u FiskAplikaciji i reagiraju samo na objave svog ugovorenog informacijskog posrednika', poručili su iz Porezne uprave.

'Ok, pogriješili smo'

Javio se i vlasnik tvrtke Elektronički računi Marko Emer, čija je poruka poslana na adrese brojnih obveznika PDV-a. Naveo je dva razloga zbog kojih smatra da je pogriješio, ali i pojasnio što se dogodilo.

'Ok, pogriješili smo – u tome što smo dan ranije poslali obavijest koju je potom i Porezna uprava poslala svim poreznim obveznicima, a odnosi se na činjenicu da do 1. siječnja 2026. godine moraju imati odobrenu pristupnu točku zbog početka primjene Zakona o fiskalizaciji.

Ok, pogriješili smo – u tome što smo obavijest o obvezi odabira pristupne točke poslali primateljima eRačuna koji, neki duže, a neki kraće, koriste našu infrastrukturu za zaprimanje svojih računa jer smatramo odgovornim ponašanjem podsjetiti ih da se na vrijeme pripreme', naveo je Emer te nastavio:

'Sudeći prema stavovima vrlo glasnih pojedinaca, koji odlaze u tu krajnost da pozivaju na zajedničke 'prosvjede' i 'akcije' da nas se 'ugasi', što – usput budi rečeno – ne znamo ni što konkretno znači, dozvolite da pojasnimo što je pisalo u 'spornom' newsletteru i što je ključno znati, ali ovaj put ne u kratkim crticama, kako bismo izbjegli svaku mogućnost nerazumijevanja pročitanog.

1. Sukladno Zakonu o fiskalizaciji, svi moraju imati definiranu pristupnu točku putem koje će besplatno nastaviti preuzimati svoje obvezne eRačune.

2. S obzirom na to da našu bazu primatelja eRačuna čini više desetaka tisuća korisnika, obavijestili smo ih da mogu i nadalje zaprimati eRačune putem mera kao pristupne točke, ali da su obvezni to odlučiti čim prije jer se bliži kraj godine, a nemamo neograničene ljudske kapacitete koji će Novu godinu dočekati aktivirajući primatelje (niti bismo tako nešto od njih tražili).

3. Korisnik koji je zaprimio takvu obavijest mogao je prihvatiti ili odbiti naš prijedlog – dati svoju suglasnost ili je uskratiti.

4. Zaprimanje eRačuna putem mera je uvijek bilo besplatno i tako će i ostati.

5. Sukladno Zakonu o fiskalizaciji, porezni obveznik (a kasnije i drugi poduzetnici) može odabrati jednog informacijskog posrednika/pristupnu točku putem kojeg će zaprimati eRačune, a drugog za slanje. Odabir mera ili bilo kojeg drugog posrednika za sustav za zaprimanje nikako ne obvezuje korisnika da istog odabere i za slanje eRačuna.

6. Naša je obveza transparentno obavijestiti nadležno tijelo o infrastrukturi kojom raspolažemo radi usklađivanja baza, no ponavljamo – korisnik donosi odluku tko će biti njegova pristupna točka.

Ako još uvijek postoje bilo kakve nejasnoće, svakako vas upućujemo na obavijest Porezne uprave, u kojoj je gore navedeno gore detaljno napisano. Korisnici koji su zaprimili našu obavijest, podsjećamo, imaju mogućnost prihvatiti ili odbiti mer kao pristupnu točku za zaprimanje eRačuna. Važno je samo da to naprave do 31. prosinca 2025. godine jer, u suprotnome, od 1. siječnja 2026. godine neće biti spremni primjenjivati zakonske odredbe kako su, na vrijeme, upozoreni', naveo je Emer.

Ispravljanje pogreške

Nisu svi poduzetnici bili oduševljeni njegovim priznanjem ove pogreške. Štoviše, smatraju da ju je trebao ispraviti.

'Pogriješili ste: 1. jer ste u moru nejasnoća dodali još jedan element koji je zbunio i sada iritirao mnoge korisnike; 2. jer ste onima koji nisu vaši korisnici zadali dodatan korak kojim se moraju baviti; 3. jer niste poslali (još uvijek) mail ili adekvatnu obavijest svim tim korisnicima kako da to poprave, nego ovdje pišete svoju obranu; 4. jer niste tražili Poreznu upravu da se to obriše na jednom mjestu, nego ste to prebacili na korisnike i računovođe', naveo je jedan od poduzetnika.

Iz konkurentske tvrtke su pak komentirali da znaju 'koliko ovakve situacije mogu poljuljati povjerenje – i naši su klijenti primili slične scam poruke'.

Neki poduzetnici su se upitali kako je moguće da se jedan informacijski posrednik mogao registrirati kao adresa za zaprimanje eRačuna za sve poslovne subjekte. To smo pitanje poslali Poreznoj upravi, s upitom i jesu li time kompromitirani osjetljivi podaci poduzetnika i hoće li uskoro biti ponuđeni i ostali ovlašteni informacijski posrednici. Odgovore do zaključenja teksta nismo dobili, a objavit ćemo ih čim Porezna uprava odgovori.