PRIJE I POSLIJE

Veži me

12.06.2010 u 11:14

Bionic
Reading

Sigurnosni pojas u automobilima nekad i sad


Prije svega - vežite pojas. Uvijek, u svakoj prilici, bilo na prednjim ili stražnjim sjedalima, pa i do dućana. Prema procjenama, sigurnosni pojas od svojeg je uvođenja na tržište do danas spasio preko milijun života, a samo na području ‘starih’ članica EU-a svake godine spasi oko 10.000 vozača od sigurne smrti.

Nils Bohlin

Eksperimenti s raznim vrstama sigurnosnih pojaseva u prijevoznim sredstvima krenuli su još u 19. stoljeću, prvi ozbiljniji sigurnosni pojasevi u dvije točke pojavili su se 1956. u modelima Volva. No sigurnosni pojas kakav danas poznajemo pojavio se 1959. godine u Volvo Amazonu i Volvu PV 544, a izumio ga je Nils Bohlin.

Bez ikakvog oklijevanja možemo reći da je i danas riječ o najvažnijem izumu za sigurnost automobila koji postoji. 

Točke
Pojas nekad - u dvije točke. Utvrđeno je da su dvotočkovni sigurnosni pojasevi pružali premalo sigurnosti, stoga je Volvo prvi prešao na pojaseve s tri točke. 

Pojas danas - u tri točke. Moderni sigurnosni pojasevi imaju tri točke prihvata - jednu u kopči, jednu u podu automobila, jednu u B nosaču. Uvedeno - 1959. godine. 

Materijali
Pojas nekad - materijal od kojeg su se izrađivali pojasevi bio je lošije kvalitete od današnjeg.
Pri sudarima se nekad morao rezati jer se unesrećene nije moglo drukčije osloboditi.

Pojas danas - materijali od kojih se izrađuju pojasevi značajno su bolji, rastežu se rukama bez ikakvih problema, što je prednost. Uvedeno - nema točnog datuma, napretkom tehnologije.  

Kopče
Pojas nekad - kopča od metala. Kopče kojima se osiguravao pojas bile su metalne, bez ikakvih sofisticiranih komponenti, ponekad ih se nije moglo otkopčati, naročito u slučajevima nesreće. Ovo je jedan od glavnih razloga zbog kojeg mnogi stariji vozači zaziru od upotrebe sigurnosnog pojasa. Većina njih čula je ili svjedočila slučajevima u kojima se unesrećeni nije mogao izvući iz gorućeg automobila zbog defektnih kopči.

Pojas danas - kopče od plastike.  Kopče su napravljene od plastike, konstruirane su znatno sofisticiranije te sadrže zatezače pojaseva, koji u slučaju sudara postavljaju tijelo u maksimalno povoljan sadržaj. Uvedeno - 1981. godine na Mercedesu S klase W126. 

Visina
Pojas nekad - fiksni. Visina pojasa nekad se nije mogla određivati, postojala je jedna i to je bilo to. Ako ste bili malo van gabarita dimenzija prosječnog ljudskog tijela, imali ste problema.

Pojas danas - prilagodiv po visini. Osim ručnog, postoji i automatsko namještanje visine pojasa koje olakšava muke svojim vlasnicima i omogućava im komfornu vožnju. Uvedeno - automatsko prilagođavanje od 1991. godine u Volvu 850.