deregulacija cijena

Poslodavci traže poskupljenje goriva na autocestama: Trenutno stanje nema smisla

23.05.2025 u 13:44

Bionic
Reading

Hrvatska udruga poslodavaca (HUP) predlože Vladi da započne s postupnom deregulacijom cijena goriva, i to prvim korakom na benzinskim postajama uz autoceste

U prijedlogu koji je iznijela HUP Udruga energetike stoji da je hrvatsko tržište goriva među rijetkima u Europskoj uniji na kojem je i dalje na snazi administrativno određivanje cijena, neovisno o lokaciji prodaje i stvarnim troškovima poslovanja. Takav model, tvrde, više nema ekonomsku logiku – pogotovo u jeku turističke sezone, kada upravo strani turisti dominantno toče gorivo na autocestama.

Gorivo u Hrvatskoj među najjeftinijima u EU

Prema službenim podacima, cijena litre benzina (Eurosuper 95) 12. svibnja 2025. iznosila je 1,44 eura. Usporedbe radi, istog dana cijena benzina u Njemačkoj iznosila je 1,67 eura, u Italiji 1,70 eura, a u susjednoj Austriji 1,48 eura.

To Hrvatsku svrstava među najpovoljnije zemlje u Europskoj uniji kada je riječ o cijeni goriva, ali takva razina cijena ne odražava tržišne uvjete, upozoravaju iz HUP-a. Administrativno ograničenje cijena, poručuju, znači da hrvatski porezni obveznici, u praksi, financijski subvencioniraju gorivo turistima koji Hrvatsku posjećuju osobnim automobilima.

‘Ovo je logičan i ciljan prvi korak’

HUP naglašava kako njihova inicijativa nije usmjerena protiv domaćih građana. Upravo suprotno – prijedlog je oblikovan tako da se liberalizacija cijena uvede isključivo na autocestama, dok bi cijene na drugim benzinskim postajama i dalje bile pod kontrolom.

'S obzirom na to da gorivo u Hrvatskoj dominantno toče domaći građani izvan autocesta, uvođenje tržišnih cijena isključivo na autocestama predstavlja logičan i ciljan korak', navode iz HUP-a.

Osim što bi to distributerima omogućilo više fleksibilnosti u sezoni pojačanog prometa, poslodavci vjeruju da bi takav potez dodatno potaknuo ulaganja u modernizaciju maloprodajne infrastrukture i digitalizaciju usluge, osobito u dijelu koji se odnosi na turiste.

Hrvatska bi i dalje ostala konkurentna destinacija

Unatoč mogućem rastu cijena na autocestama, HUP smatra da Hrvatska ne bi izgubila cjenovnu konkurentnost kao autodestinacija. Analize njihovih članova iz energetskog sektora pokazuju da bi se cijene mogle uskladiti s tržišnim bez značajnijeg negativnog utjecaja na turistički promet.

Dapače, smatraju kako bi se liberalizacijom otklonio dugogodišnji regulatorni paradoks: Hrvatska trenutačno ograničava cijene goriva upravo na lokacijama gdje su operativni troškovi najviši – na autocestama, i to tijekom razdoblja kada je potražnja najveća.