istraživanje

Kupci odustaju ako ne mogu platiti karticom, a to nudi tek trećina poduzetnika

09.12.2025 u 09:26

Bionic
Reading

Istraživanje Ipsosa za Worldline otkriva jaz između navika potrošača u Hrvatskoj i odluka poduzetnika o prihvatu kartičnog plaćanja

Više od polovice mikro i malih poduzetnika u Hrvatskoj koji omogućuju kartično plaćanje ističu da su računi plaćeni karticama u prosjeku viši od onih plaćenih gotovinom, pokazuje istraživanje koje je agencija Ipsos provela na uzorku od 200 malih i srednjih poduzetnika za Worldline, lidera u sektoru digitalnih plaćanja.

Ipak, gotovo 60 posto malih poduzetnika i dalje ne planira uvesti mogućnost plaćanja karticom, unatoč potencijalnim prednostima koje izravno utječu na promet, učinkovitost i konkurentnost poslovanja.

Podaci pokazuju da je prosječan račun plaćen karticom kod svakog trećeg poslovnog subjekta koji prihvaća kartice veći za više od 30 posto u odnosu na gotovinske transakcije. Još 21 posto ispitanika navodi povećanje između 10 i 30 posto. Unatoč tim rezultatima, kartično plaćanje trenutno nudi tek 36 posto mikro i malih poduzeća i obrta.

Gotovina i dalje dominira

Za one koji već prihvaćaju kartično plaćanje, glavne prednosti su jednostavnost naplate, brzina i sigurnost. Kao glavni nedostatak i dalje se percipira visina provizije po transakciji, što se pokazalo i kao ključan kriterij pri odabiru pružatelja prihvata kartičnog plaćanja. Čak 55 posto ispitanika ističe da kartično plaćanje nema nedostataka ili da ih ne mogu identificirati.

Uz visinu provizije koju kao najvažniji kriterij za odabir pružatelja usluge ističe 23 posto ispitanika, poduzetnicima je u ovom kontekstu bitno da sustavi zadovoljavaju visoke sigurnosne standarde (18 posto) i da isplata sredstava bude brza (14 posto). Prilikom šireg razmatranja, važnim se pokazuju i prihvat različitih kartica, digitalnih novčanika, mobilnih plaćanja i QR kodova, ali i dostupnost korisničke podrške te jednostavnost pokretanja usluge.

"Podaci potvrđuju ono što već duže osjećamo na tržištu – mali poduzetnici traže načine da povećaju promet, ali žele zadržati kontrolu i jednostavnost poslovanja. Zato je svaki korak prema digitalizaciji povezan i s potrebom za jasnim, sigurnim i funkcionalnim rješenjima“, izjavio je Marko Henrik Marinšek, Country Manager Worldlinea za Hrvatsku. "Ovo istraživanje otkriva snažan potencijal koji još uvijek nije dovoljno iskorišten, ali i jasne smjernice što poslovnim korisnicima zaista treba.”

Svaka druga tvrtka planira dodatna ulaganja

Istraživanje je pokazalo da svaki drugi poduzetnik planira dodatnu digitalizaciju poslovanja u sljedećih nekoliko godina, najčešće ispitanici iz djelatnosti pružanja smještaja te pripreme i usluživanja hrane. Tri četvrtine ispitanih smatra da će kartična plaćanja postajati sve važnija za poslovanje, a 70 posto vjeruje da digitalna plaćanja olakšavaju praćenje financija i smanjenje administrativnog tereta. Zanimljivo, 43 posto ispitanika primjećuje da kupci odustaju od kupnje ako ne mogu platiti karticom, dok se u trgovini taj broj penje na 50 posto, a 40 posto ističe da bez kartičnog plaćanja ne mogu prodavati svoj proizvod ili uslugu dijelu potencijalnih kupaca (u segmentu trgovine 63 posto).

Kartična plaćanja na rate ispitanici najčešće doživljavaju kao dvosjekli mač – 54 posto ih navodi da je riječ i o prednosti i o nedostatku za vlastito poslovanje, ovisno o okolnostima. Ipak, 29 posto malih poduzetnika ističe plaćanje na rate kao pogodnost jer potiče veću prodaju, dok 17 posto navodi negativnu stranu.

Standard kojeg kupci očekuju

Upravo su mali i srednji poduzetnici ti na koje Worldline stavlja poseban naglasak pružanjem jednostavnih i dostupnih rješenja koja pokrivaju sve potrebe modernog poslovanja – od fizičke i mobilne naplate do online prodaje. Njihova rješenja uključuju POS uređaje, Tap on Mobile aplikaciju za Android i iPhone uređaje, naplatu putem linka bez webshopa, kao i podršku za sve suvremene metode plaćanja, uključujući kartice, digitalne novčanike, Apple Pay i Google Pay.

"Digitalna plaćanja danas su više od tehničkog rješenja; ona su standard koji kupci očekuju. Naš je zadatak da poduzetnicima olakšamo taj korak i omogućimo im profesionalan sustav naplate koji im daje više vremena za ono što je ključno – razvoj vlastitog poslovanja", dodaje Marinšek.

Worldline u Hrvatskoj nudi jednostavno pokretanje usluge, brzu isplatu sredstava već sljedeći radni dan te korisničku podršku dostupnu 0-24 na hrvatskom jeziku, bez obaveze vezivanja uz određenu banku.