LJUBAV I UMJETNA OPLODNJA

Što hrvatski gej aktivisti kažu o 'ratu' D&G ‒ Elton John?

18.03.2015 u 08:39

Bionic
Reading

Osudom umjetne oplodnje i mogućnosti da gej parovi 'proizvode' vlastitu djecu, stvaratelji modnog carstva Dolce & Gabbana pokrenuli su lavinu reakcija širom svijeta, pa tako i u Hrvatskoj. Bivši ljubavni par, Domenico Dolce i Stefano Gabbana primaju izljeve podrške konzervativaca na društvenim mrežama, dok šokirana LGBT zajednica, ili barem njezin veći dio predvođen glazbenikom Eltonom Johnom, poziva na bojkot njihovih modnih kreacija

U zajedničkom razgovoru za talijansku Panoramu, Dolce je rekao da nije uvjeren da bi se djeca trebala stvarati umjetno, 'kemikalijama'. Takvu djecu nazvao je 'sintetičkom', a problematizirao je i maternice koje se 'iznajmljuju' te spermu koja se može izabrati iz kataloga. Djeca bi se trebala rađati u obiteljima s majkom i ocem, zaključak je tog Sicilijanca odraslog u tradicionalnoj obitelji. Nije pomoglo ni naknadno priopćenje u kojem je Gabbana apelirao da se poštuje demokratičnost mišljenja.

Modni svijet bruji o tome da je dvojac posegnuo za bombastičnim istupom kako bi privukao nove, tradicionalnije klijente i tako spasio posrnulu modnu kuću čija je kolekcija za predstojeću sezonu jesen/zima, nazvana 'Viva la Mamma', posvećena majčinstvu. U međuvremenu, portal Crol.hr otkrio je da Dolceu i Gabbani ideja o roditeljstvu nije oduvijek bila neprirodna

Podršku slavnom gej dvojcu dao je Vice John Batarelo, predsjednik udruge Vigilare. 'Nisam modni mačak, ali bih podržao Dolcea & Gabbanu, dečki razumiju što je obitelj, vjerojatno bi im se svidio i hrvatski Ustav... čl. 62: Brak je životna zajednica žene i muškarca, objavio je Batarelo na svom profilu na Facebooku. S druge strane, Marko Jurčić iz udruge Zagreb Pride tvitnuo je: 'Vrag nosi Pradu, a Željka Markić Dolce&Gabbanu. #BoycottDolceGabbana.'

U izjavi za tportal Jurčić poručuje da ga izjave Dolcea i Gabbane ne čude, jer se radi o osobama koje desetljećima podupiru talijansku desničarko-rasističku stranku Sjeverna liga.

'Utoliko se ne radi isključivo o nekakvim osobnim stavovima, dapače, osobni stavovi su, barem kod javnih osoba, gotovo isključivo i politički jer imaju ogroman utjecaj na društvo. Upravo zato mnoge su javne osobe osudile istupe D&G-a i pozvale na bojkot njihovih proizvoda', kaže Jurčić podsjećajući da su inicijativu Eltona Johna za bojkot D&G-a podržali, između ostalih, Ricky Martin, Victoria Beckham, Courtney Love Cobain, Martina Navratilova i mnogi drugi, neovisno o njihovoj spolnoj orijentaciji, obiteljskom statusu ili bilo kojoj drugoj osobini. I Zagreb Pride na svojim je društvenim mrežama podržao kampanju #BoycottDolceGabana.

Najproblematičniji dio njihovog intervjua Jurčiću nije u tome što oni osobno ne vjeruju u istospolni brak kao instituciju, niti da preferiraju ovaj ili onaj ili nijedan način zasnivanja ili planiranja obitelji, već to što su nazivajući djecu nastalu potpomognutom oplodnjom 'sintetičkom' i 'umjetnom' ne samo diskriminirali i uvrijedili tisuće djece, već su time dali vjetar u leđa mnogim desničarskim inicijativama koje po čitavoj Europi upravo rade na tome da se potpomognuta oplodnja što više ograniči ili po mogućnosti zabrani svim parovima.

Hrvoje Vukov, bivši sjemeništarac koji je odustao od svećeničkog poziva nakon što je otkrio svoju gej orijentaciju, smatra da je cjelokupni istup čelnika D&G-a bio ishitren, iako nije isključeno, kaže, ni da je bio promišljen i korišten za marketing. Vukov je danas vlasnik STIH dizajna, studija za dizajn i make-up na zagrebačkoj Trešnjevci.

'Izjava o sintetičkoj djeci krajnje je neumjerena i obezvređujuća prema životu kao takvom', upozorava Vukov dodajući da pojedini hrvatski i strani katolički portali sad likuju držeći se sintagme 'tradicionalna obitelj' kao da je to jedini i ispravni oblik življene vrijednosti zajedništva i odluke ljubavi. A nije i ne može biti, jer se time zakidaju samohrani roditelji i posvojena djeca koji aktualiziraju ljubav i brojne vrijednosti i bolje od nekih tradicionalnih obitelji ispunjenih malograđanštinom, osudom, isključivošću.

Problematično je, ocjenjuje Vukov, i to što je dvojac artikulirao da je važan 'osjećaj pripadnosti tradicionalnoj obitelji'. 'Da, lijepo je imati partnera i obitelj, ali to mi nipošto ne daje satisfakciju. Zar smo stvarno ostali na razini spiljskog pretka koji se čoporativno držao normi koje je tada jedine poznavao? Strašno. Evoluirali smo u toliko toga, ali očito nam još jednako toliko i treba', ocjenjuje Vukov.

Filozofskim diskursom valjalo bi se, kaže, pitati - zar umjetna oplodnja ne može biti čin ljubavi?

'Tko nam je to dodijelio ulogu sudca, tužitelja i porote? Zar ćemo onda sve pripadnike svih seksualnih orijentacija osuđivati zbog nemogućnosti donošenja novog života na svijet prirodnim putem? Ili ipak tu osudu ostavljamo samo za pripadnike LGBT*IQ populacije!? Plašim se bučnih odgovora koji uključuju huškanja, psovke, galamu i svaki oblik nutarnjeg i vanjskog nemira. Kultura razumijevanja onoga do sebe, Drugoga kao da nam je iscurila iz bića', ističe Vukov, koji je nakon izjave da bi volio sa svojim partnerom imati djecu doživio cijeli niz kritizerskih i uskogrudnih argumentacija s ciljem ukalupljivanja u postojeće društveno stanje.

'Ne, naši ljudi ne žele promjene jer ih se boje. I iz toga straha se rađaju osude. Strah i osuda samo su zatamnjenja ljudskog duha. Ljubav to liječi! A zar nije ljepše pružiti ljubav djetetu iz doma i osigurati mu potpunu egzistenciju? S kojim pak razlogom bi se zabranila umjetna oplodnja LGBT*IQ populaciji?' pita Vukov zaključujući da je svima potreban duhovni rast da bi svijet postao bolje mjesto za život.