umjetnička ikona

Rolls-Royce Phantom slavi 100. rođendan: Tihi svjedok stoljeća umjetnosti

13.08.2025 u 10:37

Bionic
Reading

Već 100 godina Rolls-Royce Phantom kretao se u istim krugovima kao i vodeći svjetski umjetnici. Dok obilježavamo njegovu stogodišnjicu razmislimo o beskrajno intrigantnoj ostavštini ovog automobila i umjetničkim osobnostima koje su odigrale ulogu u oblikovanju njegove priče

Rolls-Royce je od svog osnutka povezan s najvećim imenima suvremene umjetnosti. Majstori uključujući Salvadora Dalíja, Andyja Warhola, Henrija Matissea, Pabla Picassa, Christiana 'Bébéa' Bérarda i Cecila Beatona putovali su Rolls-Royceom. Dame Laura Knight, prva žena izabrana za punopravnu članicu Kraljevske akademije umjetnosti, čak je koristila Rolls-Royce kao mobilni atelje, slikajući iz njegove unutrašnjosti na hipodromima poput Epsoma i Ascota. I najznačajniji svjetski kolekcionari bili su privučeni markom, među njima Jacquelyn de Rothschild, Peggy Guggenheim i Nelson Rockefeller.

Međutim, Phantom, vrhunski proizvod marke koji 2025. slavi stogodišnjicu, najuže je povezan sa svijetom umjetnosti. Tijekom osam generacija i 100 godina, ovaj automobil bio je u vlasništvu nekih od najpoznatijih kreativaca u modernoj povijesti. Sam Phantom izlagan je u galerijama diljem svijeta kao samostalno umjetničko djelo - od institucionalnih zbirki, poput londonske galerije Saatchi i Muzeja dizajna Smithsonian u New Yorku, do bezbrojnih neovisnih galerija i izložbenih prostora.

ROLLS-ROYCE PHANTOM GOLDFINGER I ROLLS-ROYCE PHANTOM VIII Izvor: Promo fotografije / Autor: Rolls-Royce Motor Cars

Ova trajna veza između Phantoma i svijeta umjetnosti odražava dugu tradiciju kreativne razmjene. Tijekom godina, Phantom je privlačio najživlje umjetničke mašte, stvarajući susrete koji su jednako neočekivani koliko i nezaboravni.

Salvador Dalí, Cvjetača i zaleđeni Phantom

Svatko tko nosi naslov Salvador Domingo Felipe Jacinto Dalí i Domènech, markiz od Dalíja od Púbola, uvijek će vjerojatno privući pažnju. No, španjolski umjetnik poznatiji pod svojim skraćenim imenom, Salvador Dalí, ipak se potrudio zauzeti središte pozornosti. Nakon što je šokirao umjetnički svijet svojim nadrealističkim slikama noćnih mora, himeričnih životinja, sugestivne hrane i satova koji se tope, bio je željan donijeti svoj jedinstveni stil ekscesa i ekscentričnosti široj publici.

Zimi 1955. zamoljen je da održi predavanje na Sveučilištu Pariz-Sorbonne. Vidjevši zlatnu priliku da stvori trenutak u modernoj umjetnosti, Dalí je posudio crno-žuti Phantom prijatelja i napunio ga s 500 kg cvjetače.

Nakon divlje vožnje pariškim ulicama u svom automobilu natovarenom kupusnjačama, Dalí se zaustavio ispred sveučilišta i otvorio vrata Phantoma, poslavši cvjetaču u kaskadu na hladno prosinačko tlo. Koliko se od 2000 prisutnih sada sjeća njegovog izlaganja o 'Fenomenološkim aspektima paranoične kritičke metode' je diskutabilno, ali njegov dolazak prije predavanja postao je legendaran.

Kako bi odao počast ovom prkosno nadrealnom nastupu, Rolls-Royce je angažirao suvremenog umjetnika da stvori originalno umjetničko djelo inspirirano ovim slavno ekscentričnim, cvjetačom ispunjenim trenutkom Phantoma.

Ovaj nezaboravan trenutak nije bio jedini put kada je Dalí ovjekovječio Phantoma. Umjetničko djelo koje je izradio za ilustriranu knjigu iz 1934. pod nazivom Les Chants de Maldoror (Pjesme Maldorora) uključivalo je nadrealnu interpretaciju Phantoma. U ovom djelu Dalí prikazuje automobil nasukan u tmurnom, ledenom krajoliku, naizgled zamrznut u pustoši. Slika je istovremeno elegantna i jeziva, utjelovljujući Dalíjevu vještinu suprotstavljanja raskoši i apsurda.

Andy Warhol i više od 15 minuta slave

Dalí je svaku jesen i zimu provodio u New Yorku, gdje se smjestio u apartmanu hotela St Regis na Manhattanu. Upravo je ovdje 1965. prvi put upoznao mladog vizualnog umjetnika Andyja Warhola. Taj ključni trenutak u umjetnosti zabilježio je britanski fotograf David McCabe, koji se kasnije prisjetio: 'Dalí je cijeli događaj pretvorio u kazalište. Andy je bio prestravljen'.

