tragičan simbol

Zašto su stradali ljudi u Lisabonu? Na zagrebačkoj uspinjači nikad nije bilo nesreća, ovo je možda razlog

04.09.2025 u 16:17

Bionic
Reading

Dok se nagađa o uzrocima tragedije na Elevadoru da Glória, jednoj od tri lisabonske uspinjače, sa stručnjacima za ova prijevozna sredstva provjerili smo što je moglo poći po zlu. Naime i Zagreb je opremljen uspinjačom, znatno manjom od portugalske, ali prema riječima ljudi iz ZET-a, puno sigurnijom, unatoč sličnom principu rada

Portugal je zavijen u crno nakon teške nesreće Elevadora da Glória, uspinjače koja je jedna od najvećih atrakcija Lisabona. U njoj je poginulo 15 ljudi, a njihov je broj porastao na 17 nakon što su još dvije osobe preminule u bolnici. Još 21 osoba je ozlijeđena.

Jedan od vagona koji mogu primiti 40 putnika survao se niz padinu dugu 265 metara te iskočio iz tračnica i zabio se u zgradu. Prema pisanjima portugalskih medija, vagon nije mogao zakočiti.

Elevador da Glória je jedna od njih tri lisabonske uspinjače, a sastoji se od dva vagona koji voze paralelno i vuku ih čelične sajle tako da dok se jedan spušta, njegova težina vuče drugi uzbrdo. Otvorena je 1885., a elektrificirana 1915. godine. Godišnje ovaj nacionalni simbol preveze oko tri milijuna putnika od Trga Restauradores do četvrti Bairro Alto.

Uspinjača Gloria u Lisabonu
  • Uspinjača Gloria u Lisabonu
  • Uspinjača Gloria u Lisabonu
  • Uspinjača Gloria u Lisabonu
  • Uspinjača Gloria u Lisabonu
  • Uspinjača Gloria u Lisabonu
    +3
Uspinjača Gloria u Lisabonu Izvor: Profimedia / Autor: Frank Fell / robertharding / Profimedia

Slična, ali kraća uspinjača

Jedna od najvećih atrakcija u Zagrebu također je uspinjača. Ova je, doduše, dosta kraća; duga je tek 66 metara, a prema onome što smo doznali iz ZET-a, funkcionira po principu sličnom lisabonskoj.

'Zagrebačka uspinjača pogoni se pomoću vučnog užeta koje pokreće elektromotor, a na svakom kraju užeta je po jedna kabina koja se nalazi na tračnicama. Kabine načelno služe kao utezi, odnosno dok jedna putuje dolje, vuče drugu kabinu gore, a elektromotor izravnava te sile', objasnio nam je Domagoj Zeba, glasnogovornik ZET-a.

Duljina 135 godina stare zagrebačke uspinjače je 66 metara, a kabine kapaciteta 28 putnika tu distancu prelaze za 64 sekunde, uz uspon od 52 posto i visinsku razliku od 30,5 metara. Gloria je pak duga oko 265 metara, vožnja traje tri minute, a u sredini trase se nalazi i zavoj. Za razliku od zagrebačke uspinjače, Gloria prometuje po ulicama Lisabona.

S obzirom na to da je važan element prometovanja uspinjača gravitacija, sigurnosni sustavi su od iznimne važnosti, a jedan od poginulih u Gloriji je i kočničar. U Zagrebu ih nema, ali zato su tu sigurnosni sustavi.

'ZET-ova uspinjača, koja je trenutno u procesu revitalizacije, opremljena je s četiri sustava kočenja jer u slučaju da jedan sustav kočenja zakaže, automatski se aktivira drugi sustav', dodao je Zeba, istaknuvši da u 135 godina prometovanja nije zabilježena nijedna nesreća, niti ozljeda putnika.

Problemi s održavanjem

No to nije situacija u Lisabonu. Elevador da Glória je 2018. iskočila iz tračnica zbog kvara na kotačima. Tad se vagon nije prevrnuo i, na sreću, nije bilo žrtava. Prometovanje je tada bilo obustavljeno mjesec dana.

Gradska tvrtka za javni prijevoz Carris, koja upravlja lisabonskim uspinjačama, 'revno je slijedila' sve protokole održavanja, rekao je u srijedu Pedro de Brito Bogas, čelnik Carrisa.

Posljednji redoviti servis uspinjače, koji se provodi svake dvije godine, obavljen je između 26. kolovoza i 30. rujna prošle godine, a potpuni servis, koji se provodi jednom u četiri godine, zadnji put obavljen je 2022. godine.

Iako su iz kompanije poručili da se redovito provode dnevni pregledi te tjedno i mjesečno održavanje, po pisanju portugalskih medija, radnici su u nekoliko navrata prijavljivali probleme s održavanjem, za koje je zadužena vanjska tvrtka. Točan uzrok nesreće još nije poznat.

'Uspinjače inače slove kao iznimno sigurni sustavi za prijevoz jer su u pravilu opremljene s nekoliko kočionih sustava. Nezahvalno je za sada nagađati o uzrocima, je li riječ o kvaru, ljudskoj grešci ili nečemu trećem. Uzroke će, nadamo se, utvrditi vještačenje', poručio je Zeba.

"Leteća" kabina Uspinjače pobudila pozornost prolaznika
  • "Leteća" kabina Uspinjače pobudila pozornost prolaznika
  • "Leteća" kabina Uspinjače pobudila pozornost prolaznika
  • "Leteća" kabina Uspinjače pobudila pozornost prolaznika
  • "Leteća" kabina Uspinjače pobudila pozornost prolaznika
  • "Leteća" kabina Uspinjače pobudila pozornost prolaznika
    +13
'Leteća' kabina uspinjače pobudila pozornost prolaznika Izvor: Pixsell / Autor: Patrik Macek/PIXSELL

Modernizacija po najvišim standardima

Kako zagrebačka uspinjača ne bi dospjela na stranice crne kronike, sredinom siječnja ove godine započela je njena revitalizacija. Riječ je o projektu potpune obnove, prvom nakon 50 godina, kojim će se do ožujka sljedeće godine obnoviti gornja i donja postaja, sanirati cjelokupna trasa te modernizirati pogonski sklop i ugraditi nove kabine.

'Na uspinjači se sukladno zakonskim propisima te uputama proizvođača obavljaju redovni dnevni, tjedni, mjesečni, polugodišnji i godišnji servisni pregledi, a prema potrebi i izvanredni servisi ako se detektira određeni nedostatak. Njenoj sigurnosti u najvećoj mjeri zasigurno doprinosi i strogo pridržavanje propisanih servisnih intervala te promptna reakcija servisnog osoblja ako se uoči i najmanja naznaka tehničkih poteškoća ili neki nedostatak. Novi pogon i nove kabine, koje će biti montirane u sklopu projekta, također će imati više sustava kočenja', otkrio je Zeba.

Dok Portugal oplakuje poginule, a izrazi sućuti stižu sa svih strana, pa i iz Hrvatske, postavljaju se pitanja ne samo održavanja, već i prilagodbe 140 godina starog simbola Lisabona strogim europskim standardima.

Rad zagrebačke uspinjače je, između ostalog, reguliran Zakonom o žičarama, a on je usklađen s najstrožim europskim standardima, tvrde u ZET-u. Čini se da je pravni dio odigrao velik udio u modernizaciji prometala u Tomićevoj ulici, za što kažu da će podići razinu sigurnosti putovanja te zbog se, nadajmo se, nikad neće dogoditi ovako katastrofalna nesreća.