NASTAVAK AGONIJE I OTKAZA

Umjesto u Gredelj, HŽ vlakove šalje na popravak u Belgiju

  • Autor: tportal.hr/Hina
  • Zadnja izmjena 28.08.2014 16:35
  • Objavljeno 28.08.2014 u 16:35
Gredelj

Gredelj

Izvor: Pixsell / Autor: Patrik Macek

Tvornica željezničkih vozila (TŽV) Gredelj u stečaju od 1. rujna zapošljavat će 496 radnika, nakon što nije produžen ugovor o radu za 235 zaposlenika, uslijed smanjenja, odnosno izostanka očekivanih i naručenih poslova u ovoj godini, izvijestili su iz te tvrtke

Posebice je to rezultat ne slanja vozila Hrvatskih željeznica na održavanje i popravak u Gredelj, kao i dugo pripreman projekt izrade 44 vlaka za HŽ, koji na kraju nije obuhvatio Gredelj, napominju iz te tvrtke. Iz istog razloga početkom srpnja ove godine nije produljen ugovor o radu za 212 djelatnika, podsjećaju iz Gredelja.

Izvijestivši danas o tijeku stečajnog postupka, koji je otvoren 1. listopada 2012., u Gredelju navode da je u tom trenutku tvrtka zapošljavala 1.464 radnika, a nakon otvaranja stečaja provedena je organizacijska i financijska reorganizacija, tako da je Gredelj od 1. studenog 2012. zapošljavao 998 radnika.

Tijekom stečajnog postupka koji traje već gotovo dvije godine uredno su isplaćivane plaće, božićnice, regresi, poklon za djecu, sve obveze prema državi iz plaća i sve dospjele porezne obveze, a uredno se podmiruju obveze prema dobavljačima roba i usluga. Iz Gredelja napominju i da je poslovanje u stečaju bilo opterećeno nizom teškoća koje nisu očekivane niti objektivne.

Pa tako ističu da desetak godina očekivan i pripreman projekt izrade 44 vlaka za potrebe HŽ-a nije obuhvatio Gredelj, a izostali su i redoviti poslovi tekućeg održavanja voznog parka HŽ-a, kao društava iz iste grupe, pa i vlasnika Gredelja.

'Primarna djelatnost TŽV Gredelj je proizvodnja, popravak i modernizacija željezničkih vozila, a kako u zadnje vrijeme HŽ ne šalju na održavanje, popravak i remont svoja vozila, time direktno doprinose da Gredeljevi kapaciteti nisu zaposleni. Ponovno, nažalost, veliki broj radnika nije potreban', navodi se u priopćenju.

Navode da je 'maćehinski odnos vlasnika i države' vidljiv iz toga što primjerice HŽ ne šalje na održavanje, popravak i remont svoja vozila i motore u Gredelj, nego motore šalju na popravak u Belgiju. Za takav posao stranom izvođaču uredno plaćaju i za to su osigurana sredstva, a istovremeno Gredeljevi kapaciteti ostaju nezaposleni, a radnici bez novih ugovora o radu.

Osim toga, poslovna banka unatoč pozitivnim rezultatima i stanju računa odbila je izdati garancije za međunarodne natječaje, čime je Gredelj onemogućen u sudjelovanju na natječajima. Radi se o natječaju u Maroku za izradu 50 putničkih vagona, a obzirom na dosadašnju uspješnu suradnju s naručiteljem Gredelj je imao velike izglede za dobivanje tog posla.

Općoj negativnoj klimi i ozračju, navode iz Gredelja, doprinijeli su i napisi u medijima kojima se poslovanje u stečaju stigmatizira i omalovažava.

Iz Gredelja podsjećaju da je tvrtka bila predmet interesa potencijalnih kupaca, koji su iskazivali veći ili manji interes za kupnju ili različite oblike stjecanja vlasništva. Najupečatljivija je bila ponuda tvrtke NRE za otkup tražbina. Ponuđen je ukupan iznos od 85 milijuna dolara kojim bi se u različitim postotcima namirile sve grupe vjerovnika.

Razlučni vjerovnici (tzv. privilegirani vjerovnici) inzistirali su na potpunom namirenju svojih potraživanja, što nije bilo prihvatljivo kupcima, a dio tih vjerovnika nije ni odgovorio na primljene ponude. Stečajni vjerovnici koji nemaju osigurane tražbine nisu adekvatno odgovorili na ponudu, za razliku od radnika kojih je 96 posto prihvatilo ponudu.

'Ovakva ekskomunikacija i stigmatizacija društva u domaćem poslovnom okruženju doveli su do smanjenja obujma poslovanja, a što ima za posljedicu i smanjenje broja potrebnih zaposlenika', ističu u Gredelju.

Upozoravaju kako u slučaju obustave poslovanja Gredelja više ne postoji mogućnost obavljanja servisa i popravaka lokomotiva, vlakova i vagona u Hrvatskoj. U tom slučaju vozni park će se morati servisirati u susjednim zemljama kao što su Rumunjska i Srbija. Naravno da će i gašenje radnih mjesta dovest do mnogostrukih posljedica, o čemu bi svi trebali voditi računa, a osobito sindikati u svojim nastupima i aktivnostima, ističe se u priopćenju koje potpisuje stečajni upravitelj Pero Hrkać.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!