Mnogi su ga smatrali Dalíjevim prirodnim nasljednikom, a Warhol je postao jedan od najutjecajnijih umjetnika 20. stoljeća. Za razliku od svog mentora, on je zapravo posjedovao Phantom; model iz 1937. koji je oko 1947. pretvoren u shooting brake. Godine 1972. Warhol i njegov švicarski agent Bruno Bischofberger slučajno su prošli pored antikvarnice u Zürichu gdje je bio na rasprodaji. Warhol ga je odmah kupio i poslao u New York. Automobil je bio u njegovom vlasništvu do 1978. godine, kada ga je prodao svom prijatelju i menadžeru, Fredu Hughesu.

U čast trajnog utjecaja pop arta, Rolls-Royce je angažirao suvremenog umjetnika da reinterpretira Phantoma u stilu koji je ovaj smjeli stil iz Studija 54 lansirao u kulturni mainstream.

Umjetničko djelo za svaki Phantom: Charles Sykes i Duh ekstaze

Ova tradicija umjetničke suradnje i povezanosti s najpoznatijim i najprovokativnijim svjetskim kreativcima datira još od najranijih dana Rolls-Roycea, kada bi likovni umjetnik izrezbario najtrajniji simbol marke.

Od 1911. godine, automobili Rolls-Royce krasi najpoznatija i najzanimljivija maskota na svijetu: Spirit of Ecstasy (Duh ekstaze). Ovu definirajuću značajku ikonografije marke izvorno je stvorio talentirani i plodni umjetnik Charles Robinson Sykes.

Nakon stipendije na Royal College of Art u Londonu, 1902. godine zaposlio ga je The Hon. John Douglas-Scott-Montagu, 2. baron Montagu iz Beaulieua, osigurao je ilustrirane elemente za svoj časopis, The Car Illustrated. Kasnije je Montagu zamolio Sykesa da stvori seriju slika s prikazima njegovih Rolls-Royce Silver Ghosts. Ove su slike privukle pozornost Claudea 'CJ' Johnsona, prvog komercijalnog direktora marke, koji je naručio šest Sykesovih uljanih slika koje prikazuju Rolls-Royce kako stižu na lokacije uključujući operu, golf terene i potok lososa, za katalog tvrtke za 1910.-11.

Ubrzo nakon toga - i unatoč antipatiji Sir Henryja Roycea prema konceptu - CJ je odlučio da Rolls-Royce treba službenu maskotu. Naručio je Sykesu da stvori skulpturu inspiriranu impozantnom grčkom statuom Krilata pobjeda Samotrake (izv. The Winged Victory of Samothrace), kojoj se divio u Louvreu u Parizu. Sykes je uhvatio njezin utjecaj, ali je stvorio eteričnu figuru koja je bolje izrazila njegovo iskustvo putovanja u Rolls-Royceu. Doista, njegova kći Jo prisjetila se da je bio 'vrlo impresioniran glatkoćom i brzinom automobila i zamišljao je da čak i tako nježna stvar poput vile može jahati na poklopcu motora bez gubitka ravnoteže'.

Rolls-Royce Phantom slavi 100. rođendan
  • Rolls-Royce Phantom slavi 100. rođendan
  • Rolls-Royce Phantom slavi 100. rođendan
  • Rolls-Royce Phantom slavi 100. rođendan
  • Rolls-Royce Phantom slavi 100. rođendan
  • Rolls-Royce Phantom slavi 100. rođendan
    +9
Rolls-Royce Phantom slavi 100. rođendan Izvor: Promo fotografije / Autor: Rolls-Royce Motor Cars

Što god bila Sykesova primarna inspiracija, CJ je bio oduševljen novom maskotom i imenovao Sykesa jedinim dobavljačem 1911. Od tada je Sykes osobno nadzirao svoj proizvodni tim, a kći Jo ga je naslijedila 1928. Sve dok Rolls-Royce nije preuzeo proizvodnju u vlastitoj kući 1948., svaki vlasnik Phantoma je stoga možda nesvjesno posjedovao Sykesov original.

Iako ga se sada najviše pamti po radu s Rolls-Royceom, Sykes je uživao u uspješnoj karijeri kao umjetnik. Njegov rad ostaje visoko cijenjen i nalazi se u nekoliko institucionalnih zbirki, uključujući Britanski muzej i V&A u Londonu.

ROLLS-ROYCE NAJAVLJUJE POVRATAK 'JOHNA LENNON PHANTOM V' U LONDON TIJEKOM 50. OBLJETNICE SGT. PEPPER'S LONELY HEARTS CLUB BANDA Izvor: Promo fotografije / Autor: Rolls-Royce Motor Cars

Phantom: Platno i katalizator

Kako Phantom ulazi u svoje drugo stoljeće, njegova umjetnička ostavština čini se relevantnijom nego ikad. Za kreativce i kolekcionare, on ostaje i platno i katalizator koji vizionarskim misliocima nudi nešto rijetko: oblik izražavanja koji je osoban, bezvremenski i pun svrhe.