pomorska destinacija

U slučaju havarije, ljude nema tko spasiti: Ne zna se tko kome zapovijeda, a i oprema je upitna

24.07.2025 u 15:32

Bionic
Reading

Hrvatska nema razrađene standardne operativne procedure, niti uređeni nadležnost hitnih službi u slučaju spašavanja na moru. Osim toga, na sastanku predstavnika svih vojnih i civilnih službi postavljeno je pitanje opremljenosti za takve situacije

U slučaju havarije na moru, hrvatske hitne službe ne bi mogle brzo priskočiti u pomoć. Ako kojim slučajem treba spašavati putnike broda, sve je na posadi, zaključak je okupljenih na skupu svih vojnih i civilnih službi, koji je početkom svibnja održan u splitskoj Lori, doznaje 24sata.

Povod tom sastanku bila je tragedija koja se dogodila u ožujku. Naime, mladić s Lastova je preminuo nakon što je od poziva hitnoj pomoći do njegova dolaska u bolnicu trebalo čak osam i pol sati, jer nije bilo helikoptera. Izvidi DORH-a u tom slučaju još uvijek traju.

'Ondje je rečeno kako Hrvatska nema standardne operativne postupke za spašavanje i evakuaciju s brodova, kao ni razvijenu tu sposobnost, a predstavljamo se kao turistička zemlja. U dva slučaja brodovi su proslijeđeni talijanskoj obalnoj straži, koja je dalje postupala', govori za 24sata osoba koja je dobro upućena u sadržaj tog sastanka.

Turistička zemlja

Koliko je neugodna konstatacija govori i činjenica da je Hrvatsku lani posjetilo gotovo 22 milijuna ljudi. U naše je luke uplovilo 86 kruzera s milijun putnika, a podaci Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, imamo više od 2700 tvrtki koje iznamljuju gotovo 6000 brodova. Jadrolinija sama godišnje preveze 12 milijuna putnika, a tu je i 125.000 ljudi koji žive na otocima, kojima hitne službe također trebaju pomoći.

U već spomenutom ministarstvu rade na nacionalnom operativnom planu masovnog spašavanja te namjeravaju nabaviti dodatna plovila koja će služiti u akcijama traganja i spašavanja.

No, u praksi su najdalje otišli vatrogasci, koji su sa svojim kolegama iz Slovenije i Italije oformili timove za spašavanje i gašenje požara na 550 četvornih kilometara sjevernog Jadrana.

Pitanje nadležnosti i opremljenosti

Čak i kad bi hitne službe znale u čiju nadležnost spadaju spašavanja na moru, pitanje je bi li imale resursa za poduzimanje takvih akcija. Vojska ima ovlasti traganja i spašavanja u slučaju pada aviona u more, ali nitko nema ovlasti zapovijediti evakuaciju s brodova

Helikopteri hitne pomoći na sebi nemaju ugrađeno vitlo za spuštanje tehničara ili ukrcaj pacijenata. Postoji mogućnost nadogradnje, ali za to država mora dati još novca. Zbog toga se nade polažu u dva helikoptera Civilne zaštite, no posade i piloti su i dalje na obuci, a uz to nemaju ugovor za rad s HGSS-om, niti su proveli zajedničku obuku spašavanja helikopterom. 

Situaciju je, tako, 'izvukao' MORH, koji će, odlukom ministra Ivana Anušića, asistirati HGSS-u i vatrogascima u akcijama spašavanja. No, helikopterima Mi-171Sh, unatoč svoj potrebnoj opremi, istječe radni vijek, pa i Hrvatska vatrogasna zajednica razmišlja o nekim drugim načinima za opremanje i najam letjelica.