Uz domaće vlakove koji redovito kasne, na hrvatskim se prugama pokatkad nađu i dugi plavi vlakovi. Riječ je o luksuznim vlakovima, koji blago podsjećaju na Titov 'plavi vlak', no nemaju veze s njim već s ekskluzivnim proputovanjima željeznicom, na kojima svaki putnik ima uslugu na razini hotela s pet zvjezdica
Putovanje vlakom mnogi zamišljaju idiličnim. Prostrani vagoni i pruge koje prolaze raznolikim krajolicima, a bez potrebe da ljudi provode vrijeme za volanom, mnogima su privlačni.
U Hrvatskoj su, osim domaćih linija, međunarodni vlakovi, kojima pristižu turisti i gastarbajteri - vrlo rijetki. Hrvatske željeznice trenutno održavaju nekolicinu inozemnih linija, mahom prema srednjoj Europi, no ponuda se posljednjih godina širi.
Prije nekoliko godina pravu je atrakciju izazvao žuti vlak češkog turoperatora RegioJet koji je vozio od Praga do Rijeke i Splita. No, nije prošlo dugo kako je zamijenjen autobusima.
Reinkarnacija Orient Expressa
S druge strane, kroz Hrvatsku odnedavno prolaze tri vrlo posebna vlaka. Riječ je o luksuznim vlakovima, koji doslovno služe za krstarenje na tračnicama. Oni su opremljeni prostranim kupeima, koji više nalikuju hotelskim sobama, negoli klasičnom prijevozu, a i usluga je na razini ekskluzivnih odmarališta. S obzirom na to da su njihovi vagoni plave boje, dojam luksuza bi mogao asocirati na svojevrsnu reinkarnaciju Titova 'plavog vlaka', no ovo je nešto sasvim drugačije.
'Naša filozofija je pružiti potpuno praćene privatne željezničke ture za avanturističke putnike koje privlači uzbuđenje posjeta fantastičnim i često udaljenim destinacijama, ali i istodobno uživanje u stilu, udobnosti i sigurnosti', stoji na internetskoj stranici tvrtke Golden Eagle Luxury Trains, koja nudi luksuzna putovanja po Europi i Aziji.
Kroz Hrvatsku prolaze dva njihova vlaka. Golden Eagle Danube Express prati rutu čuvenog Orient Expressa od Pariza do Istanbula. Iako prolazi kroz Hrvatsku, putnici se nigdje ne mogu ukrcati. Oni koji žele uživati u osmodnevnom putovanju mogu se ukrcati u Postojni ili Beogradu. Cijena? Prava sitnica. Za Deluxe klasu je potrebno izdvojiti 16.195 eura za dvije osobe, odnosno 22.195 eura za jednu osobu, uz kaparu od 1750 eura, kojom se osigurava da putnici neće odustati od puta. Superior Deluxe klasa, pak, košta 20.295 eura za par, odnosno 27.095 eura za jednu osobu, uz 2000 eura pologa.
'Istraživač Balkana'
Što se sve dobije za to? Kažu iz Golden Eaglea, usluga na razini hotela s pet zvjezdica, prije, tijekom i nakon putovanja. Što se, pak, vlaka tiče, kupei su opremljeni jednako kao i hotelske sobe. Dakle, imaju vlastitu kupaonicu s tuš kabinom i zahodom, ormare, bračne ili odvojene krevete, bežični internet, USB utikače, stolove, stolice, ogledala, ali i panoramske prozore za fotografiranje prirodnih ljepota i znamenitosti. Uz to, vlak ima vagon-restoran u kojem se pripremaju doručci, ručci i večere.
Drugi vlak, koji će u kolovozu proći kroz Hrvatsku, naziva se Balkan Explorer te prometuje na 12-dnevnoj ruti od Venecije do Istanbula, ponovno prolazeći, ali ne zaustavljajući se u Hrvatskoj. Putnici se zato mogu ukrcati u Ljubljani, Sarajevu, Mostaru i Beogradu.
Cijene za ovaj vlak su približno slične, kao i usluga. Deluxe klasa za dvije osobe košta 17,595 eura, dok će samci morati platiti 26,195 eura uz predujam od 1750 eura. Superior Deluxe klasa košta od 22,595 eura za par do 37,795 eura za pojedinca, uz 2000 eura kapare. Karte za oba vlaka u 2026. godini moguće je rezervirati već sada, ali po znatno višim cijenama.
Nasljeđe Habsburga
Hrvatskom vozi još jedan ekskluzivan vlak, ali za razliku od prethodnih kojima smo tranzitna destinacija, njegova je destinacija Opatija. Austrijska kompanija Majestic Imperator nudi putovanja iz Beča u devet srednjoeuropskih gradova. Na svojim internetskim stranicama su se pohvalili eminentnim putnicima, koji uključuju i potomke obitelji Habsburg, uz koju se veže i priča oko ovog vlaka. Naime, riječ je o nešto suvremenijoj verziji vlaka kojom se vozio sam car Franjo Josip I.
Naime, Opatija je bila prvo carsko ljetovalište u Austrougarskoj Monarhiji, zbog čega je i tura organizirana s naglaskom na ostavštinu iz tih vremena. Cijena za ovaj vlak nije poznata, jer kako se navodi, usluga je personalizirana. Takva usluga uz sve popratne sadržaje, kako smo vidjeli, košta mnogo za hrvatske prilike.