Zahrđala čeličana

Kobe Steel godinama lagao o kvaliteti svojih proizvoda, koji se nalaze svuda oko nas

28.10.2017 u 22:27

Bionic
Reading

Stotine kompanija diljem svijeta, poput Boeinga, Airbusa, Forda, General Motorsa i još mnogih drugih, provjerava jesu li koristili proizvode japanske metalurške kompanije Kobe Steel koja je objavila da je godinama krivotvorila podatke o kontroli kvalitete proizvoda

'Iznimno nam je žao zbog našeg nedoličnog ponašanja', rečenica je koja ovih dočekuje posjetitelje internetskih stranica japanskog metalurškog konglomerata Kobe Steel. U skladu s poniznošću kao dijelom japanske poslovne kulture, Kobe Steel ispričava se zbog enormnog skandala razotkrivenog prije tri tjedna kad je objavljeno da je tvrtka krivotvorila podatke o kontroli kvalitete svojih proizvoda i takve neprovjerene proizvode prodavala svojim kupcima diljem Japana i svijeta.

Od inicijalne objave svakih nekoliko dana pojavljuju se nova priopćenja o proizvodima za koje se otkrije da nisu prolazili adekvatnu provjeru, čime se širi i broj kupaca kojima su isporučivani ti proizvodi i razdoblje u kojem se to dešavalo, kao i broj tvornica samog konglomerata u kojima je sporna roba proizvedena.

Prema onome što je dosad poznato, više od 500 svjetskih kompanija, među kojima se nalaze i najveći proizvođači automobila poput General Motorsa, Mazde, Honde, Forda, Nissana, Toyote i drugih, te proizvođači vlakova, aviona, vojne tehnologije, kao i elektronike i drugih proizvoda, kupovalo je robu japanske kompanije koja nije prošla zadovoljavajuću kontrolu kvalitete.

Kobe Steel je treća po veličini metalurška kompanija u Japanu. Osnovana je još 1905. godine i smatra se jednim od stupova japanske industrije te zapošljava oko 37.000 radnika. Prema nekim informacijama, čak je i japanski premijer Shinzo Abe u jednom razdoblju svoje karijere radio u Kobe Steelu. Uz proizvodnju čelika, Kobe Steel se bavi i proizvodnjom druge metalurške robe, a dosad je otkriveno da su skandalom obavijeni proizvodi od bakra, aluminija, specijalni proizvodi od čelika, kao i tzv. čelična prašina.

Manjkava kontrola proizvoda uočena je u barem četiri japanske tvornice, na tri lokacije u Kini te u tvornicama koje Kobe Steel vodi u Maleziji i u Tajlandu. Zaposlenici tih kompanija trebali su provoditi kontrolu kvalitete kako bi osigurali da će proizvodi zadovoljavati standarde navedene u ugovorima s kupcima. Iz japanske središnjice su objavili da se u nekim slučajevima testovi uopće nisu provodili, a u nekim slučajevima su zaposlenici krivotvorili podatke kako bi ispalo da su proizvodi zadovoljili zahtjeve kupaca, a u stvarnosti to nije bio slučaj. Kompromitirana kontrola kvalitete koja se trebala provoditi posebno se odnosi na jačinu i trajnost proizvoda Kobe Steela.

  • +10
Hiroya Kawasaki, Kobe Steel Izvor: Reuters / Autor: Toru Hanai

Tvrtka je pokrenula internu istragu iako je, prema onome što je dosad ustanovljeno, slična istraga prvotno i ustanovila probleme u proizvodnji pa se usprkos tome nastavilo po starom. Najnovija istraga trebala bi točno utvrditi koji su sve problematični proizvodi, kada su proizvedeni i kome su isporučeni.

A popis kupaca je stvarno širok. Uz već spomenute proizvođače automobila od kojih su neki već objavili da se sporni čelik koristio u izradi vrata i poklopaca motora automobila, a neki među njima još uvijek ispituju gdje je u proizvodnji korištena sirovina iz Kobe Steela, među kompanijama koje su pogođene skandalom nalazi se i, recimo, proizvođač aviona Boeing. Američka kompanija je krila za svoje zrakoplove nabavljala od japanske kompanije koja je, pak, sirovine kupovala od Kobe Steela. Boeing je objavio da sigurnost njihovih aviona nije kompromitirana.

  • +18
Gotovo sve kompanije koje u Aziji proizvode prometna vozila, kupovala su od Kobe Steela Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

Europski proizvođač i najveći Boeingov konkurent Airbus još uvijek je u fazi ispitivanja jesu li pri proizvodnji korištene sirovine koje bi porijeklo imale u japanskom konglomeratu, a već je poznato da su dijelovi porijeklom iz Kobe Steela ugrađivani i u avione koje je proizvodila japanska industrijska grupa Mitsubishi. Uz to, Mitsubishi je od sirovina iz Kobe Steela izrađivao i dijelove koji su se našli čak i u raketi koja je ovih dana lansirana u svemir transportirajući najnoviji japanski komunikacijski satelit.

