Nove tehnologije

Je li došao kraj klasičnim retrovizorima? Kamere bi uskoro mogle zamijeniti ogledala

10.10.2019 u 09:33

Bionic
Reading

Nakon petogodišnjeg testiranja sustava s kamerama u SAD-u zaključak je da je on 'općenito upotrebljiv', ali ima tu i nedostataka

Ideja o zamjeni klasičnog retrovizora vozila s ogledalom onim sa sustavom kamera postoji već dug niz godina, a konceptni automobili koji imaju sustav s kamerama prikazuju se na izložbama širom svijeta od 1990-ih. I obično su takvi konceptni automobili izazivali veliki interes javnosti zbog 'svemirskog' izgleda nastalog upravo njihovim vanjskim bočnim retrovizorima.

U Europi je Serija 02 izmjena i dopuna ECE Pravilnika br.46, objavljena 2005. godine, omogućila ugradnju kamera sa sustavima za gledanje unatrag. Međutim, takvi su sustavi mogli zamijeniti samo pomoćne retrovizore, ali ne i one glavne.

Izmjene i dopune Pravilnika br. 46, koje je izradila Neformalna skupina, objavljene su kao dodatak 2 izmjenama i dopunama serije 04 Uredbe ECE br. 46 11. srpnja 2016. sa stupanjem na snagu 18. lipnja 2016. To znači da, uz trenutno djelovanje, proizvođači sustava za nadzor kamerama mogu dobiti odobrenje tipa komponenata za svoje sustave temeljene na kamerama, a proizvođači vozila mogu dobiti odobrenje za vozila opremljena sustavima za gledanje na bazi kamere. Slična situacija je i u Japanu, no ne i u Sjedinjenim Američkim Državama.

U Sjedinjenim Američkim Državama u tijeku je kampanja za izmjenu zakonodavnih okvira oko upotrebe bočnih i unutrašnjih retrovizora s ugrađenim kamerama i ekranima unutar vozila na kojima će se moći projicirati na taj način dobivena slika. Znači li to oproštaj od uobičajenih klasičnih retrovizora s ogledalima ili ne, tek ostaje vidjeti, jer je Nacionalna uprava za sigurnost prometovanja na cestama (National Highway Traffic Safety Administration ili NHTSA) objavila u srijedu da traži mišljenje javnosti i industrije po tom pitanju. Klasični retrovizori propisani su dugogodišnjim američkim standardom o sigurnosti automobila.

Tesla i Savez proizvođača automobila (Alliance of Automobile Manufacturers) su još 2014. godine zatražili od Agencije dopuštenje da se kamere koriste umjesto tradicionalnih ogledala, navodeći smanjenu potrošnju goriva zbog manjeg aerodinamičnog otpora kao glavnu korist. Kamere koje projiciraju sliku na jedan ili više zaslona u automobilu također bi mogle poboljšati vidljivost straga i bočno, rekli su iz Saveza.

Toyotina marka Lexus, namijenjena uglavnom za američko tržište, lani je ovu tehnologiju uvela na svoju limuzinu ES u Japanu i preispituje povratne informacije vozača o ovom tehničkom rješenju. Automobile bez retrovizora ili vozila koja zamjenjuju klasična ogledala videoekranima već duže vrijeme predlažu stilisti i inženjeri želeći elegantniji izgled i poboljšanu sigurnost, kao i slijedom toga nižu potrošnju goriva.

No NHTSA, koja tu mogućnost proučava više od desetljeća, kaže da sustavi za nadzor kamera mogu dovesti i do novih sigurnosnih rizika. Petogodišnje istraživanje Agencije o ovoj tehnologiji na teškim vozilima pokazalo je da su zasloni previše svijetli i da su otežavali vozačima da vide predmete na cesti ispred.

NHTSA-ina testiranja prototipa nadzornog sustava s kamerama iz 2017. utvrdila su da je 'općenito upotrebljiv' u većini situacija te je takav sustav omogućio slike bolje kvalitete od ogledala u sumrak i zoru. Ovo ispitivanje je otkrilo i potencijalne nedostatke, uključujući ekrane koji su noću bili previše svijetli, izobličene slike i objektive kamere koje bi kišne kapljice mogle ometati po pitanju jasnoće slike, odnosno potamniti ih.

NHTSA kaže da traži u online Federalnom registru vanjska istraživanja i podatke o potencijalnim sigurnosnim učincima zamjene ogledala kamerama radi informiranja o mogućem prijedlogu za promjenu zahtjeva kad je riječ o retrovizorima u budućnosti.

Razdoblje za komentare bit će aktivno 60 dana od dana službene obavijesti u Federalnom registru u četvrtak. Agencija nije ponudila vremenski period za konačnu odluku, ali izmjene standarda sigurnosti automobila obično traju godinama.

  • +12
Sustavi kamera umjesto klasičnih retrovizora s ogledalom Izvor: Promo fotografije / Autor: Lexus