HAKIRANJE ŽIVOTA

Zamke vožnje ujesen

02.10.2010 u 12:07

Bionic
Reading

Kiša, manje danjeg svjetla i lišće na cesti samo su neke od opasnosti vožnje ujesen, tijekom koje je potrebno dobro otvoriti oči kako bi vožnja prošla bez nezgoda

Jesen je stigla, a s njom i drukčiji uvjeti vožnje. Jesen je opasno doba za vozače jer se nakon toplih, suhih i bezbrižnih ljetnih dana vozači u vrlo kratkom razdoblju moraju priviknuti na potpuno drukčije uvjete na cestama. Dani su sve kraći, kiša učestalija, a ljudi često razdražljiviji. Bitno je provjeriti sve vitalne uređaje i sklopove. Posebno su važne kočnice, svjetlosni sklopovi, upravljački mehanizam i prije svega gume. Sklizak kolnik i potrošene gume siguran su scenarij za nezgodu.

Umjesto kolnika - klizalište
Osim što gume moraju imati dovoljno duboke utore na gaznoj površini, isto tako ne smiju biti stare ili sumnjive kvalitete jer takve ne pružaju optimalne karakteristike, odnosno elastičnost potrebnu za maksimalnu trakciju. Pažnju treba posvetiti i ventilaciji te brisačima i sustavu za pranje i odmagljivanje stakala. Nagle promjene temperature i povećana vlaga u zraku uzrokuju magljenje staklenih površina narušavajući tako vidljivost. Kolnici su u jesen često skliski, a vidljivost smanjena. Učestale kiše i pljuskovi nerijetko iznenade vozače, no još opasnije navlaže kolnik nakon duljeg suhog perioda. Kombinacija je to koja kolnik pretvara u pravo klizalište. Sloj nečistoće i masne naslage, uzrokovane ispušnim plinovima i ostalim automobilskim 'izlučevinama' nakon što ih prekrije voda, svojim je karakteristikama najsličniji ledu. Dodatnu opasnost predstavlja otpalo lišće i lokve vode koji dodatno smanjuju trenje i uzrokuju znatno slabije prianjanje automobilskih guma uz podlogu. Osim što produžuju put kočenja, mogu izazvati i neočekivano proklizavanje, za to je dovoljno da tek jedan kotač naiđe na nakupinu lišća ili vode. Zbog toga je u vožnji potreban poseban oprez i pravovremeno uočavanje tih zamki, ali isto tako treba povećati razmak od vozila ispred te izbjegavati velike brzine i nagle manevre.

Odmicanjem jeseni sunce svakim danom sve ranije zalazi. Vožnja noću znatno je opasnija no ona po danu vozači se teže koncentriraju i znatno kasnije uočavaju moguće opasnosti na prometnicama. Dodatne poteškoće stvaraju kiša i posebno magla, koja nerijetko smanjuje vidljivost na svega nekoliko desetaka metara i značajno povećava rizik od naleta na drugo vozilo ili pješake. Jedini savjet za vožnju u takvim uvjetima je strpljenje i maksimalna koncentracija na samu vožnju. Sve učestalije i sve obilnije kiše, ali i razdoblje velikih vrućina koje je za nama, ostavili su trag na cestama, odnosno na asfaltu i podlozi uz njihov rub. Ništa manje opasni nisu ni odroni zemlje i kamenja koje uzrokuju obilne padaline i vodene bujice koje nakon njih nastaju. U području gdje je potencijalna opasnost od nailaska na takve prepreke velika, valja biti iznimno oprezan i znatno smanjiti brzinu kretanja, posebno prije nepreglednih zavoja ili prijevoja koji mogu skrivati neugodna i prije svega, iznimno opasna iznenađenja u vidu velikog kamenja, bujice blate ili čak otkinutih komada samog kolnika. Prijetnju za sigurnost vožnje predstavljaju i neuređene površine uz kolnik koje su također osjetljive na obilnije kiše, a ako su oštećene, mogu izazvati opasno zanošenje ili čak prevrtanje vozila. Ukoliko se krećete po takvim cestama, držite se što više sredine kolnika i posebno u zavojima izbjegavajte silaženje s asfalta. Uz sve navedeno, tu je i ljudski faktor, odnosno činjenica da zbog manje sunca većina nas osjeća nedostatak energije, a neki i razdražljivost. Stoga, ako se osjećate umorno i nevoljko, najbolje je da na sjedate za upravljač jer se rizici nesreće višestruko povećavaju. Ako vam se takvi simptomi jave tijekom vožnje - napravite kratku stanku.