POKUŠAJ BROJ DVA

Najveći svjetski lanac brze hrane vratio se u Hrvatsku, ovoga puta misle ozbiljno

  • Autor: Luka Filipović
  • Zadnja izmjena 02.05.2017 18:54
  • Objavljeno 02.05.2017 u 18:54
Vladimir Hanula, voditelj Subway lanca u Hrvatskoj

Vladimir Hanula, voditelj Subway lanca u Hrvatskoj

Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Subway

Najveći lanac restorana brze hrane na svijetu, američki Subway, vratio se u Hrvatsku. U zagrebačkom Arena Centru počeo je s radom prvi restoran, a plan im je otvoriti ukupno 20 restorana. Osim Zagreba, Amerikanci ciljaju na Rijeku, Split i Dubrovnik

Za Subway development agenta u Hrvatskoj izabran je Vladimir Hanula, koji je ujedno i prvi primatelj Subway franšize u Hrvatskoj. Osim što će voditi svoj lokal u Arena Centru, Hanula će biti zadužen i za razvoj čitavog Subway lanca na hrvatskom tržištu.

Subway se kod nas prvi put pojavio 2006. godine, i u to vrijeme, otvoreno je šest restorana. Kako Hrvatska tada nije bila u Europskoj uniji, cijene nabave namirnica, koje se u Subwayu moraju kupovati od certificiranih proizvođača, drastično su komplicirale logistiku i podizale cijenu krajnjeg proizvoda. Stoga je tadašnji primatelj franšize 2009. zatvorio sve restorane.

'Ulazak u EU trasirao je put za Subway. Na procesu povratka počeli smo raditi prije dvije godine - napravili smo detaljne analize, pripremili projekte, odabrali tim te zatražili i dobili sva odobrenja iz centrale kompanije. Međutim, nismo htjeli otvoriti restoran na bilo kakvoj lokaciji, već smo inzistirali na vrhunskoj lokaciji, koju smo naposljetku i pronašli. Ubuduće će taj proces biti znatno brži i učinkovitiji, a uz naše iskustvo, po odabiru lokacije, primatelju franšize za sve ostalo – pregovore, obuku, opremanje restorana – ne treba više od dva mjeseca do otvorenja', izjavio je Hanula.

Idealni kandidati za Subway franšizu u Hrvatskoj su i korporacije i individualci.  

Subway je najveći svjetski lanac brze hrane

Subway je najveći svjetski lanac brze hrane

Izvor: Sipa Press / Autor: BROWN ADRIAN

'Korporativni franšizoprimac je, recimo, lanac benzinskih crpki ili supermarketa. To su tvrtke koje imaju više lokala, postaja, supermarketa ili promet veći od 10 milijuna eura i žele otvoriti više restorana. Kad, pak, govorimo o individualnim primateljima franšize, svi su dobrodošli, ali, po našem iskustvu, najbolji franšizoprimci su oni koji namjeravaju živjeti od Subwaya. Oni koji ne ulaze u ovaj posao samo kao investitori, već koji će u tom restoranu i sami raditi, možda i sa svojom obitelji, i kojima će to biti osnovni izvor prihoda,' istaknuo je Hanula.

Prva obveza primatelja franšize pronaći je dobru lokaciju za restoran, u čemu može računati na podršku Subwaya.

Preporučuju se lokacije s velikim prometom u centru grada ili trgovačkim centrima, ali budući partneri mogu razmišljati i 'izvan okvira'. Naime, 60 posto svih lokacija za Subway restorane spada u tzv. netradicionalne lokacije – to su mjesta uz autoceste, benzinske crpke, bolnice, ali i casina, akvaparkovi, a primjer 'različitijeg' odabira lokacije – ilustracije radi – je primjer iz Amerike, gdje je Subway otvoren unutar baptističke crkve.

Svaku lokaciju mora odobriti Subway, a postoji i opcija sezonskih lokacija – ljetnih i zimskih.

'Postoje odlična iskustva iz regije s lokacijama koja rade samo u sezoni, a kroz nekoliko mjeseci sezone franšizoprimci zarade za cijelu godinu', ustvrdio je Hanula.

Po pitanju kvadrature lokala ne postoje posebni uvjeti. Praksa pokazuje da podjednako dobro rade i klasični lokali od 40-50 kvadratnih metara, kao i mali lokali od svega 20 kvadrata.

'Prema planu razvoja, Subway se u Hrvatskoj može otvoriti u svim gradovima s više od 50.000 stanovnika, ali u obzir dolaze i primorski gradovi i turistički centri s manje stanovnika. U prvoj fazi ciljamo na Zagreb, Rijeku, Split i Dubrovnik. Samo u Zagrebu, postoji potencijal za 13 restorana', izjavio je Hanula.

Očekivana investicija za otvorenje Subwaya okvirno iznosi od 100.000 do 120.000 eura, što uvelike ovisi o veličini lokala. U tu investiciju uključeni su i cijena licence, obuka, renoviranje te opremanje i početni najam lokala, dozvole, prvo punjenje, ali i budžet za prva dva-tri mjeseca poslovanja. Cijena same licence je 7.000 eura.

Hanula podsjeća kako treba računati da je u Hrvatskoj još uvijek na snazi ​​i Kick-Start program, koji omogućuje povrat polovice iznosa za licencu, ako primatelj franšize otvori Subway u roku od godinu dana od potpisivanja ugovora.

tportal

Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

'Ovo je i najčešći slučaj – primatelji franšize prvo potpisuju ugovor, a tek potom, uz podršku Subway tima, pronalaze odgovarajuću lokaciju. Ovaj je program, stoga, pogodan za takve kandidate, jer stimulira one koji će proces otvorenja okončati u godinu dana', naglasio je Hanula.

Kad otvori restoran, primatelj je u obvezi izdvajati osam posto prometa za redovitu franšiznu naknadu (royalty) i 4,5 posto za marketinški fond, koji se troši isključivo na lokalni marketing.

'Primatelje franšiza često zanima zašto su naknade baš u tim iznosima. Valja napomenuti cjelokupnu brigu o brendu, marketingu, strategijama, kampanjama i slično – preuzima Subway. Mi radimo za sve partnere u mreži. Primatelj treba brinuti samo o svom dnevnom poslovanju, a uopće ne treba brinuti o brendingu ili marketinškim kampanjama. I sami biste, da imate svoj restoran, iste ili veće iznose izdvajali na razvoj i marketing,' objasnio je Hanula.

'Iskustvo je takvo da se break-even, točka u kojoj tekući prihodi bivaju većim od tekućih rashoda, očekuje odmah, u prvim mjesecima rada. Period za povrat investicije ovisi o više parametara, ali će svim kandidatima biti dan provjeren financijski model, kako bi i sami napravili procjenu očekivanih rezultata', istaknuo je Hanula.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!

Komentari čitatelja 1

Prikaži sve
  • hidden190

    03.05.2017 16:36

    Ili novinar nije pripremio zadaću, ili nositelj franšize ne poznaje lokalnu povijest branda. Subway je još 2002. godine imao lokale u Gajevoj i Savskoj, a poslije na Slavonskoj.

Napiši ovdje što ti misliš o ovoj temi