Hitachi, još jedna velika japanska industrijska korporacija, objavila je da su njihovi vlakovi, isporučeni Velikoj Britaniji, koristili sporne proizvode, ali da su svi prošli rigorozna testiranja. Japanska željeznička kompanija Central Japan Railway objavila je da u njihovim poznatim superbrzim vlakovima također postoje dijelovi koje je izradio Kobe Steel, ali da ne postoje problemi s njihovom sigurnošću.

Uz spomenute velike i mnoge druge manje proizvođače automobila i drugih sredstava transporta, skandal iz Kobe Steela mogao bi imati posljedice i za proizvođače elektronike jer se neke sirovine iz te japanske kompanije koriste u proizvodnji, recimo, DVD medija kao i ekrana za televizore.

Kobe Steel bio je dobavljač čak i za industriju televizora Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

Japanska vlada odlučila je početkom tjedna pokrenuti istragu kojom će provjeriti certifikate svih tvornica unutar Kobe Steel grupe. U slučaju da vlasti otkriju da tvornice ne zadovoljavaju minimume propisane standardima, mogu im se narediti korektivne mjere ili čak zaustavljanje proizvodnje te oduzimanje certifikata. Dosad objavljeni podaci otkrivaju da su neki slučajevi neadekvatne kontrole u Kobe Steelu stari i desetak godina.

Hiroya Kawasaki, glavni izvršni direktor Kobe Steela, kazao je da menadžment 'pokušava ustanoviti kako se to uspjelo desiti u toliko podružnica, uključujući i one u inozemstvu'. Kawasaki se na čelu konglomerata nalazi od 2013. godine kad je na to mjesto imenovan s ciljem da ojača tržišnu poziciju tvrtke u segmentu proizvoda od aluminija. On je kazao i da je Kobe Steel spreman snositi troškove zamjene proizvoda svojim kupcima, a kompanija je u međuvremenu financijske analitičare uvjerila da kratkoročno ne postoji opasnost za financijsku sliku tvrtke jer rashode vezane uz zahtjeve za odštetom ili sudske odluke namjeravaju financirati prodajom imovine poput, recimo, podružnice tvrtke koja se bavi upravljanjem nekretninama.

Prije nego što je otkriven skandal, Kobe Steel se nadao boljim financijskim rezultatima u tekućoj poslovnoj godini. U fiskalnoj 2016. koja je završila 31. ožujka 2017., japanski je konglomerat ostvario prihode od prodaje od 1,7 bilijuna jena (12,6 milijardi eura) uz operativnu dobit od 9,7 milijardi jena (72,7 milijuna eura). Prihodi su u odnosu na 2015. godinu smanjeni za sedam posto, a dobit je srezana za čak 86 posto, što je bio odraz problema u poslovanju s kojima se posljednjih godina bori kompanija.

Oko dvije trećine prihoda Kobe Steel ostvaruje na japanskom tržištu, gdje se među njihovim kupcima nalazi i dio tamošnje nuklearne industrije, dok ostatak dolazi iz inozemstva, ponajviše iz Kine (7,4 posto svih prihoda). Neposredno nakon objave, cijena dionica kompanije srušila se za više od 40 posto.

Kako se istraga nastavlja kontrolom lanaca distribucije, nesumnjivo je da će se i dalje širiti mreža i broj kompanija koje su kupovale proizvode i sirovine od Kobe Steela, a poseban problem javlja se zbog činjenice da se u velikom dijelu radi o proizvodima koji se upotrebljavaju desetljećima, kod kojih su iznimno važne sigurnost i kvaliteta proizvoda kako ne bi došlo do neželjenih posljedica izazvanih poznatim problemom tzv. zamora materijala.

Analitičari komentiraju kako sudbina tvornice usprkos skandalu nije u pitanju jer se radi o manjem dijelu njenih proizvoda i Kobe Steel je dovoljno velik da može podnijeti troškove vezane uz otkrivene probleme. No istovremena borba s konkurencijom i s internim problemima lako bi mogla ostaviti ozbiljnog traga na stoljetnoj kompaniji.

Posrnuli Japanci

Kockanje s glavnim izvoznim adutom

Japanska industrija je u prvoj polovici prošlog stoljeća nosila epitet slabe kvalitete da bi nakon 2. svjetskog rata, odnosno posebno tijekom šezdesetih, sedamdesetih i osamdesetih godina u potpunosti promijenila poslovnu filozofiju te visoku kvalitetu proizvodnje stavila na sam vrh industrijske politike. Na temelju tog uspjeha Japan je tada postao sinonim za preciznu i visokokvalitetnu industriju, no brojni slučajevi posljednjih godina, od kojih je ovaj u Kobe Steelu samo posljednji u nizu, svjedoči da je japanskoj industriji nužno potreban preokret želi li izbjeći harakiri.