SABOR O CESTAMA

'Za cestovnu odcijepljenost Dubrovnika krivo je farbanje tunela!'

03.12.2013 u 12:08

Bionic
Reading

Kako bi se pomoglo HŽ-u, ali i Hrvatskim cestama, Vlada je odlučila izmijeniti zakone o cestama i željeznici, a o svemu je danas raspravljao i Sabor. Naime, prema Vladinom prijedlogu, dio sredstava iz cijene goriva za Hrvatske autoceste (HAC) preusmjeren je Hrvatskim cestama (HC) i Hrvatskim željeznicama (HŽ). Dok klubovi vladajuće koalicije podržavaju tu ideju, u oporbi smatraju da se time dodatno uništavaju Hrvatske autoceste

Kako je uvodno pojasnio ministar prometa, pomorstva i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić, po sadašnjem zakonskom rješenju, HAC-u i HC-u pripada 60 lipa po litri naplaćene trošarine za pogonska goriva. Sada se predlaže da se iznos za HAC smanji na 20 lipa, za HŽ Infrastrukturu također bi išlo 20 lipa, a iznos za HC bi se povećao na 80 lipa. Tako bi se godišnji iznos koji HC dobiva iz trošarina na gorivo povećao na 1,8 milijardi kuna, a HAC i HŽ Infrastruktura dobivali bi po 460 milijuna kuna.

S ovakvom raspodjelom složio se i nezavisni zastupnik Damir Kajin, izrazivši zadovoljstvo time što se nastavlja s izgradnjom Istarskog ipsilona. Osvrnuo se i na željeznice. 'Slažem se da je prioritet svih prioriteta u Hrvatskoj možda Pelješki most, ali mislim da bi na isti način trebalo tretirati i željeznički tunel Učka, a ne da željeznica Istra-Zagreb de facto ide preko Ljubljane, da ne kažem Budimpešte', kazao je Kajin.

Spomenuo se i zagrebačkog aerodroma, na što je reagirao HDZ-ov Ivan Šuker. 'Drago mi je da kolega Kajin zna tko će graditi Zračnu luku u Zagrebu. Očigledno je transparentnost na nivou - francuski koncesionar, francuski izvođač radova, a vama, dragi Hrvati, mrvice, pa čopajte koliko možete', kazao je Šuker, na što mu je Kajin odgovorio da ne zna tko će graditi aerodrom, ali da iz svih dosadašnjih rasprava pretpostavlja da će to biti 'francuski BUIK, koncesionar koji gradi Istarski ipsilon'.

Izmjene Zakona o cestama podržao je i SDP-ov Franko Vidović, kazavši da će one najbolje doći Hrvatskim cestama. 'Ovako predložena raspodjela naknada za financiranje, održavanje i građenje javnih cesta omogućava Hrvatskim cestama da dođu do daha, da dijelom vrate, dijelom refinanciraju postojeće kreditne obaveze, privuku novac iz europskih fondova te da pokrenu toliko očekivani novi ciklus cestogradnje', rekao je Vidović.

S pohvalama vladajućih nisu se mogli složiti u HDZ-u.

'Ovim zakonom Vlada šalje poruku da odustaje od gradnje autocesta, mreže autocesta u RH, jer Hrvatske autoceste na ovaj način ostaju bez otprilike milijardu kuna financijskih sredstava za gradnju mreže autocesta u Hrvatskoj. Ne samo da se odustaje od gradnje mreže autocesta, nego je upravo suprotno od onoga što ste rekli. Naime, ako se neki vid prometa u RH može u većoj mjeri nasloniti na europske fondove, onda su to upravo Hrvatske željeznice i mreža željezničke infrastrukture, za čiju je izgradnju kudikamo lakše osigurati sredstva u europskim fondovima nego za izgradnju cestovne infrastrukture', odgovorio je Vidoviću HDZ-ov Branko Bačić.

HDZ-ov Frano Matušić nije pak mogao 'podnijeti' pohvale SDP-ovca o stanju mreže autocesta.

'Postoje dijelovi Hrvatske koji su i dalje odcijepljeni i koji vape za autocestom. Jedan od njih je Dubrovačko-neretvanska županija, drugi je recimo Podravina, treći je recimo Sisak itd. Dakle postoje dijelovi Hrvatske, osim Istre i drugih centralnih dijelova kontinentalne Hrvatske, koji također trebaju autocestu. Vaša vlast nije u dvije godine mandata uspjela napraviti 10-ak kilometara autoceste do Ploča za koju je 80 posto radova bilo završeno. Dakle 10-ak kilometara autoceste', rekao je Matušić.

Odgovor mu je stigao od Vidovića. 'Da, sam jug Hrvatske, nažalost, nije povezan autocestama. Međutim mislim da ne treba tražiti problem u ovoj Vladi, jer ona je prva koja je ozbiljno pokrenula tu priču, dakle krenulo se i s Pelješkim mostom i svim ostalim kroz europske fondove. S druge strane, uzroke treba tražiti negdje dalje, možda u bojanju tunela, možda u pranju tunela i slično', kazao je Vidović.