KAMELEONSKA FUNKCIJA

Znanstvenici otkrili zašto kosa sijedi, otvoren put očuvanju boje i u starosti

20.04.2023 u 22:09

Znanstvenici vjeruju da su otkrili mehanizam koji stoji iza sijeđenja kose, što bi moglo pomoći u zaustavljanju tog procesa. Nova studija sugerira da kako kosa stari, matične stanice gube sposobnost sazrijevanja i održavanja boje kose

Određene matične stanice, koje se mogu razviti u mnogo različitih vrsta stanica, imaju jedinstvenu sposobnost prebacivanja između odjeljaka rasta u folikulima. Kako stare, ove stanice gube sposobnost kretanja, što rezultira sivom bojom kose. Istraživanje se usredotočilo na stanice u koži miševa, koje također postoje i kod ljudi, poznate kao melanocitne matične stanice (McSC).

Znanstvenici, predvođeni istraživačima s Medicinskog fakulteta Grossman Sveučilišta New York (NYU), sugerirali su da bi - ukoliko njihova otkrića vrijede za ljude - mogli otvoriti mogućnost za sprječavanje sijedih vlasi. Vodeći istraživač, Qi Sun, postdoktorand na NYU Langone Health, rekao je da novootkriveni mehanizmi povećavaju mogućnost da isti fiksni položaj matičnih stanica melanocita postoji i kod ljudi.

'Ako je tako, to predstavlja potencijalni put za poništavanje ili sprječavanje sijeđenja ljudske kose pomažući zaglavljenim stanicama da se ponovno kreću između odjeljaka folikula dlake u razvoju', kazao je Qi Sun, prenosi Guardian.

Boja kose je kontrolirana time dobivaju li melanocitne matične stanice unutar folikula dlake neprekinuti signal za sazrijevanje i stvaranje proteinskih pigmenata odgovornih za boju. Istraživači su otkrili da se tijekom normalnog rasta kose stanice neprestano okreću između odjeljaka folikula dlake u razvoju. Unutar ovih odjeljaka izloženi su signalima koji utječu na zrelost.

Istraživači su otkrili da se McSC transformiraju između svog najprimitivnijeg stanja matične stanice i sljedećeg stupnja svog sazrijevanja, ovisno o njihovoj lokaciji. Prema nalazima, kako kosa stari, opada, a zatim ponovno raste, sve veći broj McSC-ova zaglavi u odjeljku matičnih stanica koji se naziva izbočina folikula dlake, gdje i ostaju.

Viša istraživačica studije, Mayumi Ito, rekla je: 'Gubitak kameleonske funkcije u matičnim stanicama melanocita može biti odgovoran za sijeđenje i gubitak boje kose.'