električnA VOZILA NA BATERIJE

[FOTO] Ovako to rade u Norveškoj: Teslin model Y najprodavaniji u kolovozu, a model 3 u 2021.

30.08.2021 u 11:09

Bionic
Reading

Prošle je godine tržišni udio električnih vozila na baterije (BEV) u prodaji novih automobila u Norveškoj dosegnuo 54,3 posto sveukupnog tržišta novih automobila. Za usporedbu, ove je godine u Norveškoj već novoregistrirano 73.273 BEV automobila, a u Hrvatskoj 477 primjeraka

Da je budućnost automobilske industrije potpuno električna posve je izvjesno, pitanje je samo trenutka kada će se to dogoditi. Neke zemlje poput Norveške su daleko odmaknule u elektrifikaciji svog voznog parka, kad je riječ o PHEV i BEV osobnim automobilima (plug-in i električni s baterijama). Uzimajući u obzir broj stanovnika ove skandinavske zemlje od tek 5,4 milijuna na svjetskoj listi zemalja po ovom parametru Norveška se nalazi na 118. mjestu (Hrvatska je na toj listi 128.). S druge strane, što se nominalnog bruto domaćeg proizvoda (BDP) tiče na svjetskim listama Norveška stoji doista sjajno, jer ova zemlja prepuna fjordova i nafte se sa 366 milijarde dolara (procjena za 2020.) nalazi na 33. mjestu na svijetu, odnosno na izvanrednom 4. mjestu kad je riječ o BDP-u po stanovniku prema Svjetskoj banci sa 67.295 dolara (Hrvatska na 45. mjestu sa 13.828 dolara).

Svijet i Europa

Promotrimo li ipak malo podrobnije odnose na globalnoj i europskoj razini, tržišta PHEV i BEV automobila dolazimo do vrlo zanimljivih rezultata. Tako je Europa svjedočila najvećem udjelu novih registracija električnih automobila u 2020. godini s 1,4 milijuna registracija, a slijede je Kina (1,2 milijuna) i Sjedinjene Države (295.000), kako to navodi Global EV Outlook 2021. Porast registracija električnih automobila u Europi, gdje se taj broj više nego udvostručio u odnosu na 2019., može se pripisati poticajnim mjerama koje su uvele mnoge europske vlade.

Prema podacima Međunarodne agencije za energiju (International Energy Agency – IEA), koja pruža podatke, analize i rješenja o svim gorivima i tehnologijama, sveukupno europsko tržište automobila smanjilo se za 22 posto u 2020. Ipak, registracije novih električnih automobila više su se nego udvostručile; na 1,4 milijuna što predstavlja udio u prodaji od 10 posto.

Na velikim tržištima Njemačka je registrirala 395.000 novih električnih automobila (PHEV i BEV), a Francuska 185.000. Ujedinjeno Kraljevstvo je sa 176.000 više je nego udvostručilo registracije. Električni automobili u Norveškoj dosegli su rekordno visok udio u prodaji od 75 posto, što je za otprilike jednu trećinu više od 2019. Udio prodaje električnih automobila premašio je 50 posto na Islandu, 30 posto u Švedskoj i dosegao 25 posto u Nizozemskoj.

Ovaj porast registracija električnih automobila u Europi unatoč gospodarskom padu odražava dvije mjere politike. Prvo, 2020. godina je bila ciljna godina za standarde emisije CO₂ Europske unije koja ograničava prosječne emisije ugljičnog dioksida po prijeđenom kilometru za nove automobile. Drugo, mnoge europske vlade povećale su sheme subvencioniranja električnih vozila kao dio poticajnih paketa za suzbijanje učinaka pandemije.

U europskim zemljama, registracije BEV-a činile su 54 posto registracija električnih automobila u 2020., nastavljajući premašivati registracije plug-in hibridnih električnih vozila (PHEV). Međutim, razina registracije BEV udvostručila se u odnosu na prethodnu godinu, dok se razina PHEV utrostručila. Udio BEV-ova bio je osobito visok u Nizozemskoj (82 posto svih registracija električnih automobila), Norveškoj (73%), Velikoj Britaniji (62%) i Francuskoj (60%).

Srednjoročni tržišni trend u Norveškoj

Tržište se posljednjih godina duboko promijenilo odlukom o povećanju prodaje vozila bez emisije i uvođenjem srednjoročne poticajne politike s fiskalnim troškovima EV-a na nuli, uključujući PDV i konačnu cijenu za potrošače gotovo ekvivalentnu između tradicionalnih motora s unutarnjim izgaranjem i vozila na alternativni pogon. Rezultat je brza zamjena vozila na benzinski pogon hibridnim ili električnim automobilima.

