Dobra sezona, ali...

Misli ste da u turizmu cvjetaju samo ruže? Troškovi turističkih kompanija rasli gotovo dvostruko više od prihoda

16.11.2022 u 12:40

Bionic
Reading

Rast poslovnih prihoda turističkih kompanija bio je 22 posto veći, dok su rashodi rasli 41 posto, a dobit iz ove i prošle godine pokriva samo 80 posto gubitka iz 2020.. Smanjenje rentabilnosti kod velikih poduzetnika ugrožava daljnji investicijski ciklus, zaključak je analize Hrvatske udruge turizma kojom je obuhvaćeno poslovanje 21 domaće turističke kompanije sa Zagrebačke burze

Unatoč tome što su turističke kompanije ove godine uspjele dohvatiti promet iz rekordne 2019. godine, rast poslovnih rashoda je u prvih devet mjeseci ove godine nadmašio rast prihoda, što je dodatno smanjilo profitnu maržu sektora. Pritom dobit koju su turističke kompanije generirale ove i prošle godine pokriva samo 80 posto gubitka iz 2020., pokazala je analiza poslovnih rezultata 21 domaće kompanije na Zagrebačkoj burzi.

Poslovni prihodi turističkih kompanija za prvih devet mjeseci ove godine viši su za 22 posto u odnosu na prihode ostvarene u istom razdoblju 2019. godine. Pritom su rashodi poslovanja porasli gotovo dvostruko41 posto. Troškovi materijala i sirovina rasli u za 45, a troškovi rada za 26 posto. Tako visok rast troškova rezultirao je činjenicom da većina standardnih financijskih pokazatelja ove godine ima negativan trend u odnosu na 2021. i 2019. godinu.

'U javnosti vlada stav da je turizam odlično poslovao i da zbog toga treba nametnuti dodatne poreze. Nije turizam nije ostavio nikakvu posebnu dobit, pokušao je ostvariti sezonu što je moguće bolje. Mi smo suočeni sa situacijom da su turističke kompanije u lošijoj poziciji nego 2019.', rekao je Veljko Ostojić, direktor Hrvatske udruge turizma te dodao da moramo biti svjesni da će se sljedeće sezone vraća kompletna mediteranska konkurencija koja je protekle godine iskoristila za jačanje konkurentnosti.

Analiza Hrvatske udruge turizma pokazala je i da je bruto profitna marža turističkih kompanija koja je 2018. godine iznosila 13,5 posto, ove godine gotovo prepolovljena na 7,6 posto.

  • +5
Turistički impuls Q3 Izvor: tportal.hr / Autor: Matej Grgić

Nadalje, udio EBITDA (zarade prije kamata, poreza i amortizacije) u ukupnim primanjima smanjen je u odnosu na prošlu godinu za osam posto, a smanjena je i stopa rentabilnosti poslovanja u odnosu na 2019.. Turističke kompanije ostvarenom dobiti prije oporezivanja od 1,238 milijardi kuna iz 2021. i 2022. i dalje ne pokrivaju gubitak prije oporezivanja od 1,551 milijardi kuna iz 2020.

Investicije su već ove godine smanjene. Pritom je vidljivo smanjenje stope dugotrajne materijalne imovine koja je od siječnja do rujna ove godine u odnosu na isto razdoblje prošle godine iznosi 5,8 posto, što je pad u odnosu na 6,5 posto u razdoblju 2019./2018. Zbog ovakvog pada volumena investicija ugroženo je i ostvarenje poslovnih rezultata u budućnosti.

U ukupnim komercijalnim kapacitetima ove godine je bilo jedan posto manje noćenja nego rekordne 2019. Ostvareno je 10,6 posto manje noćenja u hotelima nego 2019.. S druge strane noćenja u kampovima i privatni smještaj premašila su 2019., pa je tako u kampovima bilo deset posto više noćenja nego 2019.