autosavjeti

Je li vrijeme za kupnju novih guma? U ovih pet slučajeva to biste morali učiniti

24.05.2019 u 13:31

Bionic
Reading

Konačno ste skinuli zimske gume sa svog automobila i odlučili montirati ljetne. No što ako su one već dotrajale ili oštećene? Donosimo nekoliko korisnih savjeta kako biste znali je li vrijeme za nabavu novih. Jer vaše vozilo, bez obzira na svu silu aktivnih i pasivnih sustava sigurnosti, najviše ovisi o stanju guma

Automobilske gume ne traju zauvijek, a glavni su razlozi za kupnju novih trošenje gaznog sloja, starost i oštećenje.

Preporuka je provjeriti stanje guma na automobilu ili motociklu najmanje jednom tjedno. Jednom mjesečno provjerite njihov tlak, dubinu utora i vide li se neki znaci oštećenja s bočne strane ili bilo kakvi drugi znaci ili habanje. Ako ste u nedoumici, ne ustručavajte se zatražiti od stručnjaka da potvrdi da su vaše gume sigurne u prometu.

Pet razloga za promjenu guma

Guma se u nekim slučajevima može popraviti, ali prije bilo kakvog popravka mora je pažljivo provjeriti stručnjak za pneumatike. Treba provjeriti ima li oštećenja na konstrukciji (karkasi) ili s unutrašnje strane gume. Da bi se precizno provjerilo stanje, ona mora biti skinuta s naplatka, a to se radi samo kod ovlaštenog vulkanizera.

1) Guma je probušena

Današnje gume nemaju zračnica (tubeless), a tanki sloj butyla s unutarnje strane omogućuje da zrak pod tlakom (otprilike 2 bara) ne curi kroz samu konstrukciju. Često se dogodi da kad ste probili gumu na svom vozilu - to i ne primijetite. Najčešće se radi o vijku koji je ležao na cesti, a koji probije gaznu površinu ako prijeđete preko njega. On zna biti neprimijećen i po nekoliko dana ili čak tjedana, a sve što možete primijetiti jest to da vaša guma gubi tlak zraka. Pregledajte sumnjivu gumu po cijelom opsegu gazne površine, pa i njezinu vanjsku bočnicu te unutarnju stranu koja je okrenuta prema vozilu, ako možete. Ako primijetite strani predmet zabijen u gumu – ne vadite ga! Odvezite se što prije do vulkanizera, jer biste vađenjem tog predmeta mogli u trenutku ostati bez zraka u gumi. Paradoks je, ali i taj strani predmet zapravo je svojevrsni čep koji sprečava to da zrak iscuri iz gume.

2) Guma je potrošena

Prema zakonu, guma ne bi smjela imati manju dubinu glavnih uzdužnih kanala profila gazne površine od 1,6 mm. Na gumama svih renomiranih proizvođača sa strane, pri vrhu gdje bočnica prelazi u gaznu plohu, odnosno u ramenom dijelu stoji oznaka TWI (Tread Wear Indicator) i na tom mjestu samo prijeđite pogledom preko gazne površine i naći ćete malene pragove u glavnim kanalima. Oni su visine točno 1,6 mm u odnosu na dno profila. Kad se gazna površina izjednači s tom oznakom, guma je potrošena. No ne čekajte da se ona istroši baš do 1,6 mm iako ste prema zakonu 'čisti'. U slučaju veće kiše, vaša guma će zbog plićeg profila istiskivati manje vode, pa je moguć akvaplaning. Trebate i znati da razlika između dubine glavnih utora dviju guma na istoj osovini ne smije biti veća od pet milimetara.

3) Gume pokazuju znakove starenja

Teško je odrediti koliko dugo se gume mogu koristiti, to ne ovisi samo o datumu proizvodnje. Gume koje se ne koriste puno ne moraju pokazivati znakove starenja. Na životni vijek može utjecati nekoliko čimbenika: vremenski uvjeti, uvjeti skladištenja i uporabe, opterećenje, brzina, tlak, održavanje i slično. Svaki od ovih parametara može značajno promijeniti očekivani vijek trajanja gume. U osnovi sve gume (uključujući rezervnu) koje su proizvedene prije više od deset godina trebale bi se zamijeniti novima, čak i ako se čini da se mogu koristiti na osnovi njihovog vanjskog izgleda i ako dubina profila nije dosegla minimalnu dubinu istrošenosti.

Kako provjeriti datum proizvodnje vaših guma?

Sa strane gume stoji oznaka DOT (Department of Transport Safety Standards), a iza toga niz od osam slova i brojki, koje označavaju serijski broj proizvodnje vaše gume i tvornice. Posljednja četiri broja nalaze se u eliptičnom ili pravokutnom okviru te vam precizno govore tjedan i godinu proizvodnje upravo vaše gume. Tako prva dva broja označavaju tjedan, a druga dva broja godinu proizvodnje. Ako pogledate sliku u prilogu, vidjet ćete četiri broja 3112, što znači da je ta guma proizvedena u 31. tjednu 2012. godine.

4) Guma je oštećena

Rubnik, rupa na cesti ili tupi predmet mogu ozbiljno oštetiti gumu. Profesionalni vulkanizer mora pažljivo pregledati sve perforacije, rezove ili izobličenja. Samo on ili ona mogu vam reći može li se guma popraviti. Kao opće pravilo, imajte na umu to da nikada ne smijete voziti s oštećenom gumom ili onom s kojom ste vozili na 'prazno' bez savjetovanja s profesionalcem. To je sigurnosno pravilo, jer tek nakon što ju je profesionalac skinuo s naplatka, on može potvrditi je li zadobila unutarnje oštećenje.

5) Guma pokazuje znakove nepravilnog trošenja

Nenormalna istrošenost profila gazne površine – koja se može vidjeti samo na nekim mjestima, u sredini ili na ramenima - često je znak mehaničkog problema s geometrijom automobila (špur, nagib i zatur), ovjesa ili prijenosa. Također to može biti rezultat nepravilnog tlaka zraka u gumama (gornja slika). Obratite se stručnjaku ako primijetite i najmanju abnormalnost.

Nove gume - sve četiri ili samo dvije?

Ako ste sami ili vaš stručnjak specijaliziran za gume procijenili da su vaše gume dale svoje i odlučite li kupiti nove, evo nekih smjernica za promjenu:

• uvijek mijenjajte gume po dvije ili sve četiri jer je važno da su na jednoj osovini apsolutno identične; ista marka, isti dezen gaznog sloja, iste dimenzije, iste oznake (indeksi brzine i opterećenja)

• uvijek nastojite koristiti dimenzije koje je odobrio proizvođač vozila (za izmjene u dimenzijama zatražite stručnu pomoć). Vodite računa da su u prometnoj dozvoli vašeg automobila navedene dimenzije guma koje su homologirane za vaše vozilo. U protivnom ćete, ako vas zaustavi prometna policija, platiti kaznu.

• uvijek montirajte nove ili novije gume na stražnju osovinu kako biste smanjili gubitak prianjanja, bez obzira radi li se o vozilu s pogonom na dva ili četiri kotača ili vozilu na stražnji ili prednji pogon. Gubitak prianjanja vrlo je teško kontrolirati straga jer na prednjoj osovini uvijek imate upravljački sklop (volan), kojim možete vršiti korekcije putanje vozila u vožnji.