Norveška je donijela odluku o zaustavljanju prodaje novih vozila na fosilna goriva do 2025. Potaknuto potrebom obnove, domaće je tržište poraslo od 2012. do 2017. godine, srušivši pet dosadašnjih rekorda, prije umjerenog pada u 2018. na 149.991 primjeraka i u 2019. u 142.381, kako navodi web stranica focus2move. Međutim, tržište zadržava svjetsko vodstvo u prodaji zelenih vozila.

Godine 2020. tržišni udio električnih vozila na baterije (BEV) u prodaji novih automobila u Norveškoj dosegao je 54,3 posto. Ovo su podaci Norsk elbilforening, norveške stranice koja najbolje poznaje svoje domaće tržište. Prethodne 2019. godine je postotak BEV-a bio 42, pa je povećanje opet značajno. Nijedna druga država na svijetu nije ni blizu da postigne iste rezultate kao Norveška. Dok je norveška prodaja BEV-ova u pojedinim mjesecima probila granicu od 50 posto, 2020. je bio prvi put da su potpuno električni automobili nadmašili ukupnu količinu modela s motorima s unutarnjim izgaranjem tijekom cijele godine.

Audi e-tron bio je najprodavaniji novi putnički automobil u Norveškoj 2020. godine, ali i prethodne dvije godine najprodavaniji automobili bili su potpuno električni; Tesla model 3 (2019.) i Nissan LEAF (2018.). A prosinac 2020. je bio rekordan mjesec u kojem su dosegli tržišni udio od nevjerojatnih 66,7 posto. Prvi mjesec kada je više od polovice tržišta novih automobila bilo potpuno električno bio je ožujak 2019. i od tada je to više postalo pravilo nego iznimka.

Najpopularniji BEV modeli u Norveškoj u 2021. do sada

Zanimljivo, američki proizvođač isključivo potpuno električnih automobila (BEV) Tesla je tek prije nekoliko dana počeo isporučivati ​​model Y u Europi, ali na važnom tržištu e-automobila u Norveškoj, crossover model SUV-a već je najčešće registrirani električni automobil u jednom mjesecu i to kolovozu koji još i nije završio. Tako je Tesla model Y znatno ispred najbližih konkurenata poput VW ID.4 i Ford Mustang Mach-E.

Kao što se može vidjeti na norveškoj web stranici elbilstatistikk.no, model Y je u petak ujutro (27.8.2021.) bio na vrhu tablice s 804 nove registracije u kolovozu. ID.4 je na drugom mjestu sa 706 novih registracija, iako je dostupan mnogo duže. Na trećem mjestu je Ford Mustang Mach-E sa 608 registracija. Četvrto mjesto opet zauzima Tesla model 3 s 575 registracija. Ukupno gledajući dosad je u 2021. u Norveškoj najprodavaniji BEV Tesla model 3 s čak 6874 novih registracija, ispred VW ID.4 s 5519 na drugom mjestu i Audi e-trona s 4646 primjeraka.

Napomenimo, u Norveškoj je dosad u kolovozu novoregistrirano ukupno 10.194 električnih automobila, odnosno 73.273 novih registracija u cijeloj 2021.

Hrvatsko tržište električnih automobila u 2021.

Uzmemo li smo hrvatsko tržište s dostupnim podacima za prvih sedam mjeseci 2021., poznati su sljedeći podaci. Potpuno električnih automobila u prvih sedam mjeseci ove godine je prodano 477 primjeraka (81 komad samo u srpnju) i oni sada čine 1,5 posto hrvatskog tržišta prema tipu goriva. Ovdje možemo primjetiti već sada jednak rezultat u odnosu na cijelu 2020., kada je njihov udio bio 1,5 posto. Treba reći i da je vodeći proizvođač po prodaji potpuno električnih automobila na našem tržištu u prvih sedam mjeseci Tesla sa 145 komada, slijede Renault sa 70 komada i Hyundai sa 63 komada. Na četvrtom i petom mjestu su Škoda sa 56 komada i VW sa 47 komada.

Treba reći da je i na naše je tržište stigao model Y prije koji dan, a prve isporuke se očekuju već sljedećeg mjeseca. S početnom cijenom od 507.490 kn, model Y je potpuno električni SUV srednje veličine dizajniran za maksimalnu svestranost i sigurnost, nudi vodeći raspon, vrhunske performanse i najnapredniju tehnologiju. Krase ga do 507 km dometa prema WLTP-u, puno skladišnog prostora i medicinski HEPA zračni filter.

Teslin šef Elon Musk čvrsto vjeruje u uspjeh modela Y na masovnom tržištu. Mogao bi biti uspješniji od modela 3, a time i Teslin najprodavaniji automobil. Prvi primjerci za kupce u Europi dolaze iz tvornice u Šangaju jer nova tvornica u Grünheideu u blizini Berlina još nije dovršena. No, Musk se nada da će ove godine tamo moći povećati proizvodnju.